تسهیلگری، آموزش یا کوچینگ؟

تسهیلگری، آموزش یا کوچینگ؟

تسهیلگری، آموزش یا کوچینگ

 کدام گزینه در چه شرایطی به کار گرفته می‌شود

شاید شنیدن عبارات تسهیلگری، آموزش یا کوچینگ شما را هم به فکر فرو ببرد و با خود فکر کنید که هرکدام از این تخصص‌ها چه زمانی می‌توانند بیشترین تاثیرگذاری را در روند کاری شما داشته باشند.

شما به‌عنوان یک مشاور کسب‌وکار یا سازمان ممکن است طیف وسیعی از انواع مشاوره همچون مشاوره مدیریت یا مشاوره فنی/تخصصی را ارائه دهید. علاوه بر اینکه ممکن است شما طیف وسیعی از نقش‌ها همچون تسهیلگری، آموزش یا کوچینگ را نیز بپذیرید. چه یک مشاور استخدام‌شده باشید و چه کسب‌وکار خودتان را داشته باشید.

شاخص‌ها و نشانه‌های دقیقی وجود ندارد که شما چه زمانی باید چه نقشی را به عهده بگیرید اما دستورالعمل‌هایی می‌تواند وجود داشته باشد که تلویحاً این شاخص‌ها را برای انتخاب یک نقش خاص در یک پروژه در اختیار شما بگذارد.

چه زمانی نقش تسهیلگر را به عهده بگیرید

انتخاب میان تسهیلگری، آموزش یا کوچینگ، انتخاب چندان پیچیده‌ای نیست. مشاوره سازمانی درباره کار کردن مصممانه با مراجعان شما برای انجام تغییرات قدرتمند و پایدار است. این امر معمولاً به‌شدت به نقش تسهیلگری احتیاج دارد. تسهیلگری کمک به گروهی از افراد برای تصمیم‌گیری در این امر است که آن‌ها می‌خواهند چه چیزی را با کمک یکدیگر به دست آورند، چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند و پس‌ازآن کمک به این افراد برای رسیدن به اهدافشان است.

سبک‌های تسهیلگری می‌تواند کاملاً غیرمستقیم تا کاملاً صریح و مستقیم باشد. شرایطی که معمولاً در زمان استفاده از تسهیلگر در سازمان‌ها برای ایفای نقش تسهیلگری وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • زمانی که پروژه به اعتماد، تعهد و مشارکت روبه‌جلوی مراجعان نیاز دارد. مشارکت‌های در حال پیشرفت معمولاً هنگام دوره‌های آموزشی یا گرفتن توصیه از افراد مشخص دیده نمی‌شود. در عوض، مشارکت اعضا از دانستن باورها و عقایدی ناشی می‌شود که برای این افراد ارزشمند است و درخواست شده است. این مساله می‌تواند به‌شدت مهم باشد به‌خصوص زمانی که یک گروه متنوع در کنار یکدیگر برای انجام یک پروژه گرد هم آمده‌اند. جوهره تسهیلگری بیرون کشیدن این باورها و عقاید و کمک به اعضا برای تصمیم‌گیری درباره جیزهایی است که می‌خواهند انجام دهند و این‌که چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند.
  • زمانی که مراجع با مشکلات پیچیده یا اهداف کلیدی روبه‌روست

درک صحیح اولویت‌های یک سازمان، زمانی حاصل می‌شود که چشم‌اندازهای همه اعضای آن تا جای ممکن باشد. بهترین استراتژی‌های مناسب، واقع‌گرایانه و منعطف برای پاسخ دادن به این اولویت‌ها از مشارکت فعالانه اعضا به دست می‌آید و توسعه می‌یابد. تسهیلگری، مهم‌ترین نقشی است که از طریق آن می‌توان به مشارکت مؤثر اعضا دست یافت.

چه زمانی نقش کوچینگ را به عهده بگیرید.

انتخاب میان کوچینگ، تسهیلگری و آموزش اگرچه کار بسیار سختی نیست اما گاهی هم می‌تواند افراد را به چالش بیندازد. شرایطی که در زیر می‌آیند این امکان را به شما می‌دهد که با موقعیت‌های کوچینگی بیشتر ارتباط برقرار کنید:

  • فرد داخل پروژه گیر افتاده و دچار مشکل شده است.

کوچینگ ابزاری قدرتمند برای هدایت و حمایت از فرد برای شفاف‌سازی چالش‌ها یا اولویت‌های جاری، شناسایی استراتژی‌های مناسب برای پاسخ دادن به چالش‌ها و پس‌ازآن به‌کارگیری استراتژی‌هاست.

  • به حداکثر رساندن یادگیری فرد از تجربیات

افراد روش‌های یادگیری متفاوتی دارند. کوچینگ در این زمینه می‌تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای هدایت و پشتیبانی افراد برای تعمق در تجربیات خود و سپس استفاده از آن در یادگیری برای بهبود تاثیرگذاری خویش است.

چه زمانی نقش متخصص را به عهده بگیرید

اگر با شرایطی که در ادامه می‌آید مواجه شدید، در این صورت است که می‌توانید نقش متخصص را به عهده بگیرید:

1.پروژه به دانشی عمومی نیاز دارد، دانشی که وابسته به زمینه به‌کارگیری آن نیست.

انواع مشخصی از دانش عمومی وجود دارد، به‌خصوص در این موارد:

الف. چارچوب‌های عمومی که از طریق آن سیستم‌ها توسعه می‌یابند و/یا به اجرا درمی‌آیند، برای مثال سیستم‌های مدیریت عملکرد، سیستم‌های مالی یا سیستم‌های بازاریابی.

ب. دستورالعمل‌هایی برای راه انداختن فعالیت‌های عمومی مثل برنامه‌ریزی، ارزیابی، تغییر سازمانی، پاسخ دادن به مسائل ضوابط اخلاقی، استفاده از رویکردهای ایجاد ظرفیت یا توسعه برنامه‌های آموزشی.

۲. پروژه نیاز به دانشی دارد که به‌شدت تخصصی و فرآیند ساز است.

برای نمونه نصب کامپیوترها، انجام تحقیقات بازار، مواجهه با قوانین و مقررات، طراحی و تهیه خدمات خاص، فرآیند و روندهای مالی یا استفاده از ابزارهای خاص برای حل مشکلات یا تصمیم‌گیری.

چه زمانی نقش آموزش‌دهنده را به عهده بگیرید

آموزش دادن، فعالیتی است که در آن به توسعه آموزش‌گیرنده یا آموزش‌گیرندگان کمک می‌شود تا دانش، مهارت‌ها یا نگرش‌های خود را به‌منظور توسعه عملکرد در وظیفه کنونی یا آینده توسعه یا ارتقا دهند. شما ممکن است نقش آموزش‌دهنده را در شرایطی که در ادامه می‌آید، به عهده بگیرید:

  • دانش تخصصی باید به شکلی موجز و به‌موقع انتقال پیدا کند. ممکن است زمان‌هایی در پروژه شما وجود داشته باشد که اعضا نیاز به آموختن برخی دانش‌های تخصصی به شکلی بسیار متمرکز و مؤثر داشته باشند. این دانش ممکن است هر شکلی از دانش‌های تخصصی را شامل شود.
  • ممکن است انتقال دانش به گروهی از افراد موردنیاز باشد.

آموزش اغلب زمانی سودمند است که گروهی از افراد به دانش وابسته به متخصص نیاز داشته باشند. این مساله می‌تواند در پروژه‌های مشترک زیاد دیده شود به‌عنوان نمونه زمانی که اعضای یک پروژه درباره نحوه تغییر سازمانی، برنامه‌های تغییر پروژه یا روش‌های گردآوردی داده‌ها نیاز به آموزش دارند.

تسهیلگری، آموزش یا کوچینگ تمام مواردی نیستند که یک فرد برای کمک به سازمان می‌تواند در اختیار آن‌ها قرار دهد، زمان‌هایی وجود دارد که مسائلی درون سازمان همچون رهبری قدرتمند می‌تواند روند حرکت یک سازمان را به‌کلی دگرگون کند. در اینجا می‌توانید مقاله کوچینگ رهبری چگونه عمل می‌کند را مطالعه کنید. دانش، تجربه، مهارت و مدیریت عوامل مهمی هستند که در مسیر رشد و توسعه سازمان‌ها و شرکت‌ها باید در نظر گرفته شوند.

منبع: managementhelp

3.8/5 - (11 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1397٫02٫12

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید