پنج مهارت ضروری کوچینگ

پنج مهارت ضروری کوچینگ

پنج مهارت ضروری کوچینگ

امروزه کوچینگ به یکی از مهارت‌های ضروری برای رهبری در محل کار تبدیل شده است و رهبران عمل‌گرا در تلاش‌اند تا موفقیت خود را با به دست آوردن مهارت‌های کوچینگ بیشتر کنند. امروزه آن‌ها دریافته‌اند که دیگر اجرای نقش مدیر، ناظر و مانند آن به‌تنهایی برای پیشبرد اهداف کفایت نمی‌کند بلکه چیزی که اهمیت دارد این است که موفقیت مجموعه به موفقیت تک‌تک افراد بستگی دارد. در این مقاله ما به پنج مهارت ضروری کوچینگ خواهیم پرداخت.رهبران عمل‌گرا به اهمیت حیاتی مهارت‌های کوچینگ پی برده‌اند. آن‌ها آگاه شده‌اند که مشارکت کوچینگی به‌شدت وابسته به تعاملات افراد رهبر است و چیزی که بیش از هر چیزی در این افراد حائز اهمیت است، نحوه گوش دادن، دریافت کردن، بازتاب و بازخورد دادن در بستر گفتگوی کوچینگی است.مدبران و رهبران موفق برای رسیدن به اهداف خود ۵ قانون و مهارت‌های کوچینگ در بستر مکالمه کوچینگی را می شناسند و به کار می‌گیرند. این ضرورت‌های کوچینگ برای مدیران عبارت‌اند از:

با کنجکاوی گوش دهید

گوش دادن فعال، یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های کوچینگ محسوب می‌شود. وقتی ما درباره گوش دادن با کنجکاوی حرف می‌زنیم، درواقع داریم درباره انتقال یک علاقه واقعی نسبت به گفته‌های دیگران صحبت می‌کنیم. این مساله از ارزش خاصی در مکالمه کوچینگی برخوردار است. ما اغلب با بی‌صبری و عدم توجه کافی به سخنان دیگران گوش می‌دهیم که این مساله به‌نوبه خود می‌تواند مانعی در ایجاد گفتگو به شمار آید. ما معمولاً روی استدلال‌های بعدی خود یا دستور کار خودمان متمرکز هستیم. حقیقتاً کنجکاو باشید، تمام مدت حرف نزنید و تا جایی که می‌توانید صحبت مراجعه‌کننده را قطع نکنید. سرعت گفتگو را کنترل کنید و از این‌که روی آن تمرکز کنید و هدفمند باشید، نترسید.

هر آنچه را که می‌شنوید، به خاطر بسپارید

برخی مواقع شما می‌توانید تمام نشانه‌های غیرکلامی لازم را به نمایش بگذارید تا مخاطب احساس کند که با کنجکاوی تمام به حرف‌هایش گوش می‌دهید؛ بااین‌حال ممکن است که شما همه گفته‌های او را دریافت نکنید و ثبت و جذب کامل حرف‌های مطرح‌شده را فراموش کنید. به همین خاطر شما نیاز دارید تا همه‌چیز از کلمات، حالات بدن، افکار، ایده‌ها و احساسات شخص مخاطب را کامل ثبت و ضبط کنید و مطمئن شوید که همه‌چیز را به‌دقت شنیده‌اید. شما احتیاج دارید تا سرعت گفتگو را کنترل کنید و خودتان را کاملاً در جای مراجعه‌کننده قرار دهید.

 با دقت بازتاب دهید

مهارت کوچینگی دیگری که می‌توانیم از آن صحبت کنیم بازتاب دادن صحیح حرف‌های مراجعه‌کننده است. بازتاب دادن حاکی از آن است که شما واقعاً به حرف‌های او گوش‌داده‌اید و تأیید می‌کند که اطلاعات درست را دریافت و هضم کرده‌اید. این کار همچنین به فرد اجازه می‌دهد که حرف‌های خودش را دوباره بشنود و آن‌ها را بررسی کند. شما می‌توانید حرف‌های مراجعه‌کننده را از طرق زیر بازتاب دهید:

الف. نقل‌قول کردن

جوهره حرف‌هایی را که شنیده‌اید با کلمات خودتان بیان کنید یا همان چیزی را که شنیده‌اید با کلمات مراجعه‌کننده تکرار کنید.

ب. خلاصه کردن

زمانی که اطلاعات زیادی را دریافت می‌کنید، ممکن است که بخواهید پیام اصلی را به جملاتی کوتاه‌تر و موجزتر تبدیل کنید. زمانی که افراد با یکدیگر گفتگو می‌کنند گاهی اوقات بدون نظم و ترتیب حرف می‌زنند. شما می‌خواهید به مراجعه‌کننده خود کمک کنید تا بر آنچه به نظر بیش از همه مهم است، تمرکز کند.

ج. تکرار کلمات مهم

زمانی که کلمات پرمعنی و مهم را تکرار می‌کنید به مخاطب خود اجازه می‌دهید که بفهمد شما چیزهایی را که واقعاً برای او مهم است، شنیده‌اید. این کار باعث می‌شود آن‌ها احساس کنند که شما به آن‌ها گوش می‌دهید و درکشان می‌کنید.

 سؤال کردن برای کشف ناشناخته‌ها

 پرسیدن سؤال یکی دیگر از پنج مهارت ضروری کوچینگ است. پرسیدن سؤال موجب ادامه‌دار شدن گفتگو می‌شود و مکالمه‌های فعالانه را به وجود می‌آورد. پرسیدن سوالاتی با پایان باز (سوالاتی که جواب‌هایشان صرفاً بله و خیر نیستند) موجب می‌شود که اکتشافات بیشتری به وقوع بپیوندد. شما با پرسیدن سؤالات باز به افراد تحت حمایت خود این فرصت را می‌دهید که پاسخ‌ها را درون خودشان پیدا کنند.

زمانی که مراجعه‌کننده پاسخ‌ها را درون خودش پیدا کرد، احساس قدرتمند بودن خواهد کرد. زمانی که شما برای اکتشاف سؤال می‌پرسید، در ذهن آن‌ها این باور را به وجود می‌آورید که به خودشان، نظرات، دانش و تجربیاتشان ایمان دارید و آن‌ها برای شما ارزشمند هستند. شما درواقع اعتمادبه‌نفسشان را می‌سازید.

 بازخورد دادن برای رشد و توسعه بیشتر

بازخورد یکی دیگر از پنج مهارت ضروری کوچینگ است که اغلب مساوی با نقد گرفته می‌شود اما لزوماً همیشه به این معنا نیست. کوچ‌های موفق بسیار مراقب استفاده بدون تعصب و قضاوت از بازخورد هستند زیرا آن‌ها می‌دانند که بازخورد ضعیف یا ناقص می‌تواند به مراجعه‌کننده احساس عدم شایستگی القا کند. کوچ‌های موفق می‌دانند که نباید از بازخورد برای اظهار و نمایش اطلاعات خودشان استفاده کنند. بازخوردهای مبهم، مغرورانه یا بی‌ارزش می‌تواند مراجعه‌کننده را به حالت دفاعی بکشاند و اعتماد را که لازمه رابطه شماست، خراب کند. هنگامی‌که بازخورد می‌دهید باید تلاش کنید که کاملاً شفاف، مرتبط بدون بار ارزشی باشد تا بتواند اثری مثبت و مفید برجای بگذارد.

پنج مهارت ضروری کوچینگ

اگر شما گوش می‌دهید، به خاطر می‌سپارید، بازتاب می‌دهید، سؤال می‌پرسید و بازخوردهای صحیحی را فراهم می‌کنید شما پنج مهارت ضروری کوچینگ را دارید و می‌توانید به‌آسانی اعتماد را در رابطه کوچینگ خود به وجود بیاورید.منبع: Inc

4.1/5 - (15 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫12٫16

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

7 پاسخ

  1. عالی بود، ممنوم مقاله هایی از این دست بعنوان یک بسته اطلاعاتی برای هم یادگیری هم یادآوری و هم تکمیل و توسعه یادگیری عالی است، ممنونم از همه دوستان و همراهان در این عرصه

  2. عالی بود، ممنوم مقاله هایی از این دست بعنوان یک بسته اطلاعاتی برای هم یادگیری هم یادآوری و هم تکمیل و توسعه یادگیری عالی است، ممنونم از همه دوستان و همراهان در این عرصه

  3. سلام ممنون از شما
    کسی میتواند صلاحیت کوچ شدن را داشته باشد که عاشق انسانها باشد و از روی محبت و خیرخواهی و نگاه مثبت بر افراد کوچ کند.

  4. ترجمه شیوا ، روان و مختصربود که مطلب را کامل رساند ممنون از سرکار خانم مغربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید