اشتیاقتان را مهار نکنید

اشتیاقتان را مهار نکنید

happy or sad

آیا می‌دانید چگونه از فناوری‌های اشتیاق استفاده کنید؟ تعجبی ندارد که خسته‌اید

در دنیای کاری طاقت‌فرسای امروز، فشار برای کار بیشتر با امکانات کمتر به بخشی از بسیاری از فرهنگ‌های سازمانی تبدیل شده است. در حقیقت افراد ساعت‌های بیشتری کار می‌کنند و اغلب مجبور می‌شوند مسئولیت تکالیفی را قبول کنند که از شرح وظایف شغلی‌شان فراتر می‌رود. همه می‌دانیم که دود استرس بیشتر در محل کار به چشم روان می‌رود؛ اما به جسم‌مان هم فشار می‌آورد و خسته به خانه می‌رویم.

استراحت و آرام‌سازی می‌توانند دردمان را علاج کنند، اما معمولاً آن‌ها را برای پایان روز، آخر هفته‌ها و تعطیلات نگه می‌داریم. پژوهش بر آخرین کتاب پرفروشم در نیویورک‌تایمز، با عنوان عملکرد تحت فشار: علم انجام بهترین کارها در زمانی که بیشترین اهمیت را دارد (کراون، 215)، کمک کرد به علاجی پی ببرم که در سراسر روز قابل استفاده است، که نه تنها احساسات و خستگی و فشار را کاهش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود شما (و اطرافیان‌تان) کارآمدتر شوید و این کار را فوری انجام می‌دهد. این علاج «اشتیاق» نام دارد.

وقتی به هدفی می‌رسیم یا با چیزی که دوست داریم، مثل خوراکی یا فرد موردعلاقه‌مان، مواجه می‌شویم خودبه‌خود «بااشتیاق» می‌شویم. دست‌یابی به هدف و دوست داشتن چیزی محرک‌های طبیعی اشتیاق هستند ولی هر روز به اهداف‌مان دست پیدا نمی‌کنیم یا هر روز فعالیت‌های کاری لذت‌بخش انجام نمی‌دهیم. صبر برای چه؟

می‌توانید یاد بگیرید که چگونه در لحظه و در سراسر روز اشتیاق خلق کنید اما باید ماهیت اشتیاق را بشناسید:

  • اشتیاق حالتی عاطفی است. وقتی مشتاق هستید چه احساسی دارید؟ به طور معمول پرانرژی یا هیجان‌زده می‌شوید.
  • اشتیاق حالتی از برانگیختگی شدید است. برای مثال، سرعت تنفس و ضربان قلب افزایش می‌یابد.
  • اشتیاق با افکار مثبت همراه است. «از پس این کار برمی‌آیم» یا «عاشق این هستم» از افکار مشتاقانه‌ی معمول هستند.
  • اشتیاق رفتار است. اشتیاق موجب حرکت در دست‌ها، پاها، صورت یا چشم‌ها می‌شود.

پاسخ‌های مشتاقانه در فرهنگ‌های مختلف جهان‌شمول هستند. لبخند، دست زدن … این‌ها به طور ذاتی در درون‌مان قرار داده شده‌اند، بنابراین وقتی تیم فوتبال برزیل برنده می‌شود انبوهی از مردم این کشور هورا می‌کشند و دانشجویان کالج آمریکا نیز با برنده شدن تیم بسکتبال‌شان درست همین کار را انجام می‌دهند. بخوانید : “ چگونه فرهنگ بخش‌های مغز ما را به هم وصل می‌کند؟

اشتیاق هیجان، تعهد و مثبت بودن را به اطرافیان منتقل می‌کند و مانند همه‌ی هیجان‌ها مسری است، بنابراین اشتیاق به دیگران سرایت می‌کند. اشتیاق از طریق رابط‌های هیجانی ذاتی، یعنی حالات چهره، صدا، ژست‌ها و برانگیختگی، بیان می‌شود. لبخند یا اخم، شانه‌های افتاده یا راست ایستادن، ناله یا فریاد، همگی نمونه‌هایی از سازافزارهای ذاتی ما برای بیان اطلاعات هیجانی هستند. دفعه‌ی بعد که می‌گویید احساس اشتیاق می‌کنید جلوی آینه بایستید… شرط می‌بندم در حال لبخند زدن هستید.

باتوجه به این حقیقت که روزی طاقت‌فرسا داشته‌اید و به انرژی بیشتری نیاز دارید، یا پنج دقیقه قبل از ارائه‌ای مهم احساس می‌کنید انرژی‌تان را از دست داده‌اید، چگونه می‌توانید بلافاصله خود را سرحال بیاورید؟ پیشنهاد می‌کنم از ET، یا همان فناوری اشتیاق، استفاده کنید.

فناوری‌های اشتیاق

فناوری‌های مشتاقانه از مکانیسم‌های ارتباطی هیجانی ذاتی، یعنی صدا، حالات چهره، ژست‌ها، برانگیختگی، بهره می‌گیرند و بنابراین کمک می‌کنند اشتیاق را تجربه کنید، یعنی پرانرژی، هیجان‌زده و مثبت شوید و برای بهره‌وری آماده گردید. فناوری‌های مشتاقانه‌ی زیر چند نمونه از استفاده از مکانیسم‌های ارتباطی هیجانی برای سرحال کردن خود و یا بالا بردن خلق دیگران هستند. تکلیف اصلی‌تان این است که به ویژگی‌های مشتاقانه‌ی فعال توجه کنید و راه‌های نوآورانه‌ای برای فعال‌سازی این ویژگی‌ها خلق کنید:

فعال باشید. حرکت دادن بدن برانگیختگی را افزایش می‌دهد و این برانگیختگی محرک اندورفین‌هاست که خلاقیت و احساسات مثبت را ارتقا می‌دهند. اگر جلسه‌ی مهمی برای طوفان فکری در مورد ایده‌ها پیش‌رو دارید، پیش از آن ده دقیقه پیاده‌روی کنید. اگر می‌خواهید یک گام فراتر بگذارید، حتی اگر شده در راهروهای ساختمان اداری خود، تیم‌تان را برای پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای و سریع به بیرون ببرید. اگر قبل از ارائه احساس می‌کنید انرژی‌تان را از دست داده‌اید، چند دقیقه مانند بگر ونس برقصید و دیگر آماده هستید!

صدای موسیقی. صدا هیجان‌ها را منتقل می‌کند بنابراین موسیقی می‌تواند تقویت‌کننده‌ای طبیعی برای خلق باشد. هنگام ناهار، استراحت‌های کوتاه یا حتی پشت میزتان هدفون بگذارید و با گوش دادن به موسیقی‌ای که موجب برانگیختگی و هیجان‌تان می‌شود به خود یک دوز اشتیاق بدهید. به همراه اعضای تیم‌تان، آهنگ موردعلاقه‌ی یکدیگر را بخوانید یا متن آهنگ موردعلاقه‌تان را با هم به اشتراک بگذارید تا این کار به مراسمی سرگرم‌کننده تبدیل شود. ممکن است صدای اعضای تیم‌تان وحشتناک باشد، اما احساس اشتیاق خواهند کرد. وقتی می‌خواهید سربازان‌تان را جمع کنید، با لحنی یکنواخت صحبت نکنید و لحن آهنگین آل‌پاچینو را، وقتی در فیلم‌های عطر خوش زن و هر یک‌شنبه‌ی کذایی حرف می‌زد، تقلید کنید.

همه با هم دست بزنید. فیلم هوزیرها را به خاطر می‌آورید؟ داستانش در مورد تیم بسکتبال دبیرستانی کوچک در ایندیانا است که در سال 1952 در مسابقات قهرمانی ایالتی برنده می‌شود. جین هکمن، برنده‌ی جایزه‌ی اسکار، نقش مربی تیم را بازی می‌کند. قبل از هر بازی، اعضای تیمش را دور هم جمع می‌کند و ازشان می‌خواهد با سرعت زیاد دست بزنند و بعد اجازه می‌دهد با اشتیاق فراوان به زمین بازی بروند. استراحت‌های بین دو نیمه‌ی بازی بسکتبال را که ESPN پخش می‌کند تماشا کنید: همگی با تقلید این «ترفند» به پایان می‌رسند. دست زدن صوتی کوبشی است که به واسطه‌ی برخورد دست با شیء یا مالیدن آن ایجاد می‌شود. چندبار، سریع و بلند، برای خود دست بزنید و خواهید دید که انرژی می‌گیرید! «ترفند» خود را برای تیم‌تان تقلید کنید تا دست‌به‌کار شوند!

بخندید و لبخند بزنید. اشتیاق مسری است. از طریق حالات چهره، صداها و ژست‌های بدنی هیجان‌ها را انتقال می‌دهیم و می‌گیریم. جلوی آینه بایستید و نگاه کنید و ادای اشتیاق داشتن را درآورید؛ شرط می‌بندم لبخند خواهید زد، پس برای بیشتر کردن لبخندتان از آن استفاده کنید. لطیفه بگویید و بلند بخندید. از خانواده یا دوستان‌تان بخواهید وقتی مشتاق به نظر می‌رسید بهتان بگویند و شرط می‌بندم زمانی که مشتاق به نظر می‌رسید احساس خوبی دارید!

هیچ‌کدام‌مان به استرس بیشتر نیاز نداریم. از تجربه‌های خودتان می‌دانید که زیان استرس به جنبه‌ی مثبتش می‌چربد و فشار دشمن موفقیت است. خوش‌بختانه، همه‌مان به فناوری‌های مشتاقانه‌ای دسترسی داریم که اجازه می‌دهند احساس درماندگی‌مان را کاهش دهیم و وقتی از همیشه مهم‌تر است بهترین کارها را انجام دهیم. این حقیقتی است که باید برایش احساس اشتیاق کنیم!!

4/5 - (6 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

تاریخ انتشار

1400٫08٫12

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید