چطور کسب‌وکار کوچینگ راه بیندازیم

چطور کسب‌وکار کوچینگ راه بیندازیم

چطور کسب‌وکار کوچینگ راه بیندازیم

هفته گذشته با زنی ملاقات کردم که بسیار هیجا‌‌ن‌زده بود، زیرا کارت‌های تجاری کسب‌وکار جدیدش در تولید کاپ کیک‌ را سفارش داده بود. هنگامی که از او پرسیدم چرا می‌خواهد کسب‌وکار خودش را ایجاد کند، او به من طوری نگاه کرد که گویی دیوانه شده‌ام. او گفت: «برای اینکه پول دربیاورم» پاسخ من به سؤال «چگونه کسب‌وکار کوچینگ راه بیندازیم» این است: «از طریق شناخت و پذیرش کسی که هستید» ارزشمندترین منبع کسب‌وکارتان، خودتان هستید. این آن چیزی است که کسب‌وکارتان بدون آن امکان ندارد. برای شناختن اینکه چه چیز‌هایی را باید در نظر بگیرید، چگونه به جایی رسیده‌اید که در آن هستید و اینکه برای بقیه زندگی‌تان چه کسی می‌خواهید باشید.

از کسب‌وکار کوچینگ لذت ببرید

درست است که کسب‌وکار شما منبع درآمد شماست اما درعین‌حال فرصتی برای شادی و تفریح نیز است.
همه آفرینش‌های بزرگ، از تولید کاپ کیک گرفته تا کسب‌وکار کوچینگ، با یک رؤیا شروع می‌شوند. شما مجازید که درباره آنچه می‌خواهید، جایی که می‌خواهید به آن برسید و کسی که می‌خواهید با او کار کنید، رؤیایی در سر داشته باشید. تلاش کنید که این رؤیا تا جای ممکن تحقق یابد. یک تابلوی چشم‌انداز (vision board) درست کنید. ماشین مورد علاقه‌تان را بیازمایید، به بازیگری که می‌خواهید در خانه اپرای سیدنی ببینید، گوش دهید. افکار و آرزو‌هایتان را ضبط کنید تا هر وقت خواستید بتوانید دوباره به آن‌ها مراجعه کنید.سپس به وارسی این موضوع بپردازید که کسب‌وکارتان چقدر با امیال و آرزوهایتان تطبیق دارد. اگر این‌گونه نیست، کسب‌وکارتان را با آرزوهایتان تطبیق دهید، نه برعکس.

آیا می‌خواهید خویش‌فرما شوید

سپس از خودتان بپرسید که آیا می‌خواهید خویش‌فرما شوید. من اغلب دوران کاری‌ام را برای دو شرکت کار کرده‌ام. هنگامی که پس از ۲۵ سال تلاش برای باقی ماندن در محیط رقابتی شرکتی، بیکار شدم، دیگر تحمل پذیرفتن دوباره یک منصب پراسترس را نداشتم. بعد به‌طور اتفاقی تبدیل به یک کمک‌کننده واقعی و مستقل کسب‌وکارهای کوچک شدم. پول زیادی درنمی‌آوردم و خوشحال نبودم. درواقع سردرگم بودم. با تأمل دریافتم که من هنوز مانند یک کارمند فکر می‌کنم. من هنوز احساس ناامنی وهمان استرس کاری را داشتم، بدون اینکه حقوق منظمی بگیرم و مقامی داشته باشم. آیا شما به‌اجبار خویش‌فرما شده‌اید یا خودتان این وضعیت را انتخاب کرده‌اید. لطفاً درباره اینکه چرا می‌خواهید کسب‌وکار خودتان را داشته باشید، با خودتان صادق باشید.
اگر می‌خواهید از موقعیت‌های استرس‌زا یا ساعات طولانی کاری یا افراد غیرقابل‌تحمل فرار می‌کنید، بدانید که با داشتن کسب‌وکار خودتان همچنان با استرس کاری، ساعت طولانی کار و افراد دردسرساز روبرو خواهید بود.

مشکل یا مشکلات شما چیست؟

شاید کسب‌وکار کوچینگ خودتان مشکل شما را حل‌وفصل نکند. کار کردن برای خود چالش آفرین است. شما مجبورید خودتان را ارتقا دهید، با خودتان مشورت کنید، هرروز از منطقه راحتی‌تان خارج شوید تا با افراد درباره کسب‌وکارتان صحبت کنید و مهم‌تر از همه از آن‌ها پول بخواهید. اگر می‌خواهید موفق باشید، نمی‌توانید مخفی شوید و دچار تردید و ناامنی باشید. برای اینکه کسب‌وکارتان را به راه بیندازید، باید هم ترس‌ها و هم انگیزه‌هایتان را بشناسید.
بااین‌حال هنگامی همه این خودشناسی‌ها را انجام داده باشید، بقیه کارها آسان است.
قدم بعدی برای شناختن مهم‌ترین منابعتان این است که استعدادها و قریحه‌هایتان را بازشناسی کنید. هنگامی که درمی‌یابید که استعدادهایتان چه هستند و شروع به زندگی در مسیری می‌کنیم که این استعدادها تا حداکثر ممکن مورداستفاده قرار کنید، رؤیاهایتان به تحقق می‌پیوندد‌. موفقیت کسب‌وکار شما تفاوتتان با سایر کوچ‌ها و نه شباهتان با آن‌ها بستگی دارد. قدرت‌های برتر خودتان را بشناسید.
آخرین پیشنهاد من این است که ارزش‌هایتان را بشناسید. شرکت‌های بزرگ میلیون‌ها دلار صرف بیانیه‌های چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌ها می‌کنند. این‌ها امور ابزارهای حیاتی برای هر کسب‌وکاری هستند. آن‌ها چارچوب برند سازی هستند و برای یک شرکت هویت می‌سازند. «شخصیت» کاملاً شناخته‌شده یک شرکت نشان می‌دهد که چگونه افراد کسی را که دوست دارند از آن خرید کنند، انتخاب می‌کنند.

بیانیه چشم‌‌انداز و مأموریت کسب‌وکار شما احتمالاً شیوه انجام کسب‌وکارتان را تغییر می‌دهد، اما ارزش‌ها بخش جدایی‌ناپذیر شخصیت شما هستند. از ارزش‌هایتان به‌عنوان قواعد عضویت در کسب‌وکارتان استفاده کنید. اگر مراجع‌های بالقوه شما همان ارزش‌ها را نداشته باشند، در نقطه‌ای از رابطه کاری شما برخورد به وجود خواهد آمد.

به‌عنوان یک کوچ، لازم نیست یادآوری کنم که درحالی‌که در مسیر شناخت خود قدم برمی‌دارید، باید به خودتان عشق بورزید و خودتان را قبول کنید. با شناخت بیشتر مهم‌ترین سرمایه‌های وجودی‌تان و پذیرش آن‌ها به این آمادگی می‌رسید که کارت‌های کسب‌وکار کوچینگ خود را بخرید و طرح کسب‌وکارتان را بنویسید. شاید الان زمان آن رسیده که بدانید، چگونه یک کوچ حرفه‌ای شوید؟

منبع: coachfederation.org

5/5 - (8 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

دسته بندی

تاریخ انتشار

1396٫11٫08

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید