کوچینگ در شرایط بحران

کوچینگ در شرایط بحران

کوچینگ در شرایط بحران

با شیوع و گسترش ویروس کرونا (کوید ۱۹) در سرتاسر دنیا، مردمان همه کشورها در حال لمس و تجربه اضطراب، سردرگمی و احساسات منفی هستند و همین چالش، نقش تمامی کوچ‌های حرفه‌ای دنیا را بیش از پیش قوی و پررنگ می‌کند.

ترس و احساسات منفی که همه ما در حال حاضر تجربه می‌کنیم، ناشی از کمبود اطلاعات درست و معتبر درباره ویروس کوید ۱۹ و میزان شیوع آن در جامعه است. به عنوان یک کوچ حرفه‌ای، وظیفه ما این است که با ایجاد یک محیط امن و حمایتی که احترام و اعتماد را بوجود می‌آورد، ذهنیت منفی را تغییر دهیم. همه ‌ی ما باید سه اقدام مهم انجام دهیم:

در شرایط بحران تأمل و دوباره فکر کنید!

 بروز این بحران در بخش قابل توجه جامعه موجب تأمل و تفکر بیشتر افراد شده است. این روزها همه ما دستان خود را به دقت می‌شوییم، با الکل ضدعفونی می‌کنیم، مراقب موادغذایی مصرفی خود هستیم. می‌توان این رفتار هوشمندانه را «حالت توقف!» نامید، توقف می‌کنیم، نفسی عمیق می‌کشیم، با دقت مراقبت و مشاهده می‌کنیم و بعد ادامه می‌دهیم. شاید این بهترین رفتار محتاطانه برای نزدیک شدن به یک وضعیت نامعلوم و ناشناخته باشد (خیلی از ما حتی نمی‌دانیم چه کسی یا کسانی ناقل این ویروس هستند). اما ما می‌توانیم از این ذهنیت حداکثر بهره برداری را داشته باشیم:

  • در وضعیت حال، زندگی کنیم و آگاه باشیم که بسیاری از افکار منفی که به ذهن ما خطور می‌کنند، واقعی نیستند، زیرا اغلب ما و عزیزانمان با رعایت نکات پیشگیرانه در سلامت و امنیت هستیم.
  • یکی از پادزهرهای قدرتمند برای نگرانی درباره آینده، شکرگزاری درباره چیزهایی است که در زندگی شخصی ما خوب پیش می‌رود و توجه کامل به زمان حال است. ترس، اضطراب و نگرانی موجود را در خود و مراجعان خود تصدیق نکنیم ، چرا که تأیید و تصدیق آن، موجب سکون و ماندن در شرایط عاطفی منفی می‌شود.
  • از خود بپرسیم چه اقدامات احتیاطی می‌توان برای مدیریت این وضعیت انجام دهیم تا این شرایط ما را به عنوان یک کوچ حرفه‌ای اداره نکند.
  • به آنچه در ذهن مراجعین می‌گذرد، بیش از پیش فکر کنید که چه چیزی ممکن است در حال حاضر به بهترین شکل به آنها کمک کند.
  • به دقت به این موضوع فکر کنید در شرایط بحرانی فعلی و حتی بعد از آن، کوچینگ می‌تواند چه ارزش افزوده‌ای به مراجعین منتقل کند؟
  • ارزیابی کنید که چه ابزارها و روشهایی را از نظر سخت افزاری و نرم افزاری، میتوانید جایگزین وضعیت فعلی کنید.

در شرایط بحران بازنگری کنید:

به عنوان یک کوچ حرفه‌ای، می‌توان روشهای متنوعی برای همکاری با مراجعین انتخاب نمود. در شرایط فعلی بسیاری از برنامه‌های احتمالی نیاز به استفاده از بسترهای غیرحضوری و مجازی دارند. بنابراین سعی کنید چنانچه تاکنون جلسات حضوری کوچینگ داشته‌اید نسبت به آن تجدید نظر کنید.

شاید اقدامات زیر در شرایط بحران بتواند به شما کمک بیشتری کند:

  • به مراجعین تعهد و هدف خود را نشان دهید و براساس شرایط و ارزشهای جدید ادامه مسیر کوچینگ را تنظیم کنید.
  • به شرایط اجباری قرنطینه خانگی، به عنوان یک اوقات فراغت اضافه‌تر نگاه کنید و بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید.
  • از فرصت طلایی پیش آمده برای یادگیری استفاده کنید و به رشد، بهره وری و ارتقای خود با مطالعه کتاب‌های خوب، فیلم‌های خوب و نوشتن کمک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی کار و زندگی شخصی خود را از هم جدا کرده‌اید.
  • شرایط جدید نباید خدشه‌ای در زندگی شخصی شما وارد کند.
  • با استفاده از زمان مازاد بدست آمده، وضعیت وب سایت، شبکه‌های اجتماعی، خبرنامه‌های خود را سر و سامان بدهید. حتی می‌توانید برنامه بازاریابی خود را مورد بازنگری قرار دهید.

دوباره متصل شوید:

با مراجعین و دیگر افراد در ارتباط باشید. این وضعیت غیرعادی فرصتی استثنایی به ما می‌دهد:

  • روابط معنادارخود را برای زنده نگاه داشتن ارتباطات و حفظ روحیه مثبت خود تقویت کنید.
  • با مراجعین خود از طریق تلفن یا ایمیل ارتباط برقرار کنید و شرایط جدید را به طور شفاف به آنها توضیح دهید. بهترین راه حل استفاده از بسترهای مجازی برای ادامه جلسات کوچینگ است.
  • از مراجعین دعوت کنید تا نظرات خود را درباره چگونگی پیش بینی نیازهای فعلی یا آینده خود به اشتراک بگذارند.
  • از شبکه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاری دیدگاه‌های مثبت و حمایت کننده استفاده کنید.
  • برای تشویق مراجعین جهت طرح سؤالات و یا جلوگیری از تشویش و نگرانی, گروه‌های خصوصی در فضای مجازی ایجاد کنید.

ما تنها نیستیم!

همه ما به عنوان کوچ‌های حرفه‌ای با افراد و شبکه‌های انسانی مختلفی در تعامل هستیم. می‌توانیم از هم قدرت و انرژی بگیریم، احساسات و عواطف خوب خود را به اشتراک بگذاریم و با وجود  شرایط  بحران بیش‌تر از گذشته رشد و ارتقا پیدا کنیم!

ما نمی‌دانیم شرایط اضطراب، بحران، سردرگمی و افکار منفی و معوق نمودن شرایط زندگی دقیقاً چه زمانی به شرایط عادی و گذشته برمی‌گردد، اما به‌عنوان یک کوچ حرفه‌ای می‌توانیم از این فرصت برای رشد، قوی‌تر شدن و کسب احساسات بهتر استفاده کنیم.

وقتی ازنظر روحی و روانی احساس خوب، قوی بودن و سلامتی داشته باشیم، همه بهتر می‌توانیم با هر اتفاقی که در اطراف ما رخ می‌دهد مواجه شویم.

بیایید دیدگاه و نظرات خود را برای گذر از این بحران باهم به اشتراک بگذاریم و البته «حالت توقف!» ذهنی را فراموش نکنید.

نوشته‌شده: Ellen Kocher, ACC،  March 7, 2020
برگردان و ویرایش: سیدمحمداعظمی نژاد- کوچ رهبری

4.4/5 - (7 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1398٫12٫19

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید