مصاحبه آقای میری با دکتر عباس ایمانی وکیل دادگستری در مورد قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران | قسمت ۳

مصاحبه آقای میری با دکتر عباس ایمانی وکیل دادگستری در مورد قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران | قسمت ۳

قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران

 

 

(قسمت سوم)

– مزایای ثبت دفتر برای یک کوچ
– اختلاف حقوقی بین کوچ و مراجع در خصوص قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، چگونه حل خواهد شد؟
– یک کوچ باید به چه نکاتی در حوزه قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، آگاه باشد؟
– صنف کوچینگ در ایران

ثبت یک شرکت یا باز کردن یک دفتر، برای یک کوچ چه مزایایی دارد؟

در خصوص قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، انجام این کار مشکلات زیادی را در پیش دارد. نظیر مالیات و اداره مالیات. همچنین باوجود تخصص فردی، چنانچه این کار را انجام دهید، بازهم همه‌چیز حول اعتبار شخص می‌گردد. پس بهترین حالت این است که به‌صورت حقیقی کارکنید.

آیا ثبت یک برند یا شرکت بین‌المللی در ایران و استخدام افراد به‌منظور پیشروی کوچینگ، مزایایی به همراه دارد؟

برند سازی برای این کار، کار ساده‌ای نیست و حتی شرکت‌های بزرگ برندهایشان را به کمترین قیمت در ایران می‌فروشند. در ایران عمدتاً امور تجاری و کالاهای وارداتی، ارزش بیشتری دارند. در کل، فرهنگ این نوع کسب‌و‌کار معطوف به شخصیت آدم‌ها است؛ اگر کسی خواستار کار کوچینگ در یک شرکت باشد، آن شرکت می‌بایست شخص موردنظر را بشناسد تا این کار را به او بدهد و نه آن برندی که می‌خواهد ثبت شود. پس ثبت شرکت یا برند و یا حتی علامت تجاری، چندان کار اصولی و محکمی نیست. شاید در آینده به‌مرور این کار منطقی شود اما زمان می‌خواهد.

چنانچه به هنگام فعالیت یک کوچ که مدرک خود را از یک آموزشگاه دریافت کرده است، اختلافی بین او و مراجع پیش بیاید، جایگاه عمومی کوچ در حوزه قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، به چه صورت خواهد بود؟

در اینجا قراردادی که بین کوچ و مراجع (مشتری) منعقدشده است، ملاک قرار می‌گیرد و نه موقعیت حقوقی کوچ. برای مثال در دادگاه، اختلاف می‌تواند در خصوص بخش مالی مطرح شود که برای رفع آن به مفاد و شروط قرارداد مراجعه می‌شود؛ قرارداد بستن کوچ با یک شرکت، طبق یک گواهی معتبر که متکی به یک آموزشگاه است، کفایت می‌کند و هیچ‌کس قادر به منع این قضیه نخواهد بود. در آخر یک کوچ زمانی مستحق دریافت دستمزد است که خدماتی که ذکر کرده بود را به‌درستی انجام دهد؛ بنابراین چنانچه مشکلی در زمینه قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران، پیش بیاید، دادگاه نیز در همین چهارچوب رسیدگی می‌کند؛ در کل حقیقی یا حقوقی بودن کوچ، مطرح نیست.

یک کوچ برای فعالیتش به چه نکات حقوقی و قانونی باید توجه داشته باشد؟

باید شفافیت در کار و قراردادشان داشته باشند. باید چهارچوب کار کاملاً مشخص باشد. هم‌چنین باید تعهدات طرفین مشخص باشد که نهایتاً به اینکه کوچ مدرکش را از کجا گرفته، اشاره شود؛ برای اطمینان بیشتر می‌بایست یک کپی از آن مدرک به همراه شماره نامه‌ی آن، ضمیمه قرارداد کنند تا طرفین نتوانند تعرضی خارج از قرارداد بکنند.

انجمن بین‌المللی کوچینگ برای فارسی‌زبانان (FCCI) به‌عنوان یک شرکت غیرانتفاعی که ما در انگلیس به ثبت رسانده‌ایم، کار معرفی کوچینگ به فارسی‌زبانان دور دنیا را بر عهده دارد. هم‌چنین موقعیتی را تعریف می‌کند که کوچ‌های حرفه‌ای بتوانند دانش خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و دسترسی بازار به آنان راحت‌تر باشد. همانند آموزشگاهی مثل FCA در ایران؛ تمام این فعالیت‌ها به‌صورت مجازی انجام می‌شود اما بعضی‌اوقات ما در ایران به‌صورت حضوری، سمینارهای آموزشی برگزار می‌کنیم که در آن‌ها به افرادی که نام‌نویسی کرده‌اند، آموزش‌های پایه‌ای کوچینگ می‌دهیم؛

حال سؤال این است که آیا فعالیت‌هایی که ما انجام می‌دهیم، در چهارچوب قانون قرار دارند؟

در ایران، برای آموزشگاهی که هیچ حساسیت سیاسی و فرهنگی ندارد، منع قانونی وجود ندارد و تمام فعالیت‌های شما قانونی هست و مشکلی به همراه ندارد.

ازآنجایی‌که هیچ مرجع قانونی برای کوچینگ و قوانین کسب‌وکار کوچینگ در ایران وجود ندارد، آیا اتحاد و گردهمایی گروهی از کوچ‌هایی که دارای مدرک معتبر هستند یا FCCI، می‌تواند باعث ایجاد یک صنف برای کوچ‌ها شود؟

رشته‌های صنفی در ایران، چندان تعریف نمی‌شوند. یعنی چنانچه وزارت کشور، کوچ یا کوچینگ را به‌عنوان یک‌رشته صنفی تعریف کند، اجازه ثبت انجمن به او می‌دهد اما امکان دارد اعلام کند، همچنان کوچینگ در رشته‌های صنفی تعریف‌نشده است و نمی‌توان انجمن صنفی برای کوچینگ ایجاد کرد. در این زمینه می‌بایست در وزارت کشور تقاضا داد تا متوجه شد آیا در تعریف قواعد و اصول تشکیل انجمن وزارت کشور، انجمن کوچینگ تعریف می‌شود یا خیر.

نظر شما در مورد اینکه تیمور میری، آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان را در انگلیس ثبت کند و هم‌چنین این آکادمی با نشان تجاری FCA به همراه شعبه‌ی خودش در ایران ثبت شود، چیست؟

در این مورد باید شعبه شرکت در ایران ثبت شود و این کار مستلزم گرفتن مجوز از وزارت ارشاد است که به‌راحتی انجام می‌شود. علاوه بر این، چهارچوب موضوع فعالیت این شرکت در انگلیس نیز باید ثبت شود. این کار شدنی است و کار پیچیده‌ای نیست. تا ۶ ماه پیش، به خاطر تحریم‌ها و شرایط بین‌المللی، تأسیس شعبه در ایران امکان‌پذیر نبود اما اخیراً دوباره آیین‌نامه تأسیس شرکت احیاشده است. اخیراً هم چندین مورد ثبت شرکت داشته‌ایم که از کشورهای مختلف مثل چین و اروپا و کشورهای خاور دور بوده‌اند. شما هم می‌توانید به دنبال همین قضیه مسیر خود را آغاز کنید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1395٫06٫23

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید