کوچینگ اجرایی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کوچینگ اجرایی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کوچینگ اجرایی

به‌عنوان یک فرد فعال در عرصه کوچینگ اجرایی و با داشتن بیش از ۲۴ سال سابقه کاری، شرکت‌های بسیاری را دیده‌ام که روی مرز متوسط بودن یا موفقیت در حال رفت‌وآمد هستند و این اتفاق نیفتاده است مگر به خاطر مسائل مدیریتی آن‌ها. کوچ‌های اجرایی همان افرادی هستند که می‌توانند شرکت‌ها را از مرز متوسط بودن به سرزمین موفقیت منتقل کنند زیرا این افراد به‌خوبی از رفتارهای سازمانی و نظریه‌های روان‌شناختی و روش‌های به حرکت انداختن و رفع موانع سررشته‌ دارند.

اگر شما هم به موضوع کوچینگ و کوچینگ اجرایی علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید یکی از این افراد را به استخدام سازمان خود درآورید، اینجا با این ایده که کوچینگ اجرایی چطور کار می‌کند، آشنا خواهید شد:

تعهدات کوچینگ

به گفته یکی از کتابچه‌های کوچینگ اجرایی، «کوچ‌ها تعهدات فراوانی نسبت به رابطه خود و مدیر اجرایی دارند». کوچ خوب، نگاه عینی خود را حفظ می‌کند و نگاهی برابر به دیدگاه‌های مدیر اجرایی و بقیه سازمان دارد. درک دیدگاه این افراد کلید پرورش مدیران اجرایی است و بدون این درک، پرورش کند می‌شود.

کوچ‌های مدیران اجرایی تأثیرات بلندمدت و کوتاه‌مدت رفتارهای مدیران اجرایی و تأثیر آن بر سایرین را بررسی می‌کنند. آن‌ها به مدیران اجرایی می‌گویند که تغییرات بالقوه تأثیر اندک یا زیادی دارند و بدین ترتیب عالی‌ترین اقدامات ممکن را توصیه می‌کنند.

کوچ‌ها تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا مطمئن شوند که مدیر اجرایی همه توان خود را برای رفع نیازهای سازمان به کار می‌گیرد. آن‌ها باید از ابزارهای ارزیابی مناسب استفاده کنند، داده‌های مناسب را گردآوری کنند و نتایجشان را به‌دقت در طی نشست‌های کوچینگ تفسیر کنند. در طی نشست‌های کوچینگ، متوجه شدم که در فرآیند کوچینگ عنصر ارزیابی حیاتی است. ارزیابی به من کمک کرد که رویکرد مناسبی را در قبال مراجع پیدا کنم.

آگاهی از سبک‌های مختلف یادگیری به کوچ کمک می‌کند که از تکنیک‌های مناسب برای پرورش مدیر اجرایی استفاده کند. درنهایت، کوچ خوب باید با تدوین برنامه رفتاری بلندمدت، پرورش بلندمدت مدیر اجرایی را ممکن کند تا وی بعد از خروج کوچ از آن پیروی کند. درحالی‌که کوچ تنها چند تعهد در رابطه کوچ و مدیر اجرایی دارد، رعایت این تعهدات در فرآیند کوچینگ مهم است.

روش‌های گردآوری داده در کوچینگ اجرایی

کوچ خوب نه‌تنها داده‌های فراوانی درباره رفتار مراجع، سبک‌های رهبری و اثربخشی کلی گردآوری می‌کند، بلکه به منابع بسیاری برای دستیابی به روشن‌ترین تصویر رجوع می‌کند. یعنی، از سوابق پرسنلی و نظرات کارکنان، مدیریت ارشد و هیأت مدیره و مدیران اجرایی استفاده می‌کند. بدین ترتیب، کوچ می‌تواند درنهایت بازخورد کاملی را با توجه به بازخورد بسیاری از کارکنان درباره مدیر اجرایی ارائه کند که بعداً می‌توان این بازخورد را بازپخش کرد. این بازخوردها معمولاً با استفاده از ارزیابی‌ها گردآوری می‌شود. درنهایت، کوچ‌ها رشته‌ای از آزمون‌ها را در طی این فرآیند انجام می‌دهند تا شخصیت مراجع، سبک‌های رهبری، نگرش و ارزش‌ها را ارزیابی کنند که دارایی ارزشمندی برای گام‌های آتی در زمینه کوچینگ در محل کار خواهند بود.

فرآیند بازخورد: چه چیزی را باید به خاطر و در نظر داشت؟

بعد از گردآوری تمام داده‌ها، وقت آن است که کوچ تمام داده‌ها را برای مراجع تحلیل کند و توضیح دهد. ارائه این بازخورد باید با دقت انجام شود، چون بسیاری از افراد در یادگیری موارد بهبودپذیر دچار مشکل‌اند. اگر بازخورد به‌جای اینکه در مورد خود مدیر اجرایی باشد در مورد رفتارهای مدیر اجرایی ارائه شود بهتر هضم می‌شود. همچنین، مهم است که در این گام امید را زنده نگه‌داریم. یعنی، کوچ‌ها باید تأکید کنند که تغییر نه‌تنها مقدور بلکه شدنی است.

همچنین، کوچ باید روی نقاط قوت مدیر اجرایی تمرکز کند تا اعتماد وی به کوچینگ حفظ شود. بعدازآنکه کوچ تمام بازخوردها را ارائه کرد، مدیر اجرایی و کوچ اهداف رفتاری را مشخص می‌کنند که در طی مرحله مداخله که در ادامه توضیح می‌دهیم کوچ می‌تواند به مدیر اجرایی در حصولشان کمک کند.

کوچ!

کوچ، مدیر اجرایی را از طریق مداخله‌های تغییر هدایت می‌کند. طی این مداخله‌ها، کوچ‌ها نشست‌هایی را برگزار می‌کنند که در آن می‌توانند پیشرفت مدیر اجرایی را پایش کنند. روش‌های فراوانی برای کوچینگ اجرایی وجود دارد. رویکرد رفتاری یکی از این موارد است که در آن کوچ‌ها رفتارهای درست و نادرست مدیر اجرایی را یادداشت می‌کنند. وقتی مدیران اجرایی رفتارهای مناسب را از خود بروز می‌دهند، کوچ آن‌ها را تشویق می‌کند و بدین ترتیب رفتارهای خوب را تقویت می‌شوند. همچنین، رفتارهای بد را از طریق بازخورد و یادآوری اهداف رفتاری تنبیه می‌کنند.

ارزیابی پیشرفت

بعد از نشست کوچینگ وقتی مدیر اجرایی رفتار خود را تغییر می‌دهد، فرآیند ارزیابی انجام می‌شود. در این مرحله، کوچ نحوه پیشرفت را طی نشست‌های کوچینگ و نحوه پیشرفت را در پایان این نشست‌ها ارزیابی می‌کند. مرحله ارزیابی ممکن است فوراً پس از نشست‌های کوچینگ یا در ادامه مسیر انجام شود، در هر دو صورت ایده خوبی است که کوچ با مدیر اجرایی جلسات پیگیری برگزار کند. برای ارزیابی جزییات نشست کوچینگ، کوچ می‌تواند داده‌های مربوط به تجربه‌های یادگیری و تأثیر نشست‌ها بر سبک‌های رهبری و اثربخشی کلی در سازمان را از مدیر اجرایی گردآوری کند.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که استیون برگلاس، روزنامه‌نگار هاروارد بیزینس ریویو، در مقاله خود با نام «خطرات بسیار واقعی کوچینگ اجرایی» می‌گوید محبوبیت کوچینگ روزافزون است و استخدام کوچ شایسته و صاحب صلاحیت‌های کوچینگ مهم است. تنها این کوچ‌ها می‌توانند به مدیران اجرایی کمک کنند به‌جایی که باید برسند و نحوه تغییر را برای تأثیرگذاری در سازمان به آن‌ها بیاموزند.

منبع: www.forbes.com

5/5 - (3 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫11٫14

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

2 پاسخ

  1. سلام و درود
    ممنونم از تهیه و نشر این مقاله ارزشمند
    برای آشنایی با مبانی کوچینگ عملکرد و کوچ سازمان عالی بود ، امیدوارم مقاله های بعدی مرتبط با کوچینگ عملکرد را در این پیج ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید