اثر کوچینگ در روانشناسی (درمان بالینی)

اثر کوچینگ در روانشناسی (درمان بالینی)

اثر کوچینگ در روانشناسی (درمان بالینی) حمید حکاکی لیلی نعیمی

در این گپ‌و‌گفت کوچینگی سرکار خانم لیلی نعیمی – سایکوتراپیست، کوچ فردی و سازمانی و حمید حکاکی – برند کوچ در رابطه با اثر کوچینگ در روانشناسی (اثربخشی استفاده از کوچینگ در درمان بالینی) و کاهش سطح اضطراب مراجعین گفتگو می‌نمایند. (این ویدیو بازپخش لایو اجرا شده در تاریخ 2 مرداد 98 می‌باشد)

عنوان: اثربخشی استفاده از کوچینگ در درمان بالینی و کاهش اضطراب

سؤالاتی که در این ویدئو به آن‌ها پرداخته می‌شود:

۱- مرزهای کوچینگ و روان‌درمانی:

این دو حوزه با عدم‌تشخیص در کوچینگ و تشخیص دادن و پیگیری کردن یک تئوری خاص در روان‌درمانی از هم جدا می‌شوند. مسیر عصبی درمان با کوچینگ کاملاً جدا هستند. در کوچینگ هیچ اجازه برچسب زدن، تشخیص دادن، هدایت کردن مراجع به جایگاهی که مشاور به ذهن خودش می‌رسد را نداریم.

۲- تعریف کوچینگ: “یک مسیر راهبردی و یک فرایند قدرتمند”

برای کوچ مسیر و فرایند مهم‌تر از هدف است چون همه تغییرها باید در مسیر چیده شود تا کمک کند که مراجع به هدف خودش برسد. کوچ یک شریک در کنار مراجع است (نقش باز والدینی(

قسمت دوم

۳- بعضی افراد ممکن است بخواهند به سمت کوچینگ بیایند زیرا خیلی از انسان‌ها دغدغه کمک به دیگران را، دارند اما سؤالی که برایشان پیش می‌آید این است که چون پیش‌زمینه مشاوره و روان‌شناسی ندارند، آیا می‌توانند وارد این حیطه شوند؟ نیازی به پیش‌زمینه خاصی نیست و با هر پیش‌زمینه‌ای می‌توانند وارد حیطه کوچینگ شوند.

۴- لایه‌های کوچینگ:

۴-۱-بهبود فردی

۴-۲-تأثیر بر روی ارتباطات. از خانواده شروع می‌شود تا دیگران.

۴-۳-استفاده از مهارت‌های کوچینگی که آموزش می‌بینیم در کنار کسب‌وکار خودمان.

۴-۴-افراد می‌توانند مستقلاً به‌عنوان یک کوچ شروع به کسب‌وکار کنند.

قسمت سوم

۵- کوچینگ چگونه می‌تواند به افراد درمانگر کمک کند؟ کوچینگ دانشی را که از طریق درمانگر به مراجع داده می‌شود را به بینش تبدیل می‌کند.

۶-توضیحاتی در مورد اصول اخلاقی ICF و چگونگی رعایت این اصول در FCA:

به‌هیچ‌وجه برچسب زدن و قضاوت کردن نداریم و این‌ها مقاومت مراجع را می‌شکند. همه راه‌حل‌ها از دل خود مراجع بیرون می‌آید و مراجع کنترل نمی‌شود و یک مسیری را کاملاً آزادانه طی می‌کند. از طریق قراردادهایی که در هر جلسه بسته می‌شود مراجع می‌داند که حدود اختیارات کوچ تا کجاست. زمان و موضوع و اینکه در هر جلسه به کجا قرار است برسند این‌ها همه یک فرایند قدرتمند را می‌سازد و اقدامی است که مراجع را به اقدام می‌رساند.

۷- مدل‌های کوچینگ:

در هر جای دنیا به ازای افراد مختلف می‌تواند مدل کوچینگ وجود داشته باشد و هر کوچی مدل منحصربه‌فرد خودش را دارد. هر انسانی جواب سؤالات خود را بهتر از دیگران می‌داند. مدل کوچینگ هم یکی از این توانایی‌هاست و هر کوچ با توجه به توانایی‌های خودش مدل کوچینگ خودش را می‌سازد.

پیاده‌سازی و خلاصه‌نویسی متن: نغمه ناقدی‌نیا | لایف کوچ


لیلی نعیمی

روان شناس و هیپنوتراپیست بالینی، دانش آموخته موسسه ویلیام گلسر، دانش آموخته آکادمی بین‌المللی کوچینگ ICF، مسلط به رویکرد ACT، طرحواره درمانگر متخصص درمان با رویکردCBT، درمان اختلالات شخصیت، زوج درمانگر، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره و درمان خیانت، مشاوره تخصصی طلاق، معنویت درمانگر، تربیت منابع انسانی، مشاوره مدیران، نویسنده کتاب فراتراز بودن، روانپژوهشگر بالینی، هنرمند و نقاش، مدرس فن بیان و سخنرانی به شیوه ی روانشناختی، مدرس مهارت های ارتباطی، مدرس مهارت های زندگی، برگزارکننده کارگاه ها و سمینارهای روانشناسی و آموزشی، دارای مدرک تخصصی تربیت مدیران و منابع انسانی دارای مدرک مدیریت ارتباطات دارای مدرک بیزنس کوچینگ تخصصی و کوچینگ مهارت های زندگی، دارای مدرک سکس تراپی از مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دارای مدرک تخصصی مدیریت زندگی بر اساس تئوری انتخاب ازموسسه ویلیام گلسر استرالیا، دارای مدرک استادی در رشته دیجیتال مارکتینگ و مهارت های بازاریابی، ارتباطات، سخنرانی و فن بیان از موسسه بیشتراز یک؛ بیش از ۱۸ سال سابقه تدریس رشته های هنری و مهارت های خودشناسی و بیش از ۶ سال سابقه تدریس روانشناسی با رویکردهای مختلف به صورت ورکشاپ و سمینار، مبدع روشی جدید در درمان روانشناختی اضافه وزن.

حمید حکاکی

حمید حکاکی، مدیر مارکتینگ آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان، برند کوچ و عضو فدراسیون بین‌المللی کوچینگ می‌باشد.

4.7/5 - (25 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1398٫05٫26

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید