آیا برای موفقیت آماده هستید؟ | مقاله‌ای از برایان تریسی

آیا برای موفقیت آماده هستید؟ | مقاله‌ای از برایان تریسی

آیا برای موفقیت آماده هستید؟

آیا برای موفقیت آماده هستید؟ ارل نایتینگل گفته است اگر فردی برای موفقیت خود آماده و مهیا نباشد، زمانی که فرصت به او رو می‌کند، او صرفاً یک احمق به نظر خواهد رسید!

حتماً بارها شنیده‌اید که گفته‌اند، خوشبختی اتفاقی است که در لحظه تلاقی «آمادگی» و «فرصت» رخ می‌دهد.

تنها زمانی که شما هزینه‌ی آمادگی برای موفقیت خود را پرداخت کرده باشید، در این حالت می‌توانید مزایا و منافع فرصت پیش‌آمده را از آن خود کنید.

مهم‌ترین نکته این است که: عمل «آماده شدن» سبب جذب فرصت‌ها به سمت شما می‌شود تا در زندگی خود پیشرفت کنید درست همانند آهنی که جذب آهنربا می‌گردد. شما هرگز چیز جدید ارزشمندی در زندگی نمی‌آموزید مگر اینکه به‌زودی شانس استفاده از این دانش و مهارت‌های جدید را در زندگی پیدا کنید و از آن برای پیشروی با سرعت بیشتر استفاده کنید.

کارهایی هست که شما می‌توانید برای آماده شدن برای موفقیت، انجام دهید؛ تمام این فعالیت‌ها نیاز به «انضباط شخصی» و میزان بالایی از ایمان‌دارند. نیاز به انضباط شخصی دارند چون نرمال‌ترین و طبیعی‌ترین کاری که مردم انجام می‌دهند این است که انتظار دارند بدون آماده شدن موفقیت را به دست آورند! به‌جای صرف زمان و تلاش کردن برای مهیا شدن، برای پیدا کردن شانس‌هایشان پرسه می‌زنند، رادیو گوش می‌کنند، تلویزیون می‌بینند و سپس سعی می‌کنند آن را کار را سرهم‌بندی کنند و مردم را فریب دهند و خود را آماده‌تر ازآنچه واقعاً هستند، جا بزنند! و ازآنجاکه تقریباً همه افراد قادرند ورای ظاهر افراد را مشاهده کنند، فردی که آماده نیست به‌سادگی احمق و ناکارآمد به نظر می‌رسد!

ساعت طلایی

ما در جامعه‌ای بر پایه دانش زندگی می‌کنیم و دانش در هر زمینه‌ای تقریباً هر هفت سال، دو برابر می‌شود. این بدان معناست که شما باید دانش خود را در هر زمینه‌ای هر هفت سال دو برابر کنید تا در سطح ثابتی باقی بمانید.

شما هم‌اکنون به انتهای سطح دانش و مهارت خود رسیده‌اید؛ شما بااستعدادها و توانمندی‌های فعلیتان به سقف حرفه خود رسیده‌اید؛ اگر بخواهید که سریع‌تر و فراتر از اکنون حرکت کنید، باید به فعالی‌های خود برگردید و شروع به آماده کردن خود برای ارتفاع‌های بلندتر کنید. شما باید روزنامه را کنار بگذارید، تلویزیون را خاموش‌کنید، به‌طور مؤدبانه عذر خودتان را از یک سری گفتگوهای اجتماعی بی‌هدف بخواهید و روی خودتان کارکنید!

به عادت زودتر بیدار شدن از خواب و مطالعه‌ی روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از مطالب ارتقادهنده، آموزشی و حاوی اطلاعات روی‌آورید.

«هنری وارد بیچر» گفته است: یک ساعت اول، رادار کل روز است. این ساعت معمولاً «ساعت طلایی» خوانده می‌شود. در این یک ساعت شما ذهن خود را برنامه‌ریزی می‌کنید و آهنگ عاطفی خود را برای تمام‌روز کوک می‌کنید؛

اگر شما صبح حداقل دو ساعت قبل از زمانی که موظفید سرکار باشید یا دو ساعت قبل اولین قرار ملاقات روزانه‌تان، بیدار شوید، ساعت اول را بامطالعه کتاب‌های خوب به‌جای روزنامه و مجله، مثل مصرف «پروتئین ذهنی» به‌جای «شیرینی‌های ذهنی»، صرف سرمایه‌گذاری روی ذهنتان کنید و روزتان با سیالیت و روانی بیشتری سپری خواهد شد؛ شما مثبت نگر تر و خوش‌بین‌تر خواهید شد. آرامش بیشتری خواهید داشت و با اطمینان تر و آرام تر خواهید بود.

با مطالعه سالم در ساعت اول هرروز به‌صورت همه‌روزه، احساس کنترل بیشتر امور و احساس سلامتی بیشتر خواهید داشت.

برای روزتان برنامه داشته باشید

کار دیگری که افراد بسیار موفق می‌کنند این است که برای کل روز برنامه‌ریزی می‌کنند و آماده می‌شوند.

آن‌ها تمام مسئولیت‌ها و وظایفی را که در طول ساعات آتی دارند را مرور می‌کنند. آن‌ها به‌دقت فهرستی از تمام فعالیت‌هایشان تهیه می‌کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند که انجام چه‌کارهایی بسیار ضروری است، چه‌کارهایی در درجه دوم اهمیت هستند و چه‌کارهایی اصلاً نباید انجام شوند مگر آنکه تمام‌ کارهای دیگر به اتمام رسیده باشند.

آن‌ها سپس خود را مقید می‌کنند که کار خود را با مهم‌ترین وظایف خود شروع کنند و در طول آن روز تا زمانی که آن وظایف به‌طور کامل انجام شوند آن‌ها را ادامه می‌دهند.

تمایل افراد با عمل‌گرایی اندک، به‌این‌علت است که آنچه تفریحی و آسان است قبل ازآنچه سخت و مهم است انجام دهند. افراد کم دستاورد همیشه دوست دارند کارهای کوچک را اول انجام دهند. آن‌ها به سمت وظایفی کشیده می‌شوند که کمترین ارتباط را به شغل یا امکانات آینده دارند؛ اما افراد پر دستاورد خود را مقید می‌کنند که از بالاترین سطح لیست وظایفشان شروع کنند و بدون پراکندگی و حواس‌پرتی، به ترتیب اهمیت روی فعالیت‌هایشان کار می‌کنند.

در هر کاری که انجام می‌دهید؛ آمادگی کلیدی است. اگر می‌خواهید برای موفقیت آماده باشید، باید بذرهایی را کاشته باشید که در ادامه بتوانید برداشت مورد انتظار خود را داشته باشید. کاری را بکنید که برنده‌ها می‌کنند: روی کاغذ فکر کنید. اعتقاد برنده‌ها را به خاطر بسپارید؛ «هر چیزی حائز اهمیت است»؛ هر کاری که می‌کنید یا شمارا به سمت اهدافتان پیش می‌برد، یا شما را از اهدافتان دور می‌کند. هر چیزی، یا کمکتان می‌کند یا شمارا می‌آزارد. هیچ‌چیز خنثی نیست. همه‌چیز مهم است.

مرد جوانی از یک تاجر موفق پرسید که چگونه می‌تواند سریع‌تر موفق شود. تاجر به او گفت که راز موفقیتش، «خوب بودن در حرفه‌‌اش» بوده است. اما مرد جوان ‌گفت که وی همین حالا هم در کارش «خوب» است. تاجر جواب داد:«پس بهتر شو!»

مرد جوان با حالت ازخودراضی گفت : «من همین حالا هم از خیلی از مردم بهتر هستم»؛ تاجر پاسخ داد: «پس بهترین شو!»

این‌ها سه تا از بهترین نصیحت‌هایی هستند که تاکنون شنیده‌ام: خوب شو، بهتر شو، بهترین باش!

سخنی از آبراهام لینکلن، زمانی که من ۱۵ سال سن داشتم، اثر شگرفی در زندگی من داشت؛ این سخنرانی‌ را درزمانی که او یک وکیل جوان در اسپرینگفیلد ایلینویز بود، ایراد کرد. او گفت: من تحصیل خواهم کرد و خود را آماده خواهم ساخت و یک روز، شانس به من رو خواهد کرد.

اگر مطالعه کنید و خود را آماده کنید، شانس شما هم روزی فرامی‌رسد. هیچ موفقیتی وجود ندارد که شما نتوانید با تلاش و کسب آمادگی به آن نرسید. همچنین چیزی وجود ندارد که بتواند شمارا متوقف کند جز اینکه آماده نباشید!

به پیام موجود در این شعر زیبا از هنری ودزورث لانگفلو فکر کنید؛

«آن بلندی‌ها که توسط مردان بزرگ فتح شدند و پایدار ماندند؛

با پرواز تصادفی فتح نشدند

بلکه زمانی که همراهان ایشان خواب بودند

آنان طول شب را به سمت اوج قله درمی‌نوردیدند»

به خاطر داشته باشید که آمادگی نیاز به انضباط شخصی دارد، چون تمایل طبیعی شما به این است که بیشتر و بیشتر کارهایی را انجام دهید که برایتان ساده‌ترند و همین‌طور اجتناب از کارهایی که از آن‌ها لذت نمی‌برید چراکه در این کارها در حال حاضر خوب نیستید!

نیاز به این ویژگی دارید که ضعف‌هایتان را درزمینه‌ای بخصوص بپذیرید تا به دنبال رفع این ضعف‌ها برای ارتقای سطح خود باشید؛ در این صورت است که این ضعف‌ها نمی‌تواند شمارا عقب نگه دارد. به‌بیان‌دیگر: یا خودتان را برای موفقیت آماده کنید … یا وقتی فرصت مناسب در زد، شبیه یک احمق به نظر برسید!

چیزی نیست که نمی‌دانید که …

چیزهایی که نمی‌دانید جلوی موفقیتتان را نمی‌گیرند؛ بلکه آنچه تصور می‌کنید نیازی به دانستن آن ندارید باعث آن می‌شود!

شاید شما هیچ‌وقت راجع به جزئیات روش‌های پول درآوردن برای یک سرمایه‌گذاری پر ریسک، مطالعه نکرده باشید… چون هیچ‌وقت به آن نیازی نداشته‌اید. ولی تابه‌حال چه تعداد ایده را نادیده گرفته‌اید فقط به این دلیل که «خیلی بزرگ» بوده‌اند یا «نیاز به پول زیادی داشته‌اند؟»

شاید اگر شما می‌دانستید که چطور سرمایه خطرپذیر را کسب کنید، این ایده‌ها کوچک‌تر یا دست‌یافتنی‌تر به نظر می‌رسیدند و این به شما اجازه می‌داد که به این ایده‌ها بپردازید!

شما نیاز ندارید هر موضوعی را عمیقاً یاد بگیرید؛ ولی از زمان استفاده کنید و به‌صورت سطحی هم که شده درباره چیزهایی که فکر می‌کنید نیازی به یادگرفتنشان ندارید بیاموزید. اگر در موقعیت عمیق‌تری قرار گرفتید آنگاه می‌توانید عمیق شوید.

 


نویسنده: برایان تریسی
برگردان: دکتر سيده سيميندخت حسینی 

4.7/5 - (63 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1398٫09٫14

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

10 پاسخ

  1. چقدر جذاب وگیرا مفهوم را درهمان خطوط اول منتقل کرده بود نویسنده که معلوم الحال است، تشکر ویژه ازمترجم حرفه ای و تبریک به سلیقه بالایی که این مقاله را انتخاب وچاپ نموده

  2. مرسی از حسن انتخابتون
    عالی بود!
    باید نخستین گام را برداشت. گام های بعدی خواهند آمد.

  3. بحث های خوبی گذاشته شده بویژه تقویت باورها و افزایش تغییر سیگنال های انسانهایی که بدنبال موفقیت هستند

  4. سلام
    مقاله ای بسیار مفید و تاثیرگذار و جذاب
    مخصوصا اگر اول هفته اونو خونده باشی تاثیرش چند برابر خواهد بود.

  5. متن فوق العاداي بود ….
    بسيار اثرگذار و باعث تعمق و تفكر …و push كننده
    تعريف زيبا و محركي از ” ” خوشبختي و ” ساعت طلايي ” روز ،،،راداركل روز ….شده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید