پرسنال برندینگ برای یک کوچ حرفه‌ای

پرسنال برندینگ برای یک کوچ حرفه‌ای

پرسنال برندینگ برای یک کوچ حرفه‌ای، حمید حکاکی، ندا مفاخری

در این گپ‌و‌گفت کوچینگی خانم ندا مفاخری – بیزینس کوچ،‌ مؤسس و مدیرعامل مدیران ایران و مدرس و مشاور کسب‌و‌کار و حمید حکاکی – برند کوچ در رابطه با پرسنال برندینگ برای یک کوچ حرفه‌ای گفتگو می‌نمایند. (این ویدیو بازپخش لایو اجرا شده در تاریخ ۱ آبان ۹۸ می‌باشد)

سؤالاتی که در این ویدئو درباره پرسنال برندینگ یک کوچ حرفه‌ای پاسخ داده می‌شوند:

۱-تعریف کوچینگ: زندگی نوعی سفر اکتشافی است که هر کس آن را خاص خود طی می‌کند.

کوچینگ ابزاری است که فرد بتواند به کمک شخص دیگری آگاهانه‌تر این مسیر را طی نماید و برای گره‌های ذهنی خود به پاسخ‌های مرتبط تری برسد، چون دنیا پر از جواب است اما جواب‌های دیگران. چیزی که در کوچینگ اتفاق می‌افتد این است که من بتوانم به جواب‌های خودم برسم.

۲-کوچ حرفه‌ای کیست:

کوچ حرفه‌ای کسی است که کسب‌وکار و مهارت‌هایش را درزمینهٔ کمک کردن به دیگران تقویت می‌کند و حرفه‌اش را در این زمینه تعریف می‌کند. ممکن است فرد دیگری نیز این مهارت‌های اکتشافی را بلد باشد و در زندگی خود بکار ببرد اما کوچ حرفه‌ای کسی است که استفاده از این مهارت‌ها را به‌عنوان بخشی از حرفه خود انتخاب کرده و شرحی از خدمات قابل‌ارائه خود می‌داند.

۳-آیا کوچ حرفه‌ای باید آموزش‌های خاصی دیده باشد یا مسیری است که احساس می‌کند به استادی رسیده است و می‌تواند به دیگران کمک کند، آیا این فرد را می‌توان کوچ حرفه‌ای نامید؟

اساساً واژه حرفه‌ای معنای مشخصی دارد و یک‌بار معنایی دارد و این شخص باید یکسری اطلاعات جانبی برای کارش تکمیل کرده باشد و اخلاق و رفتار حرفه‌ای را بداند و به انجام آن مقید باشد، ابزارهایی را داشته باشد، خودش را مقید برای به‌روز کردن دانش خود بداند. کوچ حرفه‌ای یعنی فردی که این مسئولیت را پذیرفته است که به این کار به‌عنوان یک حرفه نگاه می‌کند، بنابراین باید اخلاق، رفتار و نحوه عملکرد، نحوه فکر کردن و تعهداتی که نسبت به مراجع دارد و به‌روز کردن خود را بتواند در سطح قابل‌ قبول و حرفه‌ای حفظ کند. پس دانش، مهارت و حرفه‌ای بودن فاکتورهایی هستند که یک فرد را تبدیل به یک کوچ حرفه‌ای می‌نماید. همان‌طور که یک آشپز حرفه‌ای باید یک ظاهر حرفه‌ای و پوشش حرفه‌ای داشته باشد، یک کوچ حرفه‌ای هم باید یکسری قواعد ظاهری را بداند مانند اینکه کارت ویزیتش چگونه باشد، اینکه چگونه با دیگران ارتباط بگیرد، چگونه کار را به قرارداد برساند، اگر نشد چه‌کاری انجام دهد و تک‌تک ارتباط‌هایی که در کارش پیش می‌آید برای او ازلحاظ حرفه‌ای و نه شخصی معنادار باشد و بتواند آن کارها را به شکل حرفه‌ای و با پرستیژ خاص خودش، جلو ببرد.

۴-کسی که تازه کوچ شده است، دانش و مهارت را کسب کرده است و می‌خواهد کسب‌وکار خود را شروع نماید، چگونه می‌تواند این دو موضوع را به هم وصل نماید؟

معمولاً وقتی ما واژه برند را می‌شنویم انتظار داریم که تشکیلات بزرگ و سرمایه و شرکت بزرگی وجود داشته باشد که برندی را ایجاد کرده و از آن برند کسب درآمد می‌کند و به آن اعتبار می‌بخشد، اما هرکدام از ما برای خودمان یک شرکت هستیم که برای خود یک برند داریم، حالا چه این برند را ساخته باشیم و چه نساخته باشیم. این برند یک تصویر ذهنی در ذهن مخاطبین ما ایجاد می‌کند، این مخاطبین می‌تواند از همسایه ما تا افرادی که با ما ارتباط دارند، تا مشتریان ما باشند. ممکن است برندی که از خودمان ناآگاهانه ساختیم این باشد که این فرد این ویژگی‌ها را دارد اما اگر آگاهانه باشد من تلاش می‌کنم ذهنیت مناسبی را در ذهن مخاطبم ایجاد کنم که نزدیک باشد به اهداف و برنامه‌هایی که دارم و رسالتی که برای خودم تعریف کردم و آن مسیری که برای زندگی خود طراحی کردم و می‌خواهم که در آن مسیر حرکت کنم. بعضی از افرادی که مباحث کوچینگ را گذرانده‌اند و از مرحله آموزش خارج‌شده‌اند و انتظار دارند که خدمات کوچینگ آن‌ها مورد استقبال بازار قرار بگیرد، از آن‌ها سؤال می‌شود که چه کسی خبر دارد که شما مدرک کوچینگ دارید و در این زمینه فعالیت می‌کنید، آیا بازار هم خبر دارد؟ انگار هدف و برنامه‌ای برای اینکه این تصویر ذهنی را برای مخاطب ایجاد کنند نداشته‌اند، درنتیجه مخاطب نمی‌داند که این فرد چه خدماتی دارد و در این حالت حس می‌کنیم که بازار به ما کم‌توجه است درحالی‌که ما خودمان برندمان را خوب تعریف نکردیم. اگر ما شایستگی داریم باید بتوانیم خوب معرفی کنیم. اگر کسی ما را نشناسد چگونه اعتماد کند خصوصاً در مقوله کوچینگ که بحث اعتماد مطرح است و نمی‌توان در این مورد به هرکسی که شناخته‌شده نیست و بستر اعتماد را ایجاد نکرده است مراجعه کرد. بنابراین برای ما کوچ‌ها شرط اول قدم گذاشتن در بازار حرفه‌ای است.

۵-پرسنال برندینگ از کجا شروع می‌شوند؟

یک دسته کارهایی که در دنیای اینترنت انجام می‌شوند و یک دسته کارهایی که در ملاقات‌های حضوری انجام می‌گیرند. در اینترنت تمام ریزه‌کاری‌هایی که رد پایی از ما دارد باید از برند ما نام و نشانی داشته باشد. فضای اینترنت فضای بازی است و قابل سرچ کردن است. اگر قرار است که در اینترنت حضورداشته باشیم، حضور مناسب برندمان باشد چون در غیر این صورت قضاوت می‌شویم. پس وقتی شخصیت حرفه‌ای بودن را انتخاب کردیم، ملاحظات مناسب با آن را در نظر بگیریم. داشتن راه‌های تماس حرفه‌ای مثل سایت خوب داشتن، صفحه اینستاگرام خوب داشتن، حضور خوب و قوی و مجازی داشتن به پرسنال برند ما بسیار کمک می‌کند. در فضای عادی هم در مجامع شایسته و مناسب حضور داشتن راه خوبی است که بتوانیم ارتباطات خوبی بگیریم و حتی ارتباط‌های عادی که با افراد برقرار می‌کنیم گاهی اوقات می‌تواند منجر به جذب مشتری شود.

۶-چطور می‌توان شوق مراجع را برای استفاده از خدمات کوچینگ با توجه به اینکه کوچینگ ناشناخته است برانگیخت؟

بهتر است درباره مهارت‌های کوچینگ صحبت کنیم؛ مهارت‌های کوچینگ از مهارت‌های پایه‌ای برای برقراری ارتباط است مانند همدلی کردن که ما خیلی تمرکزی بر این موضوعات پایه‌ای نداشته‌ایم. وقتی گوشه‌ای این مهارت‌ها را برای دیگران بیان کنیم شوق آن‌ها را تهییج می‌کنیم و آن‌ها را علاقه‌مند می‌کنیم به کوچینگ. تجربه خوب باعث می‌شود که افراد به موضوعی علاقه‌مند شوند.

۷- تخصص‌های کوچینگ چند نوع است؟

در مجموع طبقه‌بندی‌های متعددی برای کوچینگ وجود دارد اما در ایران بیشترین شاخه‌های کوچینگ عبارتند از:

کوچ توسعه فردی، کوچ سلامت، کوچ مدیران ارشد، کوچ عملکرد، کوچ اجرایی و کوچ خانواده و غیره.

۸- در جهت تقویت برند نکته‌ای در تفاهم‌نامه می‌تواند بیاید که هدفش پرسنال برندینگ کوچ باشد؟ مهم‌ترین نکته این است که اجازه داشته باشیم که جایی ذکر کنیم که ایشان مراجع ما هستند یا نه؟

اگر من لیست مستندی داشته باشم که این تعداد مدیر معروف مراجع من بوده‌اند، در پرسنال برندینگ من خیلی می‌تواند مؤثر باشد.

۹- پرسنال برند در زندگی فردی و شغلی افراد چه تفاوتی دارد؟

مثلاً دو کفش ورزشی را اگر در ویترین بگذارند که یکی برند باشد و یکی ناشناخته باشد، ما حاضریم برای کفش برند حتی اگر بسیار گران‌تر باشد، هزینه کنیم. پرسنال برندینگ هم به همین شکل تأثیر می‌گذارد. من کوچ هم اگر پرسنال برندینگ خود را طوری طراحی کرده باشم که مخاطبین من به من اعتماد داشته باشند آن‌ها راحت‌تر متقاضی خدمات من خواهند بود و اگر عددی را در، ازای خدمات خود تعیین نمایم، مخاطبین مرا با، ده نفر دیگر مقایسه نمی‌کنند زیرا قبلاً توانسته‌ام اعتماد آن‌ها را جلب نمایم و خودم را به آن‌ها ثابت نمایم و آن‌ها راحت‌تر با من ارتباط برقرار می‌کنند.

۱۰-در برندسازی یک لایف کوچ چقدر موافقید که زندگی شخصی فرد به صفحات اجتماعی او بیاید؟

این موضوع کاملاً شخصی است و قسمت دوم به این برمی‌گردد که ما چقدر واقعی زندگی می‌کنیم. اگر عدم واقعیت و ناراستی وجود داشته باشد، هم مخاطب موضوع را می‌فهمد و هم برای خود فرد بسیار سخت است که یک زندگی غیرواقعی را به نمایش بگذارد. اما اگر کسی خود واقعی‌اش را زندگی کند و با گذاشتن اتفاقات زندگی شخصی خود در فضای مجازی هم مشکلی نداشته باشد، این می‌تواند به پرسنال برندینگ او کمک کند و یکی از راه‌های دوست شدن با مخاطب است.

صحبت پایانی: وقتی می‌خواهیم حرفه‌ای فعالیت کنیم و به‌عنوان کوچ حرفه‌ای وارد بازار شویم باید اسباب حرفه‌ای بودن را فراهم کنیم. یکی از این ابزار توجه کردن به پرسنال برندینگ است به‌عنوان فردی که افراد او را بشناسند و اعتماد کنند. باید مشخص کنم که کدام بخش از بازار را هدف قرار داده‌ام. در فضای مجازی و غیرمجازی به یک چارچوب‌هایی پایبند باشیم و همه‌جا تصویر یکپارچه‌ای از خود به نمایش بگذاریم.

پیاده‌سازی و خلاصه‌نویسی متن: نغمه ناقدی‌نیا | لایف کوچ


ندا مفاخری

عاشق یاد گرفتن است و پیوسته در حال یاد گرفتن است . از اینکه آنچه آنچه یاد گرفته است را بادیگران به اشتراک بگذارد هم همیشه لذت برده است .
دکتری مدیریت حرفه ای کسب و کار دارد .مدیر عامل مجموعه مدیران ایران است . بیشتر از ۱۵ سال تجربه آموزش مباحث مختلف مدیریت کسب وکار و توسعه فردی را دارد .
در کارگاه های آموزشی ، همایش ها و سازمانهای زیادی تجربیاتش را با سایرین به اشتراک گذاشته است .
از همان سالهای اولیه همراه با آکادمی کوچینگ ، بحث کوچینگ را شروع کرده است و اکنون چندین سال است که به شکل حرفه ای به افرادی که می خواهند کسب وکار موفقتر ی داشته باشند خدمات کوچینگ ارائه می کند .
محصولات آموزشی مالتی مدیای متنوعی در مجموعه مدیران ایران با ارائه او تهیه شده است .
تا کنون دو جلد کتاب چاپ کرده است و دو جلد هم در دست چاپ دارد .
تا به حال به افراد و بیزینس های زیادی کمک کرده است تا بتوانند در فضای اینترنت از پتانسیل های دنیای اینترنت برای توسعه کسب و کار و برندینگ خودشان بیشتر استفاده کنند .

حمید حکاکی

حمید حکاکی، مدیر مارکتینگ آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان، برند کوچ و عضو فدراسیون بین‌المللی کوچینگ می‌باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1399٫05٫20

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید