ده مهارت مهم کوچینگ که کمتر به آن توجه می‌شود

ده مهارت مهم کوچینگ که کمتر به آن توجه می‌شود

ده مهارت مهم کوچینگ

چه زمانی بود که کاری برای تغییر زندگی خود انجام دادید؟ شاید در کلاسی ثبت‌نام کردید یا شاید درس‌ها یا تمریناتی را به انجام رساندید یا شاید با یک مشاور کار کردید. این اتفاق در مورد من زمانی اتفاق افتاد که به یک کوچ حرفه‌ای تبدیل شدم. این کار تأثیر مثبت و عظیم روی کل زندگی من گذاشت زیرا نحوه نگاه و زندگی من به جهان را تغییر داد. ابزارها و روش‌ها به من کمک کردند تا بتوانم ده مهارت مهم کوچینگ را بشناسم اما چیزی که بیشتر از هر چیز یاد گرفتم این بود که کوچینگ، فقط تربیت کردن نیست بلکه روشی برای زندگی کردن است. چیزی که می‌خواهم بگویم این است که همه تلاشم بر این است که در زندگی کنم و درجاهایی هم که کوچ نیستم بتوانم مثل زمانی که یک کوچ خوب هستم زندگی کنم و به‌نوعی در همه جنبه‌های زندگی‌ام تمامیت، یکپارچگی و اصالت داشته باشم:

۱.دستور کار مراجعه‌کننده را پیش ببرم

کوچ‌ها به شما کمک می‌کنند تا آنچه را که می‌خواهید به دست بیاورید. ما همیشه روی انتخاب‌های شما متمرکز هستیم و هرگز تصمیم نمی‌گیریم چه چیزی برای شما بهتر است. این‌که شما چه کسی هستید و چه چیزی می‌خواهید، دست شما چیست. شما اهداف، آرزوها، رویاها و مقاصدی دارید و وظیفه ما این است که به شما کمک کنیم که به آن‌ها دست پیدا کنید، ما به ارزش‌های شما احترام می‌گذاریم و به شما کمک می‌کنیم تا نسبت به آن‌ها وفادار باقی بمانید. یکی از ده مهارت مهم کوچینگ، داشتن ذهنی باز و بدون قضاوت است.

۲.مشارکت بی‌طرفانه

مشارکت بی‌طرفانه نیز یکی دیگر از ده مهارت‌ مهم کوچینگ است. منظور از بی‌طرفی این است ‌که حتی وقتی‌که شما به‌شدت درگیر و همدلِ زندگی و سؤالات مراجعه‌کننده خود هستید کاملاً واقع‌گرا و پذیرا باقی بمانید. همدلی به شما اجازه می‌دهد تا به لحاظ احساسی با افراد ارتباط برقرار کنید و بااین‌حال این کار به معنای همدردی یا تأسف خوردن به حال دیگری نیست، بلکه احساسی از همراهی با دیگران است.

۳. سه مرحله گوش دادن

گوش دادن به تمرین نیاز دارد و در مرکز تمام تحولاتی قرار دارد که در کوچینگ اتفاق می‌افتد و شامل سه مرحله زیر است:

گوش دادن ذهنی یا همان گوش دادن هرروزه، جایی که شما به آنچه می‌شنوید و رابطه آن با خودتان فکر می‌کنید.

گوش دادن عینی که کمی عمیق‌تر است و تمرکز بیشتری روی فرد مقابل صورت می‌گیرد.

گوش دادن شهودی،عمیق‌ترین نوع گوش دادن است جایی که شما ندای قلب دیگری را متوجه می‌شوید و این کار را از طریق همه حس‌ها و غرایز خود انجام می‌دهید. این روش ارزشمندترین و قدرتمندترین شکل گوش دادن است زیرا یک کوچ تربیت‌شده را قادر می‌سازد تا با شما ارتباط برقرار کند.

گوش دادن عملی ساده است و زمانی که شما به قوه شهود خود اعتماد کنید، تمامی لحن‌ها، سکوت‌ها و سطوح انرژی آن فرد را دریافت خواهید کرد.

۴. از قضاوت خلاص شوید

ما در جلسات کوچینگ با همه موقعیت‌های زندگی مثل کوچ کردن همسران، فرد تنها، خشم، شادی، منتقد درونی، ساختن اعتماد، مسائل مربوط به سن، خانواده، کودکان، غم، کار، مذهب، عشق، روابط جنسی، پول، کسب‌وکار و حتی مسائل ناشناخته روبه‌رو می‌شویم و به همین خاطر است که ضرورت انکارناپذیری داریم که خود را از قید قضاوت دیگران آزاد کنیم و به انتخاب‌های آن‌ها به‌عنوان خوب/بد، درست/غلط نگاه نکنیم و نحوه زندگی دیگران را بدون قضاوت، تعصب و سرسختی پذیرا شویم. به همین خاطر است که می‌گویم کوچینگ آموزش و تربیت نیست بلکه یک روش برای زندگی کردن است.

۵.شکستن موانع

هنگامی‌که تیم میلر (اسم تغییر یافته است) کوچینگ خود را شروع کرد، یک حسابدار رسمی و در کار خود موفق بود اما بیرون از کار  مطمئن نبود که می‌خواهد چه کاری انجام دهد.

او خودش را اینگونه توضیح داد: «شکست‌خورده به لحاظ مالی، تنبل، بازنده.»

ما بلافاصله درباره فرد شرور و صدای درونی او صحبت کردیم که به او می‌گفت: «تیم تو همیشه یک شکست‌خورده خواهی ماند.»

عبور کردن از موانع، یکی از ده مهارت مهم کوچینگ است که به مراجعه‌کننده کمک می‌کند تا بتواند او را به راه بیندازد و به او کمک کند دریابد چه چیزهایی توانایی‌های بالقوه او را محدود کرده، اعتمادبه‌نفس و پیشرفت او را تضعیف کرده است.

۶.گرایشات متفاوت

تیم توانست دو نیروی متفاوتی را که درون او کار می‌کرد، مشاهده کند:

یکی از آن‌ها کاتابولیک، منفی، مخرب و شکست‌خورده بود.

دیگری آنابولیک، مثبت، سازنده و توانمند کننده

خود واقعی تیم همان است که او را در بهترین حالتش که مطمئن، خلاق، شاد، سخت‌کوش و موفق است نشان می‌دهد.

هنگامی‌که انتخاب‌های آگاهانه شما مثبت باشد، شما از انرژی‌های منفی و قربانی بودن خارج می‌شوید و به سطوح بالاتر و قدرتمندانه‌تری همچون قبول مسئولیت، خلاقیت و پذیرش می‌رسید.

۷.خودتان را به چالش بکشید

تیم، هفت روز وقت خود را وقف پاسخ به این سؤال کرد: می‌خواهی چه کاری بکنی؟

و پاسخش را یافت. تیم می‌خواست کسب‌وکار خودش را راه بیندازد و دوره‌های آموزشی ویدئویی برای ماساژورهای حرفه‌ای تولید کند. شنیدن صدای با اعتمادبه‌نفس بالا، انرژی بالا، برنامه‌های خلاقانه، تعهد و شادی او بسیار هیجان‌انگیز بود زیرا تمام تجربه گذشته او در عکاسی، ماساژ درمانی، کسب‌وکار و فروش را یکجا و به‌طور کامل در برمی‌گرفت. کوچینگ، تیم را به چالش کشید تا او پاسخ خود را پیدا کند.

۸. کوچ‌ها توصیه نمی‌کنند

ما به افراد نمی‌گوییم که چه‌کارهایی انجام دهند بلکه ما به دیگران کمک می‌کنیم تا دست به اقدام بزنند. تیم هم همین کار را انجام داد او یک برنامه کسب‌وکاری دوصفحه‌ای دقیق تهیه کرد که شامل همه مراحل یک برنامه کسب‌وکاری شامل: خلاصه اقدامات، توصیف کسب‌وکار، بازار و رقابت، محصولات و خدمات، مدیریت و کارکنان  و سرمایه‌گذاری می‌شد.

۹. رویاها، برنامه‌های موفقیت ما هستند

در آخرین و چهارمین جلسه کوچینگ ما، تیم کار بسیار مهمی را انجام داد. او شرکت خود را نام‌گذاری کرد و اولین محصول خود را تولید و از فروش آن کسب درآمد کرده بود.

تیم موفقیت را تجربه کرد و این مهم‌ترین چیزی بود که او از کوچینگ آموخته بود. حالت شکست‌خورده او، یک حالت جعلی بود. هر وقت که به عقب برمی‌گشت حالت تنبلی و بد بودن به او بازمی‌گشت اما هر زمان که به آنچه می‌خواست توجه می‌کرد، حقیقت وجودی خود را می‌دید و می‌توانست بر موانع غلبه کند. سرنوشت او موفقیت‌آمیز شده بود.

۱۰. خودتان را گسترش دهید، بیش ازآنچه تصور می‌کنید، توانا هستید.

یکی دیگر از ده مهارت مهم کوچینگ، بهره‌گیری از روش‌های ارزشمند برای افزایش دانش زندگی و داشتن هدف و دورنما در زندگی است؛ کوچینگ موفقیت و شادی را به وجود می‌آورد و شما را قادر به تحقق بخشیدن به رویاها و توانایی‌های بالقوه خود می‌کند. من در آکادمی کوچینگ تا جایی که می‌توانستم خودم را رشد داد چیزهای جدید یاد گرفتم و ارزش‌های اصلی خود را تقویت کردم این‌که چطور به‌درستی خودم را جدا از احساسات مراجعه‌کننده نگه‌دارم و درعین حال به شکلی سرزنده در جلسه حضورداشته باشم، بتوانم موانع و باورهای محدودکننده را بشکنم، گوش بدهم و قضاوت نکنم و بر قوه شهودی خودم اعتماد کنم و عمیقاً متوجه شدم فردی هستم که عاشق کمک کردن به دیگران هستم تا آن‌ها زندگی‌شان را به‌تمامی زندگی کنند نه به شکل متوسط، یا بالاتر از متوسط یا حتی خوب بلکه فوق‌العاده زندگی کنند.

منبع: HuffingtonPost

4.4/5 - (7 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫12٫23

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

5 پاسخ

  1. سلام و سپاس از مقاله مفیدتون ،در مورد مهارت هشتم (کوچ ها توصیه نمیکنند) ،اگر مراجع اقدام اشتباهی انجام دهد ،در صورتیکه کوچ میتوانست او را راهنمایی کند تا آزمون و خطا رخ ندهد ومراجع سریعتر به مطلوب خود دست یابد ،آیا باز هم باید به دانسته های خود مراجع اکتفا کرد؟

    1. با سلام
      اینجا مهم این است که آیا این اقدام از نظر مراجع هم اشتباه است!
      در کوچینگ اصل بر نوع نگاه و طرز فکر مراجع است و فرایند کوچینگ بر اساس دانسته ها یا تجربیات کوچ طراحی نمی شود. در کنار این کوچ با موافقت مراجع می تواند نقطه نظر خودش را هم در میان بگذارد ولی این فقط بعنوان یک نقطه نظر است نه راهکاری که مراجع باید انجام دهد.

  2. در مورد مهارت چهارم و تقابلش با بخشی از آیین نامه اخلاقی ICF که البته حسب قوانین حاکم بر حوزه جغرافیایی، فرهنگی متفاوت است شخصا این مساله را دارم که اگر مراجعینی دارای رفتارهای پر خطری چون قتل، تجاوز، رابطه نامشروع و مشابه آن به من به عنوان یک کوچ مراجعه کنند و البته حسب اعتماد از پیش تعیین شده من مبنی بر اینکه تحت هیچ شرایطی اطلاعات محرمانه آنها افشاء نخواهد شد در خصوص رفتارهای پر خطرشان صحبت کنند و به موازات آن و بنا بر باور و اعتقاد شخصی ام که در جایگاهی بالاتر از ستار العیوب نیستم و به تبع آن لزوما برقرار کننده عدل الهی هم نیستم واکنش چه خواهد بود ؟ چه از جانب شما همکار و کوچ حرفه ای ، چه از جانب مراجعین و چه از جانب جامعه ای که در آن به فعالیت کوچینگ مشغولم ؟
    سپاس فراوان از بازخوردهای شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید