مزایای کوچینگ رهبری چیست؟

مزایای کوچینگ رهبری چیست؟

مزایای کوچینگ سازمانی

همان‌طور که در مقاله گذشته، یعنی کوچینگ رهبری به چه معناست، اشاره کردیم هدف اصلی کوچینگ رهبری، بهبود توانایی رهبر برای راهنمایی و رسیدن به اهداف مشخص سازمانی است. با کوچینگ رهبری می‌توان به حل مشکلات شخصی و حل هر مشکل دیگری که مانع از رسیدن فرد به موفقیت‌های شغلی می‌شود، پرداخت که این فرآیند برای فرد رشد شخصی و نیز بهبود توانایی برقراری ارتباط با دیگران را فراهم می‌آورد اما شاید این سوال به ذهن شما هم متبادر شود که مزایای کوچینگ رهبری چیست؟

آیا رهبری کردن، فقط در داشتن تجربه خلاصه می‌شود؟ درست است که رهبری اساسا به معنای کسب تجربه کافی برای یافتن سبک و صدای مخصوص به خویشتن است اما  کسب تجربه لزوما به معنای انجام دادن یک امر نیست بلکه می‌تواند از طریق شنیدن نظرات، چشم‌اندازها و تجربیات دیگران هم شکل بگیرد و با گوش دادن به دیگران و درک نگرش‌هایشان راجع به مسائل دیگر، رهبری خود را بهبود بخشید.

این نوع از کوچینگ مزایای متعددی دارد که ما در اینجا به پاره‌ای از مزایای کوچینگ رهبری اشاره خواهیم کرد. افزون بر این، برخی از رهبران مشهور کوچینگ را در قالب ابزاری تأیید می‌کنند که به آنها کمک کرده است به رهبرانی که امروزه هستند بدل شوند. بیل گیتس بر اهمیت مربی صحه گذاشته است و در ویدئو کلیپ موجود در یوتیوپ، اریک اشمیت مدیر گوگل توضیح می‌دهد استخدام یک کوچ بهترین نصیحتی بوده است که تا به حال دریافت کرده است:

چرا کوچینگ رهبری بدین حد بااهمیت است؟

یکی از  بزرگ‌ترین مزایای کوچینگ شیوه‌ایست که نگرش و روشهایی را برایمان فراهم می‌آورد.

اول، اگر هیچگاه راجع به رفتار یا نگرشتان بازخورد دریافت نکنید، ممکن است در افکار و شیوه انجام کارهایتان خود را گم کنید. مهم نیست تا چه حد سعی می‌کنیم به خودمان بازخورد بدهیم اما همیشه افراد دیگر هستند که برایمان زاویه تازه‌ای راجع به نحوه انجام کارهایمان فراهم می‌آورند. تنها با وجود فردی که رفتار شما را ارزیابی می‌کند یا در مورد روشتان به شما بازخورد می‌دهد، می‌توانید پیوسته کارهای مؤثر انجام دهید و بر روی حذف کارهایی تمرکز کنید که اثر مناسبی ندارند.

به علاوه، این نگرش اضافه به شما کمک می‌کند تا بیشتر بر روی مسیر حرکتتان تمرکز کنید. تدوین برنامه راهبردی یکی از مهمترین قانون کوچینگ رهبری است. همانطور که در بخش‌های بعدی بحث خواهد شد، این فرآیند به شما در شناسایی مسیری که شما و سازمان باید تهیه کنید و اهداف دستیابی به آن کمک می‌کند. هم نگرش و هم مسیر دارای پتانسیل بهبود اثربخشی عملیاتی و شخصیتی هستند. شما و سازمان بهره‌وری بیشتری خواهید داشت و بهتر می‌توانید در مقابل تغییرات ایجاد شده در صنعت و زندگی شخصی‌تان واکنش نشان دهید.

کوچینگ رهبری به بهبود خودآگاهی؛ درک بهتر از توانایی‌ها و ضعف‌هایتان و اینکه اینها به چه صورت با اهداف سازمانی هستند، کمک می‌کند. بدین خاطر، سازمان می‌تواند از مسیر کوچینگ رهبری استعداد واقعی را بروز دهد، پیوندهای ضعیف را شناسایی و ارتباط میان سازمان را تقویت کند. این مزایا به شکل طبیعی در زندگی فردی نیز آشکار می‌شود. خواهید توانست اعتماد به نفس و هوش عاطفی‌تان را ارتقا بخشید.

یکی دیگر از مزایای کوچینگ رهبری این است که از طریق کوچینگ رهبری تنها مهارت‌های فعلی و ویژگی‌هایتان را درک می‌کنید، بلکه مهارت‌های جدیدی را نیز می‌آموزید. کوچینگ رهبری به یادگیری مهارت‌های جدید و کسب دانش عمیق‌تر راجع به رفتار صنعتی و انسانی کمک‌هایی ارائه می‌کند. شما مجموعه مهارت‌هایتان را تقویت و بهبود خواهید بخشید.

به علاوه مسائل بالا، کوچینگ دارای عنصر حمایتی قوی‌ای نیز هست. کوچینگ رهبری همانند تربیت فرد عمل می‌کند که یعنی نیازی نیست به تنهایی تصمیم‌هایی دشوار اتخاذ کنید. بازخوردها و منابع بخش بزرگی از ساختار حمایتی است که وظایف دشوار را خیلی آسان می‌گرداند. در مسیر رشد و تربیت‌تان نه تنها فردی همراه شماست که طی تصمیم‌گیری‌های دشوار شما را راهنمایی می‌کند، بلکه به نگرانی‌های شما نیز گوش فرا می‌دهد. در زمان وجود ناملایمات، توانایی صحبت راجع به مشکلات تأثیر مهمی در بر دارد و می‌تواند سازمان را به نقطه‌ای امن هدایت کند.

دانشکده کسب‌وکار Henley در 2014 کتابی راجع به پژوهش یادگیری سازمانی را منتشر ساخت و در این پژوهش کشف شده بود که توسعه رهبری همچنان بخش مهمی از برنامه توسعه سازمان‌هاست. پروفسور برند ووگل اظهار داشتند: «سازمان‌ها به شکل واضح احساس می‌کنند این سرمایه‌گذاری [در کوچینگ رهبری] ضرورت دارد و مطمئن هستند که نتیجه‌بخش خواهد بود.  به شکل جالبی دریافتیم که این مسئله هم برای کوچک‌ترین و هم بزرگ‌ترین سازمان‌ها درست است.»

یافته‌های این مقاله و سایر مطالعات مشابه حاکی از اهمیت توسعه و مزایای کوچینگ رهبری است و نیز اینکه سازمان‌ها ارزش واقعی را در چنین برنامه‌های کوچینگی می‌دانند.

5/5 - (3 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

دسته بندی

تاریخ انتشار

1397٫01٫25

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید