چگونگی‌ افزایش‌ اشتیاق

چگونگی‌ افزایش‌ اشتیاق

کوچینگ فردی

کلمه اشتیاق از واژه یونانی (entheos) به معنای نیرو یا انرژی درونی گرفته شده است؛ بنابراین، به آتش یا شراره‌ای الهی اشاره دارد که در سینۀ افراد مشتاق به هدف، کار یا به ‌طور کلی زندگی می‌سوزد.

 ” آن‌ها معتقدند که زندگی متعلق به مشتاقان است. “

«تمام وقایع بزرگ و سرنوشت‌ساز تاریخ جهان حاصل پیروزی اشتیاق است. هیچ موفقیت بزرگی بدون اشتیاق به دست نیامده است.»

 رالف والدو امرسون: شاعر، مقاله‌نویس و فیلسوف قرن هجدهم.

تصور کنید، اگر لحظه‌ای بشود، به روحیۀ دوران جوانی خود برگردید زمانی که انرژی مشتعل در درون خود را هر روز به دنیا نشان می‌دادید؛ اینکه دوست‌ نداشتید شب‌ها به رختخواب بروید، زیرا می‌ترسیدید که مبادا فردایی برای انجام کارهای مورد علاقه‌تان وجود نداشته باشد. صبح که می‌شد، از رختخواب خود بیرون می‌پریدید و بیرون می‌دویدید تا در دنیا کاوش کنید. قلباً باور داشتید که همه‌چیز امکان‌پذیر است و هیچ‌چیز نمی‌تواند شما را متوقف کند. آن شور و شوق، آن عزم، آن آتش درون ما کجا می‌رود؟ چطور خیلی ‌راحت بدون هیچ مقاومتی از بین می‌رود؟

بخوانید: اشتیاق را مهار نکنید

«بیایید مراقب از دست دادن اشتیاق خود باشیم. در عوض، سعی کنیم همیشه در کاری به خود افتخار کنیم، تلاش کنیم تا تحسین خود را به تمام چیزهای والا و علاقه‌مان را به تمام چیزهایی حفظ کنیم که زندگی‌مان را زیبا و غنی می‌کنند

فیلیپس بروکس

 

چهارده گام در جهت افزایش اشتیاق

هرگز یادگیری را متوقف نکنید

کاوش در دنیای اطرافتان از طریق آموزش نه‌تنها ذهنتان را غنی می‌کند، بلکه باعث پرورش و بهبود مهارت‌هایی می‌شود که در وقت مناسب مفید واقع خواهند شد. به ‌علاوه، پذیرفتن ذهنیت دانش‌آموزی به شما کمک می‌کند تا هر روز انگیزه و اشتیاق بیشتری به زندگی‌تان داشته باشید.

مانند قربانی‌ها رفتار نکنید

اگر مسئولیت رفتاری را بپذیرید که با شما می‌شود، قدم بزرگی در زندگی روزانۀ خود برمی‌دارید. یادگیری خویشتن‌داری باعث می‌شود تا به ‌صورت غیرمستقیم دیگران را کنترل کنید. مرز‌هایی را برای خود تعیین کنید و مراقب رفتار دیگران با خود باشید. تا زمانی که خودتان به دیگران اجازه ندهید، هیچ‌کس نمی‌تواند به شما آسیبی برساند یا از شما سوءاستفاده کند.  بخوانید: “ با پذیرفتن مسئولیت، عهده‌دار کار خود شوید

چیزهای مورد علاقه‌تان را پیدا کنید

فعالیت‌ها و علایقی را کشف کنید که خوشحالتان می‌کند. اگر درگیر «رقابت بی‌رحمانه» نشوید، طوری که مجبور باشید همیشه به بچه‌ها، قبض‌ها، آشپزی، شغل و… فکر کنید، دوست دارید چه کار دیگری انجام دهید؟ کاری را انجام دهید که به شما انرژی می‌دهد و شادی‌تان را چند برابر می‌کند. این کار روشی عالی برای برانگیختن مجدد اشتیاقتان است.

از فیزیولوژی خود استفاده کنید

احساس اشتیاق کردن می‌تواند به ‌سادگی استفاده از وضعیت بدن و لحن صدایتان برای ایجاد رضایت باشد. با هیجان صحبت کنید، حرکت کنید و عمل کنید. خیلی سریع متوجه انرژی و انگیزۀ ایجادشده در خودتان می‌شوید. اشتیاق ارتباط مستقیمی با وضعیت بدن ما دارد.

روی نقاط قوت خود تمرکز کنید نه نقاط ضعف

مارکوس باکینگهام در کتاب خود «حالا نقاط قوت خود را کشف کن» به این موضوع می‌پردازد که وقتی نقاط قوت مردم نهفته است و هدر می‌رود، آن‌ها نباید انرژی ارزشمند خود را صرف اصلاح نقاط ضعف خود بکنند. شما مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی دارید که باعث اشتیاق و انگیزه‌تان می‌شود! حالا ادامه دهید و از آن‌ها استفاده کنید.

از تخیلتان استفاده کنید

اگر افسار تخیلتان را رها کنید، زندگی‌تان قطعاً دچار مشکل می‌شود. راه کنترل تخیلتان را یاد بگیرید. فقط چیزی را تجسم کنید که قصد تمرکز بر آن را دارید. فیلم‌هایی تخیلی از موفقیت و سرافرازی بسازید که نقش اول آن‌ها را خودتان ایفا می‌کنید. ضمیر ناخودآگاهتان به ‌سرعت می‌فهمد و به شما کمک می‌کند تا به تصورات خود تبدیل شوید.

در هر شرایطی به ‌دنبال موارد مثبت باشید

اگر به‌ دنبال جنبۀ مثبت چیزی بودن را برای خود عادت کنید، آنگاه انعطاف‌پذیری‌تان در تمام شرایط ناخوشایند تا حد زیادی بهبود می‌یابد؛ همچنین باعث افزایش و تقویت خوش‌بینی شما برای داشتن انگیزۀ بیشتر در کارهایتان می‌شود.

 موفقیت‌های قبلی خود در زندگی را به یاد آورید

گاهی اوقات حفظ انگیزه و اشتیاق دشوار می‌شود. گذشته‌هایی را به یاد بیاورید که می‌توانستید از پس چالش‌های زندگی بربیایید و موفق شوید. به زمان‌هایی فکر کنید که در اوج بودید و احساسی عالی به دستاوردهای خود داشتید. این یادآوری‌ها شما را از بی‌انگیزگی و دلسردی دور می‌کند.

اطرافتان را از افراد شاد پر کنید

افرادی که می‌توانند روحیۀ خود را تقویت کنند احتمالاً می‌توانند روحیۀ شما را نیز بالا ببرند! تعامل با افراد خوش‌بین، مشتاق و مثبت تأثیر بسزایی در شرایط عاطفی‌تان دارد. خنده، شادی و اشتیاق مسری هستند، پس اوقات خود را با چنین افرادی سپری کنید.

با دیگران مؤدبانه و محترمانه رفتار کنید

در ملاقات با تمام افراد از «قانون طلایی» استفاده کنید. کارهایی را که خودتان دوست ندارید برای دیگران انجام ندهید و در مقابل، کاری را برای دیگران انجام دهید که دوست دارید آن‌ها نیز متقابلاً همان کار را برای شما انجام دهند. اگر ناراحت و بی‌اشتیاق هستید، کار خوبی برای کسی انجام دهید، زیرا این کار سریع‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه برای تقویت انگیزۀ مثبتی است که به دنبال آن هستید.

ورزش کنید و زیاد بخوابید

این کار ساده است، اما افراد زیادی ورزش نمی‌کنند و دیر می‌خوابند. مزایای ورزش و استراحت مناسب شبانه را برای سلامت جسمانی و احساسی نمی‌توان دست کم گرفت. این عادت را در خود ایجاد کنید که شبی هفت تا نُه ساعت بخوابید. تمام سعی خود را بکنید که حداقل هفته‌ای سه بار ورزش‌های هوازی انجام دهید.

فضایی شاد ایجاد کنید

جایی را پیدا کنید که بتوانید به درون خود رجعت کنید و خودتان را تغییر دهید. مکانی راحت و آرام پیدا کنید؛ مکانی مانند نیمکت پارک، داخل خودروی خودتان یا یکی از اتاق‌های خانه‌تان. چه صداهایی دوست دارید؟ چه تصاویری لبخند را بر لبانتان می‌نشاند؟ آیا رایحه‌ای خاص وجود دارد که آرامتان کند؟ از موسیقی، تصاویر و رایحه‌ها جهت بهسازی فضایی شاد استفاده کنید. اغلب به آن مکان بروید. حتی زمانی که حالتان خوب است نیز به آنجا بروید تا خود را آرام کنید.

نگرش درست داشته باشید

نگرش درست یکی از حوزه‌های زندگی شماست که می‌تواند توانایی شما برای عملکرد معنادار و هماهنگ را از بین ببرد یا این توانایی را ایجاد کند. پس، اول ‌از همه، باور داشته باشید که می‌توانید تغییر کنید، در مورد چیزها کنجکاو باشید، تسلط بر تفکر خود را یاد بگیرید، مقالات انگیزشی بخوانید، خوش‌بین و شاد باشید و همیشه با مردم آن‌گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. بخوانید: “ چرا نگرش مهم است ؟

هر روز سپاسگزاری کنید

قدردانی بهترین تغییردهندۀ نگرش است. وقتی ذهن خود را تمرین دهیم تا در شرایط مختلف به دنبال نقاط مثبت باشد، توجه ما از نقاط منفی به نقاط مثبت سوق داده می‌شود. اعتراف می‌کنم این کار همیشه ساده نیست، به‌ ویژه وقتی چیز مثبتی در یک موقعیت نباشد؛ اما می‌توانید با لیست سپاسگزاری‌های روزانۀ خود شروع کنید.

پنج تا ده مورد که بابتشان سپاسگزار هستید را بنویسید؛ حتی در کم‌اهمیت‌ترین تجربیاتتان هم دلایلی برای سپاسگزاری پیدا می‌کنید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1400٫08٫12

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

11 پاسخ

  1. سلام ودرود ،این مقاله شگفت انگیز بود واقعا لذت بردم ،فقط نخوندم نوشتم تا هرروز بتوانم مرور بکنم خیلی خیلی عالی وکاربردی بود ،واقعا سپاسگزارم از آکادمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید