کوچ‌ها و مدرسین تیم اجرایی FCA درباره تصمیم‌های سال نو چگونه فکر می‌کنند؟

کوچ‌ها و مدرسین تیم اجرایی FCA درباره تصمیم‌های سال نو چگونه فکر می‌کنند؟

تصمیم‌های سال نو

افراد زیادی دغدغه تصمیم‌های سال نو را دارند اما مطابق آمار فقط ۸ درصد از این افراد به آن‌ها وفادار می‌مانند. از همین رو شاید برای شما هم این پرسش پیش بیاید که واقعا چگونه می‌توان به تصمیم‌های سال نو وفادار ماند؟ تأثیر کوچینگ در هدف‌گذاری سال نو می‌تواند بسیار پر اهمیت باشد.داشته باشد از این رو هر یک از اعضای تیم اجرایی آکادمی برحسب دریافت، تجربیات و دانش خود از این موضوع پاسخی به این سؤال داده‌اند که در اینجا با شما به اشتراک می‌گذاریم.

یکی هدف اصلی ما برای نگارش چنین مقاله‌ای بیش از آنکه دادن توصیه‌ها یا پیشنهادهایی برای دانشجویان، دانش‌آموختگان، کوچ‌های حرفه‌ای و حتی دوستداران کوچینگ باشد، باز کردن بابی برای گفتگوهای بیشتر درزمینهٔ کوچینگ است. تلاش ما بر این است که بخشی از جامعه‌ای باشیم که برای پرورش آن تلاش می‌کنیم و به همین نسبت مخاطبانمان نیز خود را بخشی از این پیکره احساس کنند.

پاسخ‌ها به این سوال را در ادامه می‌خوانید:

تیمور میری

تیمــور میـــری
بنیان‌گذار آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان،
کوچ دارای تأییدیه
MCC از ICF

 

عادت شده است که اول سال عملکرد سال گذشته را بررسی کنیم و خواسته‌های خودمان را به یاد بیاوریم. چیزی که اهمیت دارد نوع و آگاهی ما و آمادگی ما نسبت به آن تصمیم است. «تصمیمی که به آن وفادار هستم» برای من یعنی «انتخابی کرده‌ام و کاملاً خریدارش هستم».

آیا ارزش‌های خودم را می‌دانم؟ و آیا این ارزش‌ها با نیازهای من همسو هستند؟

خیلی وقت‌ها حاضر نیستم برای چیزی که می‌خواهم، کارکنم و سختی بکشم و چیز دیگری را به خاطر آن کنار بگذارم، اینجا احتمال وفادار نماندن زیاد است!

می‌دانم که امکان دارد که هنوز جواب همه این سؤالات را نداشته باشم اما افرادی را در کنار خودم دارم که دوستشان دارم و به رشد و آگاهی من کمک می‌کنند و روی خودم سرمایه‌گذاری می‌کنم؛ بعد از هر انتخاب بهترین راه‌هایی که مرا به هدفم می‌رساند را تشخیص می‌دهم و خریدارش می‌شوم و می‌دانم چالش خواهم داشت پس با این نگاه، خریدار تغییر خودم در این سفر هستم، پس شاید بهتر است سؤال دیگری بپرسیم! به چه چیزی وفادار باشم زندگی بهتری خواهم داشت؟
چیزی که اهمیت دارد این است که همیشه به حس درونی خودم وفادار باشم و راه جدیدی برای رسیدن به اهداف مهم پیدا کنم و با هر اتفاقی آماده‌باشم که جشن بگیرم چون یا چیز جدیدی یاد گرفته‌ام یا به آن مرحله که می‌خواستم رسیده‌ام، در انتخاب تصمیم با خودم صادق باشم و اگر می‌بینم آن تصمیم چیزی نیست که می‌خواستم، با خودم مهربان باشم و چیزی را که یاد گرفتم به یک تصمیم جدید تبدیل کنم و به اقدام درآورم،

 

یعنی می‌دانم که بعضی وقت‌ها تصمیمی که گرفته بودم دیگر برای من بهترین تصمیم نیست و با شجاعت تصمیم جدیدی می‌گیرم و به خودم باور و ایمان‌دارم و خودم را دوست دارم، وفادار این هستم که به سمت آنچه برای من مهم است قدم بردارم و درنتیجه همیشه وفادار این تصمیم هستم و خواهم بود.

نازنین ملک‌بیکلو

نـازنین مـلک بیکلـو
کوچ عملکرد و مدرس کوچینگ،
کوچ دارای تأییدیه
ACC از ICF

 

بارها در ابتدای سال هدفی را تعیین کرده‌ایم و به خودمان قول دادیم که امسال، از فردا، از بعد از تعطیلات عید، سالی است که این هدف را اجرایی می‌کنم اما چه اتفاقی می‌افتد که بعد از چند روز، هفته یا یک ماه آن را فراموش می‌کنیم؟

این اتفاق برای من هم خیلی می‌افتاد تا جایی که با خودم تصمیم گرفتم اگر هدفی را تعیین می‌کنم اولین سؤالی که از خودم می‌پرسم این است که چرا این هدف برای من آن‌قدر مهم است، اگر این هدف را عملی کنم یا نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟ با خودم روراست باشم، یکی از راه‌هایی که به من کمک می‌کند که سؤال‌هایی را قبل از تصمیم‌گیری از خودم بپرسم که معمولاً نمی‌پرسم، کمک گرفتن از کوچم است؛ او به من کمک می‌کند که نقطه‌های کور افکارم را ببینم و مکالمات عمیق با خود داشته باشم و بعد تصمیم بگیرم، شفاف کنم که انگیزه واقعی من از این هدف چیست و بعد با برنامه‌ای واقع‌بینانه که روی کاغذ می‌آورم به سمت جلو حرکت کنم.

سالی متفاوت سرشار از حرکت و شادی رو برای همه شما آرزو می‌کنم.

آیسان بنی‌هاشمی

آیسـان بنـی‌هـاشمی
کوچ نقاط قوت و مدرس کوچینگ،
با تأییدیه
ACC از ICF

شاید اکثر شما این تجربه را داشتید کهپایان هرسال اهدافی رابرای سال پیش رو انتخاب می‌کنید که طی سال بنا به هر دلیلی تحقق پیدا نمی‌کنند. در این بخش بخشی از دانش و تجربه شخصی خودم را در راستای تحقق اهداف و تصمیم‌های سال نو با شما به اشتراک می‌گذارم:

چگونگی و چرایی تعریف هدف به نظر من مهم‌ترین قسمت دررسیدن به هدف است. اینکه دلیل یا دلایل انتخاب هدف را مکتوب کنید و سپس با استفاده از روش اسمارت (SMART) تا جایی که امکان‌پذیر است هدف را شفاف و ملموس، قابل‌اندازه‌گیری، قابل‌دستیابی، واقعی و دارای بازه زمانی مشخص تعیین کنید. سپس مانع‌های احتمالی موجود را شناسایی کرده و برای پیشبرد مسیر شروع به برنامه‌ریزی کنید.

پاسخ به سؤالات زیر شاید در این راه آگاهی جدیدی برایتان به ارمغان آورد:

  1. مهم‌ترین هدف شما در سال جدید چیست؟ اولویت این هدف از ۱ تا ۱۰ چند است؟ (۱ کمترین اهمیت و ۱۰ بالاترین)
  2. معیار سنجش شما برای دستیابی به هدفتان چیست؟
  3. تصور کنید اکنون اسفندماه فرارسیده و شما به هدف اول سال خود دست‌یافتید، چه احساسی دارید؟ چه دستاوردهایی در پی آن داشتید؟ حداقل ۵ مورد را ذکر کنید.
  4. اگر به هدفتان نرسید چه چیزهایی را از دست خواهید داد؟
  5. موانع شما برای رسیدن به این هدف چیست؟
  6. چه چیزی یا چه فرد/افرادی دررسیدن شما به این هدف نقش اثربخشی خواهند داشت؟
  7. اولین قدمی که می‌توانید در راستای دستیابی به هدفتان بردارید چیست؟

[irp] حسین شعبانی

حسیـن شعبـانی،
دانش‌آموخته سطح یک کوچینگ

پایه‌های زندگی شخصی و کاری من در مثلثی موسوم به مثلث اعتماد شکل‌گرفته است.

ضلع اول: اعتماد به خودم شخصیتم، ارزش‌ها و باورهایی که موتور محرک من برای هر شروعی هستند: «اعتمادبه‌نفس»

ضلع دوم: اعتماد به دیگران، اعتماد به توانمندی، صلاحیت، ظرفیت، دیدگاه ارزشی و همه آنچه باعث قرار گرفتن من در کنار آن‌ها و مبنای همراهی همدلی من با آن‌ها شده است: «سینرژی و صمیمیت»

ضلع سوم: اعتماد به خدای خودم که به وجود آورنده دو ضلع قبلی است و منشأ حقیقت، آگاهی، اقتدار، خلاقیت، نیت، تصمیم و حرکت به‌سوی اهداف من است: «عزت‌نفس»

میزان داشتن حس خوب، انتقال حس خوب به دیگران و نهایتاً لذت از زندگی‌ام به‌طور مستقیم وابسته به این مثلث است.

کارکرد اضلاع مثلث (پرفشار یا کم‌فشار) آثار مستقیم بر زندگی شخصی شغلی و اجتماعی‌ام داشته و امیدوارم با روشن نگه‌داشتن این موتور در خودم، قدم‌به‌قدم اجزای برنامه‌ها و اهدافم را باانرژی و قدرت به نتایج تعریف‌شده و تعیین‌شده نزدیک و نزدیک‌تر کنم.

آیسان بنی‌هاشمی

زیبـا مغـربی
کوچ زندگی،
دانش‌آموخته سطح‌یک کوچینگ

وفاداری به اهداف، آیا مسئله این است!؟

هدف‌گذاری و به ویژه گرفتن تصمیم‌های سال نو، فرآیند آسانی نیست و بر اساس عمقی که ما می‌توانیم به آن بدهیم، می‌تواند تغییرات زیادی بکند. در عین اینکه همه ما انسان‌ها خواسته‌های به‌ظاهر مشترکی داریم که بسیاری از آن‌ها در شادباش‌ها و تبریکات نوروزی در عباراتی مانند رسیدن به ثروت، صحت، سلامت و موفقیت دیده می‌شود اما جزئیاتی وجود دارد که اهداف ما را از اهداف سایر افراد جدا می‌کند. اینجا جایی است که باید برای آن وقت بگذاریم و ازنظر من هرچه عمق بیشتری به نوع و انتخاب هدف ویژه و منحصربه‌فرد خود بدهیم، کم گذاشته‌ایم، البته نه تا جایی که به وسواس و عدم حرکت تبدیل شود.

یافتن هدفی که نتوان برای رسیدن به آن صبر کرد، برای وصولش لحظه‌شماری می‌کنیم و حاضریم بهایش را بپردازیم، همان هدف درست است که خودبه‌خود وفاداری را در پی خواهد داشت.

حمید حکاکی

حمیـد حکاکـی
دانشجوی سطح‌یک کوچینگ

مهم‌ترین شرط هر هدف‌گذاری و از جمله تصمیم‌های سال نو، مکتوب کردن آن‌ها است. هدفی که بر روی کاغذ نباشد یک رؤیاست. باید هدف را نوشت و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرد. وقتی مقصد را بدانی و اشتیاق رفتن داشته باشی کافی است بر روی نقشهٔ زندگی آن را پیدا کنی و شروع به حرکت به سمت مقصد نمایی. هر جا که از مسیر اصلی دور شدی با نگاه دوباره به مقصد خواهی فهمید که این راه به بی‌راهه ختم می‌شود و دوباره به مسیر اصلی خود بازخواهی گشت. اما شاید سخت‌تر از هدف‌گذاری شروع حرکت به سمت مقصد است. این‌که اولین گام‌های سنگین را برداری، از سختی و شکست نهراسی بسیار دشوار است و این تنها با انتخاب هدفی ممکن است که به آن اشتیاقی سوزان داشته باشی.

گاه یافتن هدف اصلی در زندگی خود یک مسیر بسیار سخت و چندین ساله‌است. تنها شرط یافتن و رسیدن حرکت کردن است، اگر نمی‌دانید هدف تان در زندگی چیست از میان راه‌های پیش رو آنهایی را که دوست ندارید حذف کنید، یکی از راه‌های باقی مانده را انتخاب، بر روی کاغذ مکتوب کنید، برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی و شروع به حرکت نمایید. در مسیر رشد و تعالی حتماً هدف اصلی خود در زندگی را خواهید یافت.

تیم اجرایی آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان سال نوی خورشیدی را به همه تلاشگران عرصه کوچینگ تبریک و شادباش می‌گوید و امیدوار است که امسال سالی باشد که آرزوهای خود را به اهداف و اهداف خود را به واقعیت تبدیل کنیم.

شما دراین‌باره چه فکر می‌کنید؟

گردآوری: زیبا مغربی

5/5 - (8 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

دسته بندی

تاریخ انتشار

1397٫01٫05

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید