تفاوت‌های کوچینگ و منتورینگ چیست؟

تفاوت‌های کوچینگ و منتورینگ چیست؟

تفاوت‌های کوچینگ و منتورینگ

کوچینگ و منتورینگ تفاوت های زیادی با هم دارند که در ادامه این متن با ۵ مورد از برجسته‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید:

پیش از این در مقاله‌ی تفاوت‌های میان کوچینگ و مشاوره چیست؟ به تفاوت‌های میان کوچینگ و مشاوره پرداختیم.

اینفوگرافیک تفاوت‌های کوچینگ و منتورینگ

اینفوگرافیک تفاوت‌های کوچینگ و منتورینگ
در این اینفوگرافیک تفاوت‌های کوچینگ و منتورینگ مقایسه شده‌اند.

چه کسی متخصص است؟

معمولا منتور دارای تخصص در یک گرایش خاص مانند کسب‌وکار یا ارتباطات است. فرد نزد منتور می‌رود تا در زمینه‌هایی که او موفق بوده، توصیه‌هایی بگیرد و رشد کند اما مراجعه‌کننده نزد کوچ می‌رود تا فرآیند کوچینگ را در موضوع موردعلاقه خود به کار بگیرد؛ بنابراین کوچ، سرمشق نیست بلکه استاد به‌کارگیری فرآیند کوچینگ است.

چه کسی دستور کار جلسه را تنظیم می‌کند؟

در منتورینگ این منتور است که می‌داند مرحله بعدی کار کدام است و فرد مراجعه‌کننده فقط منتظر است تا پاسخ سوال‌هایش را از او بشنود اما در کوچینگ، مراجعه‌کننده است که دستور کار را تنظیم می‌کند. کوچ سؤال می‌کند «دوست داری به کجا برسی؟» و جلسه با دستورالعمل مراجعه‌کننده آغاز می‌شود. اگر مراجعه‌کننده نداند می‌خواهد به چه چیزی دست پیدا کند، کوچ سؤال می‌پرسد تا بتواند آن را ترسیم کند. مراجعه‌کننده است که در فرآیند کوچینگ، دستورالعمل را تنظیم می‌کند.

چه کسی سوال می‌پرسد؟

درمنتورینگ این مراجعه‌کننده است که سوال می‌پرسد و منتور آن فردی است که همه پاسخ‌ها را دارد؛ حتی اگر گاه به گاه سوال‌هایی بپرسد، او همچنان خردمندی است که نقش او انتقال اطلاعات و تجربیات است اما کوچینگ متفاوت است. نقش کوچ، پرسیدن سؤال برای رسیدن به درک و بینشی است که مراجع را وادار کند از خودش یاد بگیرد. یادگیری در کوچینگ از دل سؤالات قدرتمند کوچینگ به وجود می‌آید.

چه کسی سرمشق است؟

هدف منتورینگ رسیدن به همان سرمشقی است که منتور، سمبل آن است. منتور در برخی زمینه‌ها موفقیت به دست آورده است و می‌گوید: «از این راه باید بروی تا به جایی برسی که من رسیده‌ام» بااین‌حال، هدف کوچینگ این است که مراجعه‌کننده خودش به جواب‌هایش خودش دست پیدا کند. هدف کوچ کمک به مراجعه‌کننده برای دسترسی به توانایی‌های بالقوه خودش است که تا «به جایی برسد که خودش می‌خواهد.»

چه کسی تجربه دارد؟

منتور فردی است که از تجربیات خودش برای توصیه دادن و راهنمایی کردن مراجعه‌کننده استفاده می‌کند. او درباره زندگی، روابط و کارهای خودش صحبت می‌کند و از آن‌ها مثال می‌زند اما در کوچینگ همه‌چیز متفاوت است؛ کوچ، مراجعه‌کننده را به زندگی خودش فرامی‌خواند. او به مراجع کننده کمک می‌کند تا زندگی خودش را از زوایای دیگر ببیند.

 

تفاوت‌های کوچینگ و منتورینگ را خواندید، هر دو روشی هستند که ارزش‌های مخصوص به خود را دارند. اگر می‌خواهید از تجربیات و توصیه‌های فرد دیگری در زندگی‌تان استفاده کنید به دنبال منتور باشید اما اگر می‌خواهید به دنیای خود سفر کنید و به پاسخ‌های خودتان دسترسی پیدا کنید، به سراغ یک کوچ بروید.

4.3/5 - (13 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫12٫19

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید