۷ گام کلیدی مدیریت تیم با ابزار کوچینگ

۷ گام کلیدی مدیریت تیم با ابزار کوچینگ

کوچینگ مدیران

اگر شما هم در چند سال اخیر مقاله‌هایی درباره کسب‌وکار مطالعه کرده باشید، به‌احتمال‌زیاد با مقالاتی که مدیر را در نقش کوچ، مدیریت تیم با ابزار کوچینگ و یا کوچینگ در محل کار را بیان می‌کند، آشنا هستید. برای بسیاری از ما کوچینگ یادآور مربیان ورزشی است و بسیاری از ما آن را مرتبط با کسب‌وکار خودمان احساس نمی‌کنیم.

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این موضوع بیندازیم بد نیست از یادداشت مجله اینترپرنر (Entrepreneur Magazine) در اینجا نقل قولی به میان بیاوریم: «مدیرها معمولاً به افراد، راه و رسم انجام یک کار همچون کارهای روزانه را یاد می‌دهند؛ و یک کوچ گامی از این موضوع فراتر می‌گذارد و به هر فرد کمک می‌کند تا به‌ تمامی توانایی‌های بالقوه خود دسترسی پیدا کند و بیشترین نتایج مثبت را از آن‌ها بگیرد.» بنابراین اگر شما مدیر هستید پس به‌نوعی کوچ هم محسوب می‌شوید و برای مدیریت تیم‌تان از  ابزار کوچینگ می‌توانید استفاده کنید. بخوانید : کوچینگ در محیط کسب و کار

چطور می‌توان مدیریت تیم با ابزار کوچینگ را عملی ساخت؟

ایده مدیر و کوچ بودن به شکل هم‌زمان می‌تواند مشابه آماده کردن اعضای یک تیم ورزشی‌ برای حضور در یک بازی باشد. شاید شما هم فکر کنید که کسب‌وکار، کسب‌وکار است و این داستان چندان شوخی‌بردار نیست و بین مدیریت و کوچینگ  ارتباطی وجود ندارد اما اگر کمی دقیق‌تر شوید خواهید دید که کسب‌وکار و ورزش آن‌قدرها هم که در نگاه اول به چشم می‌خورد، دور از هم نیستند.

خودتان را به‌عنوان یک کوچ تیم ورزشی تصور کنید. از زمان کودکی ورزش می‌کردید و در آن مهارت داشتید، همه‌چیز را درباره مسابقات و رقابت‌ها می‌دانید زیرا سال‌ها خودتان در آن بازی کرده‌اید. شما دقیقاً می‌دانید که قصد دارید به کجا بروید و وقتی رسیدید چه انتظاراتی دارید. آیا هفته آینده یک مسابقه رقابتی در پیش دارید یا نه؟ شما در حال حاضر همه نقاط قوت و ضعف خود را می‌دانید و یک استراتژی سرسختانه برای برد را در نظر گرفته‌اید.

برای مدیریت تیم با ابزار کوچینگ باید بدانید چه افرادی در تیم شما حضور دارند؟ بازیکنان شما ممکن است چند سالی بازی را کنار گذاشته باشند یا تازه‌کار باشند. ممکن است درباره مسابقات لیگ چیزهایی خوانده یا شنیده باشند اما در آن حضور نیافته باشند. همچنین ممکن است با نقاط قوت و ضعف تیم مقابل آشنایی چندانی نداشته باشند. تنها چیزی که این افراد می‌دانند این است که درون یک تیم هستند، ورزش خاصی را بازی می‌کنند و همگی می‌خواهند برنده باشند.

برای اینکه بتوانید به شکلی مؤثر تیم خود را رهبری کنید نیاز دارید بازیکنان خود را هدایت و تشویق کنید و انگیزه لازم را به آن‌ها بدهید و از آن‌ها حمایت کنید، درواقع لازم است که افراد تیم خود را کوچ کنید.

شما برای اینکه به شکلی مؤثر تیم کسب‌وکاری خود را مدیریت کنید نیاز به انجام کارهایی مشابه کارهای یک کوچ یا مربی ورزشی دارید اما در یک بستر و زمینه متفاوت. شما به‌عنوان یک کوچ کسب‌وکار شماری از وظایف مهم به عهده دارید و همین‌طور ابزار استراتژیکی برای انجام این وظایف؛ بنابراین بسیار حائز اهمیت است که این ابزارها را به‌درستی بشناسید.

