کاربرد کوچینگ سازمانی در عصر جدید

کاربرد کوچینگ سازمانی در عصر جدید

کوچینگ سازمانی

کارمندان خود را با کوچینگ سازمانی شادتر کنید

بر هیچ فردی پوشیده نیست که کوچینگ سازمانی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا عملکرد هر گروهی را به بالاترین سطح ممکن برسانند. هر فردی، از موسسان گوگل گرفته تا گروه راک متالیکا، به نقش کوچ‌ها در رساندن آنها به جایگاه فعلی‌شان (یا نگه داشتن آنها در جایگاهی که در آن قرار دارند) اذعان دارند. ولی موانعی وجود دارد که مانع شده است رهبران از کاربرد کوچینگ سازمانی بهره‌مند شوند.

اول از همه هزینه این خدمات است. بهترین کوچ‌ها ممکن است برای هر ساعت مبالغ بالایی دستمزد مطالبه کنند که برای اغلب نهادها هزینه‌ای سنگین محسوب می‌شود. مسئله بعدی این عقیده اشتباه است که رهبری یعنی تحمل همه سختی‌ها به تنهایی. در آخر، کیفیت نابرابر کوچینگ سازمانی نیز مانع بزرگی شمرده می‌شود. عالی‌ترین کوچ‌ها می‌توانند دگرگون‌کننده باشند. دیگران شاید تنها به جملات انگیزشی و خودیاور بسنده کنند.

به همین دلایل، کوچینگ سازمانی یا اجرایی شدیداً به حوزه‌ای برای رده‌های بالای تجارت بدل شده است. الکسی روبیچاکس؛ مدیر عامل و مؤسس بتر آپ (BetterUp) قصد تغییر این رویه را دارد. هدف استاراپ وی فراهم کردن خدمات کوچینگ به توده مردم از طریق فناوری است. این شرکت بعد از انتخاب کوچ‌های معتبر، با روشی علمی به آنها آموزش می‌دهد و سپس با هزینه‌ای کمتر از کوچینگ متعارف، از طریق برگزاری جلسات از راه دور این خدمات را ارائه می‌دهد تا همه بتوانند از این افراد بهره می‌برد.

«همه فعالان مجرب در هر طیفی می‌توانند به خدمات کوچینگ سازمانی دسترسی داشته باشند. برای این رهبران تقریباً بی‌معنا است که بتوانند بدون این کوچ‌ها از عهده کارهایشان برآیند. هدف بترآپ فراهم کردن سطح مشابهی از تحول برای همه افراد حرفه‌ای در همه سطوح است.» وی این مطالب را در مصاحبه‌ای که اخیراً با وی داشتم بیان کرد.

تصورم این بود که برخی از خوانندگان مطالبم ممکن است به مسئله کاربردی بودن (یا کارآمدی) ارائه کوچینگ سازمانی برای استعدادهایی که در حال شکوفاشدن هستند به دیده تردید بنگرند، لذا از آقای روبیچاکس درخواست کردم تا ثابت کند خدمات کوچینگ سازمانی برای رهبران در هر سطحی از سازمان سودمند خواهد بود. در اینجا مسایلی را در باره‌ی کاربرد کوچینگ سازمانی که بدان اشاره داشته، می‌خوانید:

1. کوچینگ سازمانی به کارمندان در مشارکت و شاد زیستن کمک می‌کند.

طبق نظرسنجی 2015 Gallup «مدیران تا 70 درصد عامل انواع مشارکت کارمندان هستند.» به‌علاوه، یک نفر از هر دو نفر کارمند «کارش را به‌خاطر خلاصی از شر مدیرش رها کرده است.» مدیران خبره مشوق مشارکت کارمندان هستند و ثابت شده است کوچینگ باعث ارتقای مهارت‌های مدیریتی از جمله برقراری ارتباط، ایجاد اعتماد، حل مسئله، بازخورد و تمام مسایلی است که سبب بهبود میزان حفظ کارمندان می‌شود.

2. کوچینگ سازمانی سبب بالا رفتن سودتان می‌شود.

گزارش 2012 McKinsey نشان داد سازمان‌هایی که کارمندان‌شان مشارکت بالایی در شرکت از خود نشان می‌دهند با 60 درصد احتمال بیشتر در اولین یک چهارم سلامت کسب‌وکار قرار می‌گیرند.

3. کوچینگ سازمانی اثربخشی مهارت‌ها را افزایش می‌دهد.

آقای مارک هورویچ، همکار Bain & Company، و مدیر ارشد در سِمت رهبری Meredith Whipple می‌نویسد: «شرکت‌ها، نه فقط در سلسله مراتب مرسوم، بلکه در کل سازمان به مدیران الهام‌بخش نیاز دارند» و اینکه می‌توان و باید چنین مهارت‌هایی را توسعه بخشید. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد رهبران الهام‌بخش تأثیر مثبت و قابل اندازه‌گیری‌ای بر روی بهره‌وری کارمندان، تعهدات، رضایت و حفظ آنها در سمت‌شان دارند.

4. کوچینگ سازمانی عامل دستیابی به عملکرد واقعی است.

کوچینگ ریشه در علوم رفتاری دارد و سبب تغییرات رفتاری واقعی می‌شود. طبق گزارش فدراسیون بین‌المللی کوچینگ، کوچینگ سبب ارتقای عملکرد شغلی، کارآمدی تیمی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مدیریت زمان و غیره می‌شود. و «اکثریت شرکت‌ها (86 درصد) اظهار داشته‌اند در حداقل موارد توانسته‌اند سرمایه‌گذاری‌شان در کوچینگ را بازپس گیرند.

5. خدمات کوچینگ سازمانی ارزان قیمت است.

کوچ اجرایی متوسط می‌تواند هزینه سالانه‌ای نزدیک به ۳۰ الی ۵۰ هزار دلار برای شرکت در بر داشته باشد، که با منحصربه‌فرد کردن فواید آن بسیاری از افرادِ بااستعداد در جایگاه درست خود قرار می‌گیرند. روش‌های جدید کوچینگ، همچون بتر آپ، دری به روی کمک به کارمندانِ «دارای پتانسیل بالا» در هر سطح سازمان می‌گشاید تا از جلساتی که برای توسعه رفتارهای رهبری برگزار می‌شود سود جویند، رفتارهایی که در فرد نهادینه‌سازی می‌شود.

6. افراد دوست دارند آموزش ببینند، نه اینکه مدیریت شوند.

کارمندان دوست دارند صدایشان شنیده شود، برایشان ارزش قائل شوند و همیشه در حال پیشرفت باشند؛ 22 درصد از افراد هزاره سوم به دنبال پیشرفت حرفه¬ای، بیش از هر منفعت شغلی دیگر، هستند. کوچینگ سازمانی مهارت‌هایی به مدیران آموزش می‌دهند که در جریان حمایت از کارمندان‌شان به آنها یاری می‌رساند.

7. کاربرد کوچینگ سازمانی در تولید فرهنگ خوب.

فرهنگ، به تمام معنا، شیوه مستمر رفتاری است. کوچینگ شیوه‌ای عالی جهت شکل‌دهی فعالانه و بهبود رفتارها در سازمان‌تان محسوب می‌شود. با ایجاد فرهنگ کوچینگ در شرکت‌تان، می‌توانید به شکل فعال از کارمندان‌تان در یادگیری مهارت‌های جدید و تبدیل آنها به نوعی رهبر دلخواه‌تان در سازمان برای مدت‌های طولانی پشتیبانی کنید.
آیا روبیچاکس توانست شما را متقاعد کند کوچینگ ایده خوبی برای کارمندان در رده‌های بسیار پایین است یا خیر؟

منبع: Inc

5/5 - (6 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫12٫12

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید