رایج‌ترین تخصص‌های کوچینگ چیست؟

رایج‌ترین تخصص‌های کوچینگ چیست؟

رایج‌ترین تخصص‌های کوچینگ چیست؟

در این ویدیو آقای تیمور میری بنیان‌گذار آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان در مورد تخصص‌های کوچینگ توضیح می‌دهند.

تخصص‌های کوچینگ در آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان

دانشجویان به آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان (FCA) می‌آیند تا مهارت‌های کوچینگ را یاد بگیرند و مدرکی که مورد تأیید فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) می‌باشد را دریافت کنند. به‌طور مثال دانشجوهای سطح یک آکادمی ما (که مدت‌زمانش ۶۰ ساعت می‌باشد) باید در طول تحصیل صلاحیت‌های مختلف یازده‌گانه‌ای که فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) تعریف کرده را کسب کنند. در این دوره دانشجو باید سطح خود را به سطحی برساند که لازمه گرفتن مدرک ACC (Associate Certified Coach) از فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) می‌باشد. حال دانشجو این سؤال برایش پیش می‌آید که تمرین‌هایی که در آکادمی به‌عنوان یک کوچ (Coach) برای بهبود مهارت‌ها انجام داده و در این مدت با مراجعینی که در داخل آکادمی یا خارج از آن کارکرده چگونه با تخصص‌های کوچینگ مرتبط می‌شوند؟

انواع تخصص‌های کوچینگ

این کارها چگونه با تخصص‌هایی به نام کوچینگ سازمانی (Organizational Coaching) یا کوچینگ رهبری (Leadership Coaching) یا کوچینگ مسیر شغلی (Career Coaching) یا کوچینگ زندگی (Life Coaching) یا کوچینگ اجرایی (Executive Coaching) ارتباط برقرار می‌کند؟
این‌ها اسامی تخصص‌هایی هستند که در سراسر دنیا شناخته‌شده می‌باشند. آماری از فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)موجود است که نشان می‌دهد بین ۶۰ تا ۶۲% از کوچ‌ها در زمینه‌هایی کار می‌کنند که با کسب‌وکارها در ارتباط می‌باشند و اسم این کار را کوچینگ کسب‌وکار (Business Coaching) یا کوچینگ سازمانی (Organizational Caching) گذاشته‌اند و با کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SME) یا سازمان‌ها کار می‌کنند. عده‌ای دیگر این را کوچینگ اجرایی (Executive Coaching) نامیده که با مدیران و مدیران ارشد کار می‌کنند و عده‌ای این را کوچینگ رهبری (Leadership Coaching) نامیده و عملاً با مدیران ارشد و سرمایه‌گذاران کار می‌کنند.آمار همچنین نشان می‌دهد ۶۰ درصد این افراد تمرکزشان را روی یادگرفتن و سپس هدایت کسب‌وکارشان به سمت این تخصص‌ها گذاشته‌اند و ۱۳ الی ۱۵ درصد این افراد به سمت کوچینگ زندگی (Life Coaching) و ۸٪ به سمت کوچینگ مسیر شغلی (Career Coaching) می‌روند.

فرایند آموختن تخصص‌های کوچینگ

حال من برای دانشجویانی که این سؤال در ذهنش پیش‌آمده که «من چه طور می‌توانم این فرایند را در ذهن خود ساده کنم؟» از فرایندی که فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)با استانداردهایش تعریف کرده استفاده می‌کنم:

در ابتدا دانشجو باید یک دوره آموزشی کوچینگ گذرانده و مهارت‌های لازم را بیاموزد منظور از این مهارت‌ها همان یازده صلاحیتی است که فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)در ۳ سطح تعریف کرده است. پس‌ازاین مرحله دانشجویی که تصمیم گرفته درآمد ایجاد کند و کسب‌وکار کوچینگ داشته باشد باید ابتدا به این سؤال نزد خود پاسخ دهد که «بازار هدف من چه کسانی هستند؟» در اینجا است که تخصص به کار می‌آیند. ما در جزوات و دوره‌های آکادمی از شما سؤال‌هایی می‌پرسیم که شما با جواب دادن به آن‌ها تخصص و گرایش‌هایتان را به ما اعلام می‌کنید. این جواب شما برای ما مهم است زیرا این امکان را به ما می‌دهد که بهترین خودتان را بشناسیم. شما با جواب دادن به این سؤال‌ها باعث می‌شوید بازار، شمارا راحت‌تر پیدا کند. در حال حاضر من خودم را در بازارهای مختلف به‌عنوان کوچ اجرایی (Executive Coach) و کوچ رهبری (Leadership Coach) معرفی کردم. در اینجا مدیران ارشد و سازمان‌ها به سراغ تیمور میری می‌آیند تا با مدیران و رهبران آن‌ها کارکنم تا آن‌ها بتوانند مؤثرتر واقع شوند یا از من می‌خواهند مدیری که در حال حاضر دغدغه‌ای دارد را کنار خودشان حفظ کنند و درعین‌حال به رشد او کمک کنند. پس همان‌گونه که دیدید این کار را من از روی ملاک‌ها و معیارهایم انتخاب کردم. حال سؤال اینجاست که معیارهای من چه چیزهایی هستند؟ معیارهای من عشق هست، گرایش‌های من به دانشم هست، تجربیاتم هست. اینکه تمایل دارم با چه نوع افرادی کارکنم هست؟ چه نوع سازمان‌هایی؟ گروهی؟ فردی؟…

زمانی که این‌ها را برای خودم توضیح می‌دهم، تخصص من شروع به شفاف شدن می‌کند و من در این مرحله وارد مهارت‌های کسب‌وکار می‌شوم. ما در این دوره‌ها قصد داریم که مهارت‌هایی که می‌آموزید را در کارتان به‌صورت حرف‌هایی مانند یک پزشک یا یک مهندس، استفاده کنید که این امر موجب شناخت تخصص و درنتیجه کسب درآمد می‌شود. پس ما به شما کمک می‌کنیم که انتخاب درست داشته باشید و پس از انتخاب در دوره‌هایی که برایتان تعریف می‌کنیم، تمرین کنید و خودتان را به سطح بالاتری ببرید. ما تجربیات خودمان را در اختیارتان قرار می‌دهیم تا شما بتوانید نحوه جلو بردن کسب‌وکارتان را ارتقاء دهید تا بتوانید سریع‌تر بر روی چرخه موفقیت قرار بگیرید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

تاریخ انتشار

1397٫05٫27

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید