مصاحبه آقای میری با دکتر عباس ایمانی وکیل دادگستری در مورد قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران | قسمت ۲

مصاحبه آقای میری با دکتر عباس ایمانی وکیل دادگستری در مورد قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران | قسمت ۲

قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران

(قسمت دوم)

– منع قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران
– تفاوت مدرک های کوچینگ از آموزشگاههای مختلف
– ثبت شرکت و موسسه خدمات کوچینگ در ایران

من (تیمور میری)، آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان (FCA) را به‌عنوان یک شخص حقیقی ایجاد کردم و از انگلیس این آکادمی را به‌صورت مجازی اداره می‌کنم. بازار کار من فارسی‌زبانان دور دنیا هستند که قسمت عمده آن‌ها در ایران هستند که در ۳ سال گذشته این دوره‌ها را گذرانده‌اند یا در حال گذراندن این دوره‌ها هستند و ما درنهایت مدرکی به آن‌ها می‌دهیم که اگر دوره سطح ۱ را ثبت‌نام کرده باشند، یعنی ۶۰ ساعت دوره را گذرانده‌اند. رسیدن به دوره سطح ۱ و این مدرک طوری طراحی‌شده که در چهارچوب استاندارد‌های ICF قرار می‌گیرد و دانشجو بعدازآن قادر به گرفتن تأییدیه از ICF خواهد بود.

برای کوچ‌هایی که این مدرک را از آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان گرفته‌اند و آن‌هایی که در آینده با مدرک تأییدشده از ICF دریافت خواهند کرد، برای کار در ایران چه پیشنهادی در حوزه حقوقی یا قانونی دارید؟

وقتی منع قانونی نیست، شخص حقیقی با گواهی معتبر یا با تخصصش، خودش را به‌عنوان یک متخصص کوچینگ معرفی می‌کند و هرکس منکر این قضیه بشود، شما بلافاصله مشخصات آن فدراسیون و یا موسسه‌ای که مدرک را ازآنجا اخذ کرده‌اید را می‌دهید. با یک تحقیق ساده مشخص می‌شود که آن گواهی صحت دارد و این کار قانونی است. پس به‌هیچ‌عنوان نیازی برای نگرانی در مورد معرفی خود به‌عنوان کوچ ندارید. هیچ‌کس هم نمی‌تواند ایرادی بگیرد در خصوص اینکه چرا این شخص خودش را به‌عنوان متخصص در یک‌رشته مشخص حرفه‌ای،‌ معرفی می‌کند زیرا این مورد هیچ ربطی به رشته‌های دانشگاهی ندارد.

کسی که مدرک آموزش کوچینگش را از جای دیگری در ایران گرفته باشد، با شخصی که مدرکش را از FCA گرفته باشد، برای شروع کسب‌و‌کار، چه تفاوتی باهم دارند؟
آیا در خصوص قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، تفاوتی برای کوچ دارد؟

در معنای کلی خیر. چون هم مرجع شما و هم آموزشگاهی که در ایران هست، آموزشگاه عمومی محسوب می‌شوید، فرقی نمی‌کند اما به شرطی که این آموزشگاهی که داخل ایران قرار دارد، دارای مجوز آموزش از وزارت ارشاد و یا مرجع دیگری باشد. اگر این مجوز را به شما بدهند، این آموزشگاه با آموزشگاهی که گفتید در انگلستان قرار دارد، در معنای کلی تفاوتی ندارد اما در معنای جزئی تفاوت دارد زیراکسی که از آموزشگاه شما مدرکش را می‌گیرد، اعتبارش بیشتر از کسی است که مدرکش را از یک آموزشگاه عمومی در ایران گرفته است؛ اما نمی‌دانم این آموزشگاهی که در ایران قرار دارد، می‌تواند مربی را به آن فدراسیونی که در انگلستان قرار دارد، متصل کند یا خیر.

اگر یک کوچ حرفه‌ای قصد ثبت شرکت خودش در ایران را داشته باشد، ازلحاظ اقدامات چه‌کار باید بکند؟

طبق یک تعریف کلی کسی که بخواهد موسسه یا شرکت خدمات راه‌اندازی کند، باید از یک مرجعی مجوز بگیرد زیرا می‌خواهد حقوقی کار کند. اداره ثبت شرکت‌ها می‌گوید باید یک مرجعی شمارا تأیید کند و بگوید شما می‌توانید به‌صورت شرکتی کار مربیگری انجام دهید اما در خصوص کوچینگ به تنهایی، من چیزی ندیده‌ام. با تحقیقی که انجام دادم متوجه شدم اگر کسی بخواهد درخواست بدهد، باید با استفاده از استعلامی که در دست دارد، از یکجایی مثل انجمن مدیریت، گواهی بیاورد تا شرکت را ثبت کنند اما چون این قضیه‌ی قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، ناشناخته است، ممکن است فرد بگوید کار من (کوچینگ) ربطی به مدیریت ندارد. فلذا باید از جایی که کوچینگ را به رسمیت می‌شناسند، گواهی بیاورد. طبق تحقیقات من در مورد فعالیت‌های شرکتی در ایران چیزی که ناآشنا بود، این هست که در آزمون‌وخطا اصطلاحاً سایندرو آغاز بشود. در کل برای خدمات مشاوره یا فعالیت‌های کوچینگ (قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران)، هیچ مرجعی در ایران نیست که این را تأیید یا رد کند فلذا می‌گویند اگر شما چند نفر هستید که می‌خواهید باهم شرکتی کارکنید، بفرمایید این هم شماره ثبتتان. البته این پیش فکر من هست و مطمئن نیستم کدام‌یک از این‌ها رخ دهد اما گویا این مسیر هنوز در ایران آغاز نشده است.

آیا فرقی می‌کند این گواهی رسمی از داخل یا خارج ایران باشد؟ اعتبار این گواهی را چه طور محک می‌زنند؟

قطعاً باید داخل ایران باشِد. این‌یک قاعده کلی محسوب می‌شود. مثلاً بنده می‌خواهم موسسه حقوقی خدمات بزنم، به من می‌گویند برو از کانون وکلا مجوز بگیر. یا کسی می‌خواهد خدمات مشاوره حساب‌رسی بدهد، می‌گویند از انجمن حساب‌رسی گواهی بیاور. اما در خصوص کوچینگ و قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، اولاً مرجعی نیست که این گواهی را بدهد ثانیاً اداره ثبت شرکت‌ها نیز نمی‌داند از کجا این گواهی باید داده شود.
فرض کنید کسی که نجاری می‌کند می‌خواهد در خصوص نجاری مشاوره بدهد. این شخص به اتحادیه نجاران مراجعه می‌کند و گواهی میاورد که مثلاً من ۲۰ سال است که عضو این اتحادیه هستم. پس این شخص تأیید می‌شود و اجازه ثبت شرکت به او داده می‌شود اما در خصوص کوچینگ من هنوز هیچ موردی ندیده‌ام.

پس به‌طور مثال اگر یک آموزشگاهی در ایران که مجوز عام دارد، مدرکی را در پایان دوره‌اش به کوچ دهد و وزارت علوم نیز آن را تأیید کند، آیا این مدرک به‌طور رسمی برای آن استعلام کافی است؟

احتمال خیلی زیاد بله.

پس آیا وصل شدن به وزارتخانه‌هایی که رسمی هستند، راهی برای علاقه‌مندان این کار، باز می‌کند؟

بله. مدیر ثبت شرکت‌ها که من با ایشان صحبت کردم گفتند: ((تا به امروز کسی برای ثبت شرکت فقط با موضوع کوچینگ در خصوص قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران و خدمات مشاوره‌ای و غیره، به من مراجعه نکرده و من تا به الآن این را نشنیده‌ام.))

5/5 - (1 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1395٫06٫23

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

پنل مورد نظر را انتخاب کنید