در ادامه با هفت ابزار تاکتیکی برای مدیریت تیم با ابزار کوچینگ را خواهید خواند که تاثیرگذاری کوچینگ شما را ارتقا می‌دهد:

۱. بازیکنان خود را بشناسید

برای مدیریت تیم با ابزار کوچینگ لازم است بدانید هر بازیکن چه ارزش‌افزوده‌ای به تیم اضافه می‌کند؟ نقاط قوت این افراد کجاست؟ چالش‌های این افراد کدام است؟ چه چیزی به آن‌ها انگیزه می‌دهد و چه چیزی اعتمادبه‌نفسشان را از آن‌ها می‌گیرد؟ آیا این افراد تحت‌فشار روانی و استرس قابل‌اتکا هستند یا بهترین کارکرد خود را زمانی دارند که همه‌چیز آرام و تحت کنترل است؟

ابزارها

ابزارهای گسترده‌ای برای شناخت اعضای تیم در دسترس شما است. این ابزارها شامل برداشت عمومی تا آزمون‌های رسمی می‌شوند و شاید هر دوی این موارد را در بربگیرند.

شما در بخش برداشت عمومی به‌عنوان مثال می‌دانید فردی که به‌تازگی از دانشگاه دانش‌آموخته شده، تجربه چندانی در زمینه صنعت ندارد و بنابراین شاید یکی از مهم‌ترین چالش‌های او فقدان دانش کافی درباره این صنعت باشد. آزمون‌های شخصیتی رسمی نیز مشخص می‌کند که فلان عضو تیم بیشتر فردی هیجانی است و از توجه دیگران است که انگیزه بیشتری می‌گیرد و ممکن است دریابید که کار کردن با این فرد در شرایط آرام و روشمند با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

۲.هدف و مقصدی برای خودتان داشته باشید.

هدف هر بازی در یک تیم ورزشی، بردن است اما با توجه به اینکه بردن در تمام بازی‌ها تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد، داشتن اهداف خُردتر برای بازیکنان تیم می‌تواند حجم تلاش افراد را تعدیل کند. ممکن است هدف شما رسیدن به امتیازی خاص یا به انجام رساندن پیروزمندانه یک استراتژی خاص باشد. حتی اگر شما در بازی برنده نشوید، با داشتن اهداف خُردتر می‌توانید روحیه و اعتمادبه‌نفس اعضای تیم خود را حفظ کنید.

ابزارها

به عبارت دیگر برای «داشتن هدف و مقصد» باید استراتژی داشت. برنامه‌ریزی استراتژیک یک فرآیند ارزشمند است که ابزارهای متعددی برای کسب آن وجود دارد.

شما ممکن است برحسب صنعتی که در آن فعالیت دارید یا نقش‌هایی که اعضای تیم‌تان در آن فعالیت دارند به ابزارهای متفاوتی برای تنظیم اهداف فروش افزایشی، اهداف مالی یا سایر اهدافی که حس موفقیت را به اعضای تیم می‌رساند، دسترسی پیدا کنید.

۳. ایجاد محیط مناسب برای موفقیت

اگر تیم شما در حال تمرین در زمینی پر از پستی‌وبلندی است و تیم‌های دیگر در یک زمین آراسته و هموار بازی می‌کنند، شما با مشکل روبه‌رو هستید. تیم شما به ابزارها و منابعی برای موفقیت احتیاج دارد و این منابع و موفقیت می‌تواند به معنای فراهم کردن آموزش، نرم‌افزار، مواد بازاریابی، نمونه یا استراتژی باشد.

ابزارها

شما می‌دانید که اعضای تیم شما برای موفقیت به چه چیزهایی نیاز دارند زیرا شما کسب‌وکار و بازار رقابتی خاص خود را می‌شناسید. برخی مواقع شما ممکن است این ابزارها را از درون ساختار خودتان تأمین کنید و در برخی موارد ممکن است لازم باشد با مدیران دیگر یا سایر بخش‌ها هماهنگی‌هایی را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هر آنچه را که به آن احتیاج دارید، می‌توانید به دست آورید.

مدیریت تیم با ابزار کوچینگ

۴. بازخورد دادن

اگر تجربه کوچینگ را داشته باشید، می‌دانید که بازخورد گرفتن، بخشی حیاتی برای پیشرفت کار است. شما چه‌کارهایی را به‌درستی و چه‌کارهایی را ضعیف انجام داده‌اید؟ و چطور می‌توانید عملکرد خود را تقویت کنید؟ البته که دادن و گرفتن بازخورد به نوبه خود نوعی هنر به‌حساب می‌آید. بخوانید : ” چگونه به بهترین شکل بازخورد دهیم؟

ابزارها

مطابق سایت Inc.com هدف اصلی دادن بازخورد دادن و حتی بازخوردهای منفی، سازندگی است و قوانین بازخورد دادن ساده و خلاصه است؛ در ادامه فهرستی از آن را مشاهده می‌کنید:

  • بازخوردها را در لحظه اما در کم کم ارائه کنید.
  • صحبت‌های کارمند خود را با گوشی شنوا و فعالانه پذیرا باشید.
  • گام‌های واضح و مشخصی را برای بهبود پیشنهاد دهید.
  • راهی برای بررسی و دنبال کردن تغییرات مثبت و حمایت‌کننده به کار بگیرید.

۵. نسبت به بازخوردها واکنش نشان دهید

هیچ کوچی کامل و بدون عیب‌ نیست و زمان‌هایی وجود دارد که شما نیاز به شنیدن و پاسخ دادن به اعضای تیم‌تان دارید به‌ویژه زمان‌هایی که آن‌ها به شما می‌گویند چیزی به‌درستی کار نمی‌کند. اعضای تیم شما اغلب با شما درباره مشکلات صحبت می‌کنند و همچنین ایده‌های موثری برای رفع موانع دارند، اگر شما به‌درستی گوش دهید.

ابزارها

انعطاف‌پذیری، داشتن مهارت دیدن از زوایای مختلف و داشتن ذهنی باز و احساس ارزشمندی همگی ابزارهای مهمی برای شنیدن و واکنش مثبت نشان دادن به بازخوردهای کارکنان و مدیریت تیم با ابزار کوچینگ هستند. بازخورد در بیشتر موارد بسیار کمک‌کننده است و فرصتی است تا دریابیم که چگونه ایده‌ها در عمل، یعنی همان‌جایی که کارمندان شما مشغول به کار هستند و شکل واقعیت به خود می‌گیرند، چطور از آب درمی‌آیند. برخی مواقع بازخورد می‌تواند منفی باشد و اینجا همان‌جایی است که چشم‌انداز یا زاویه دید اهمیت زیادی دارد، اگر می‌توانید به شنیدن ادامه دهید سعی کنید موضوع را از زاویه دید کارمند خود ببینید و بدون عصبانیت به آن واکنش نشان دهید؛ به‌این‌ترتیب است که راهی فراسوی یک بازی دوطرفه را برای خودتان بازخواهید کرد.

۶. تضادهای بین بازکنان خود را مدیریت کنید

همان‌طوری که می‌دانید بین اعضای هر تیمی ممکن است برخورد و تضاد پیش بیاید. نه‌تنها بعضی از بازیکنان تمایل به زورگویی دارند بلکه بعضی از این افراد دوست دارند کاری کنند که اعضای تیم کار آن‌ها را به دوش بکشند. شما برای مدیریت تیم با ابزار کوچینگ و روابط بین فردی اعضای تیم چه کاری می‌توانید انجام دهید در حالی‌که می‌دانید بسیاری از روابط به شما بستگی دارد، آن‌ها را درک کنید و فرآیندهایی را توسعه دهید که روابط را استحکام می‌بخشد و از برخوردهای آتی جلوگیری می‌کند.

ابزارها

هیوستون کرونیکل (Houston Chronicle) یکی از معتبرترین سایت‌ها در این زمینه روش‌های متعددی را برای مدیریت تضادها پیشنهاد می‌کند که هرکدام از این روش‌ها جایگاه خود را دارا هستند. شما برای مدیریت تیم با ابزار کوچینگ می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

استقرار: در برخی از موارد مهم‌ترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید دادن همان چیزی است که بازیکن شما آن را می‌خواهد. برای نمونه یک کارمند از سروصدای یک کارگر دیگر شکایت دارد؛ شاید بهترین راه تغییر دادن محل کار آن کارگر به مکانی دیگر باشد.

همکاری: شما می‌توانید به‌جای آنکه به سخنرانی کردن درباره درست و غلط برای کارکنانتان بپردازید، از آن‌ها بخواهید با یکدیگر کار کنند و همه نقاط قوت خود را در کنار یکدیگر بگذراند.

اجتناب کردن: برخی مواقع وارد نشدن به موضوع می‌تواند بهترین راه‌حل باشد زیرا موضوع بدون دخالت و خودبه‌خود حل خواهد شد. در مواردی که به زمان وابسته است و در گذر زمان حل خواهد شد یا راه‌حل‌هایی در راه هستند، بهترین راه انتظار است.

مصالحه: آیا شما می‌توانید با دادن چیزهای دلخواه به هر کدام از طرفین مناقشه را حل کنید؟ برای نمونه ممکن است هر دو کارکن شما تقاضای استفاده از یک منبع خاص را داشته باشند؛ آیا این امکان وجود دارد که اجازه دسترسی به هر دو نفر در دو زمان متفاوت را بدهید؟

رقابت کردن: ایده چه کسی واقعاً بهترین ایده است؟ برخی از مدیران برای رسیدن به این پاسخ از افراد تقاضای می‌کنند تا از ایده خود دفاع و بهترین ارائه را به نمایش بگذارند به‌طوری‌که بتوان بهترین ایده را برای رسیدن به موفقیت انتخاب کرد.

۷. انگیزه تیم خود را تقویت و از آن‌ها حمایت کنید.

در تیم‌های ورزشی صحبت در اتاق‌های دربسته همراه با رهبران به اعضای تیم کمک می‌کند تا آن‌ها نسبت به بازی خود پرانگیزه و هیجان‌زده باشند. در کسب‌وکار نیز اعضای تیم می‌توانند چنین رویکردی را اتخاذ کنند. فردی که با موفقیت تیم خوشحال می‌شود، تیم را روبه‌جلو نگه می‌دارد و در موفقیت آن‌ها سهمی را از آن خود می‌کند.

شما همان فردی هستید که می‌توانید تیم خود را به سطوح بالاتر هدایت و برای رسیدن اعضای تیم به‌حق و حقوقشان از آن‌ها دفاع کنید.

ابزارها

تفاوت آشکاری میان خوش‌بینی کاذب و پشتیبانی واقعی و اصیل وجود دارد، مطابق نظرات مجله اینترپرنر «بازخورد مثبت، عملکرد را تقویت می‌کند. افراد زمانی که احساس قدردانی و ارزشمندی می‌کنند، به شکلی طبیعی قدم‌های بعدی را نیز برمی‌دارند.» شما در جایگاه فردی که انگیزه می‌بخشد و روحیه افراد را تقویت می‌کند، چندین ابزار برای ارتقای سطح بازخورد در اختیار دارید که بسیار ساده هستند:

  • جلسات خود را با تشکر و قدردانی از اعضای تیم‌تان که به اهداف مشخصی رسیده‌اند، شروع کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که دستاوردهای اعضای تیم در خبرنامه‌های شرکت انعکاس پیدا می‌کنند.
  • با جشن‌های کوچک یا بزرگ از اعضای تیمتان برای رسیدن به اهداف قدردانی به عمل آورید. این عمل می‌تواند شامل یک دعوت به ناهار یا مراسم‌های بزرگ‌تر باشد.

علاوه بر این تلاش کنید از مسائل تیم آگاهی داشته باشید و به آن‌ها واکنش مناسب نشان بدهید و از تیم خود در برابر تهدیدهای احتمالی از سوی مدیران بالاتر، خواسته‌های غیرواقعی و چیزهایی مانند فقدان منابع حمایت ‌کنید و مدیریت تیم با ابزار کوچینگ را به بهترین شکل به سرانجام برسانید.

5/5 - (5 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫10٫24

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید