ده پرسش و پاسخ درباره کوچ اجرایی

ده پرسش و پاسخ درباره کوچ اجرایی

کوچ اجرایی ۱

گاهی در دوره‌های کاری یک مدیر موقعیتی به وجود آید که استخدام یک کوچ اجرایی مورد توجه قرار می‌گیرد. من خودم کوچ بوده‌ام، برای بقیه کوچینگ انجام داده‌ام و برنامه‌های کوچینگ اجرایی را برای تعدادی از شرکت‌ها مدیریت کرده‌ام. بر اساس آن تجربه، همراه با ارائه مشاوره به دیگران در اینجا ۱۰ سؤال و جواب که ممکن است درباره کوچینگ اجرایی برای مدیران به وجود آید، ارائه می‌شود:

کوچینگ اجرایی چیست؟

پیش از این در مقاله‌ی کوچینگ اجرایی چیست و چگونه کار می‌کند؟ به این مقوله به صورت کامل پرداختیم.

کوچینگ اجرایی یا به عبارت بهتر یک کوچ اجرایی، فردی حرفه‌ای و واجد شرایط است که معمولاً با مدیران اجرایی و کارمندان ارشد کار می‌کند تا به آن‌ها کمک کند خودآگاهی پیدا کنند، اهداف را شفاف سازند، به اهداف توسعه‌شان دست یابند و توانایی‌های بالقوه خود را آشکار سازند، کوچ‌ها درواقع به‌عنوان صدای هیأت مدیره عمل می‌کنند.
آن‌ها مشاور یا درمانگر نیستند (گرچه ممکن است سوابق مشاوره یا درمانگری داشته باشند) و معمولاً از ارائه نصیحت یا حل مشکلات مراجعه‌کننده خودداری می‌کنند. در عوض، آن‌ها سوالاتی می‌پرسند تا به مدیر اجرایی کمک کنند مشکلات خودشان را شفاف سازی و حل کنند.

کوچ‌های اجرایی دقیقاً چه کاری انجام می‌دهند؟

کوچ‌های اجرایی پیام‌های حمایتی و محرمانه هیأت مدیره را به مراجعه‌کنندگان می‌رسانند. آن‌ها سؤال می‌پرسند، فرضیات را به چالش می‌کشند، به ایجاد نظم و ترتیب کمک می‌کنند، منابع را فراهم می‌آورند و گاهی با کسب اجازه مشاوره و نظر می‌دهند. آن‌ها اغلب در راستای تفسیر همه جانبه و ارزیابی‌های رفتاری نظارت قدم برمی‌دارند مصاحبه‌های محرمانه را اداره می‌کنند تا به مراجعه‌کننده کمک کنند خودآگاهی کسب کند و اهداف توسعه را تثبیت کند.

چگونه می‌توان یک کوچ اجرایی شد؟

متاسفانه (شاید خوشبختانه، اگر علاقه‌مند هستید که یک کوچ بشوید) چیز زیادی وجود ندارد، به‌جز مطالبی دربارهٔ مدیران اجرایی بازنشسته، مشاور، متخصص آموزش یا درمانگران فوق‌العاده‌ای که می‌توانند خودشان را یک کوچ اجرایی بنامند.
هیچ گواهی‌نامه رسمی یا مورد نیازی وجود ندارد، گرچه بسیاری از افراد برای مدرک رسمی به فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) یا در ایران به آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان (FCA) روی می‌آورند.

چه کسی کوچ‌های اجرایی را استخدام می‌کند؟

سال‌ها پیش، شرکت‌ها کوچ‌های اجرایی را استخدام می‌کردند تا وارد شوند و به مدیران اجرایی درهم‌شکسته کمک کنند تا دوباره سرپا شوند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها کوچ‌های اجرایی را به‌عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری روی مدیران ارشد و کارمندان توانمند استخدام می‌کنند. دیگر داشتن کوچ شرم‌آور نیست، بلکه نماد شأن و جایگاه است. درحالی‌که مدیران اجرایی می‌توانند برای خودشان کوچ استخدام کنند (معمولاً صاحبان کسب‌وکار یا مدیرعامل‌ها)، برای شرکت‌ها بیشتر متداول است که کوچ را به‌عنوان بخشی از برنامه توسعهٔ اجرایی به یک مدیر اجرایی توصیه کنند. کوچ داشتن ممکن است رواج پیدا کرده باشد اما همچنان با چالش‌هایی از جنس روابط فردی یا نقش‌های بزرگ‌تر روبه‌رو است؛ و بله، کوچ‌ها هنوز استخدام می‌شوند تا مشکلات رفتاری را تصحیح کنند و به روسا در حل درگیری‌های بین فردی کمک کنند.

چه زمانی یک مدیر یا شرکت نباید یک کوچ اجرایی استخدام کند؟

یک مدیر اجرایی نباید کوچ اجرایی استخدام کند اگر:
• آن‌ها باور ندارند که به کوچینگ، بازخورد و تغییر نیاز دارند (نمی‌خواهند تغییر کنند).
• آن‌ها به دنبال مشاوره یا نظر در خصوص کسب‌وکار هستند، یعنی به دنبال کسی که مشکلاتشان را حل کند.
• کوچینگ اجرایی آخرین راه نجات است، معجزه یا ((مریم مقدسی)) که تلاش می‌کند یک مدیر اجرایی شکست خورده را که در مسیر فروپاشی است، سرپا نگه دارد.
• هیأت رئیسه در سازمان در سطح مناسبی نیست که بتواند هزینه کوچینگ را توجیه کند.
• مدیر اجرایی باید با هیأت رئیسه کار کند (کوچینگ نباید صرفاً روشی برای برون‌سپاری مشکلات افراد بی‌نظم باشد)

یک فرایند کوچینگ اجرایی متداول شبیه چیست؟

درحالی‌که اختلافات بسیاری وجود دارد، کوچینگ اجرایی معمولاً شامل یک سری مراحل است که با پذیرش، ارزیابی، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه شروع می‌شود و سپس از طریق برنامه توسعه از طریق چک کردن دوره‌ای با مدیر اجرایی پیشرفت می‌کند. فرایند تمام می‌شود وقتی اهداف توسعه‌ای حاصل شوند یا وقتی کوچ تصمیم می‌گیرد فرایند باید متوقف شود. دوره معمول برای یک فعالیت کوچینگ هفت تا دوازده ماه است.

محرمانه بودن کوچینگ اجرایی به چه صورت است؟

وقتی پای کوچینگ اجرایی در میان باشد، حرف‌های شنیده‌شده همان‌جایی که باید می‌ماند. مکالمات بین کوچ و مراجعه‌کننده کاملاً محرمانه است. اگر یک سازمان برای خدمات کوچینگ پول پرداخت می‌کند، سازمان ممکن است به‌روزرسانی وضعیت را به‌طور دوره‌ای دریافت کند (تاریخ‌ها، پیشرفت حاصل‌شده)، اما هیچ‌چیز دیگری بدون اجازه مراجعه‌کننده به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

آیا کوچینگ اجرایی باید شخصی صورت گیرد؟

حالت رودررو حالتی ایدئال است، با این فرض که ارتباط غیرشفاهی است و به ایجاد توافق اولیه کمک می‌کند. کوچینگ به طریق تصویری (از طریق اسکایپ) نسبت به ارتباط از طریق تلفن متداول‌تر شده است.

کوچینگ اجرایی چقدر هزینه دارد؟

در مقیاس جهانی صنعت کوچینگ سالانه ۳ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند و بر اساس بررسی کسب‌وکار هاروارد، میزان متوسط درآمد یک کوچ اجرایی ساعتی ۵۰۰ دلار است. بسیاری از کوچ‌ها به مدت ۶ یا ۱۲ ماه استخدام می‌شوند، اما برخی به‌طور ساعتی کار می‌کنند. این نرخ در کشورهای آمریکای شمالی محاسبه‌شده است.

کجا می‌توانید یک کوچ اجرایی پیدا کنید؟

شما برای پیدا کردن کوچ‌های اجرایی می‌تواند به سایت‌هایی که اطلاعات و خدمات کوچینگ را ارائه می‌دهند، سر بزنید و افراد مورد نیاز خود را در آنجا پیدا کنید.

منبع: www.thebalance.com

5/5 - (8 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫12٫02

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید