کوچینگ رشد معنوی

کوچینگ رشد معنوی

کوچینگ رشد معنوی حمید حکاکی هادی زند

در این گپ‌و‌گفت کوچینگی آقای هادی زند ، کوچ سلامت ذهن و بدن با رویکرد مایندفولنس و حمید حکاکی – برند کوچ در رابطه با در رابطه با کوچینگ رشد معنوی گفتگو می‌نمایند. (این ویدیو بازپخش لایو اجرا شده در تاریخ ۱۶ مرداد ۹۸ می‌باشد)

موضوع: کوچینگ و رشد معنوی

سؤالاتی که در این گفتگو پاسخ داده می‌شود:

۱-تعریف کوچینگ و رشد معنوی:

کوچینگ: بر اساس تعریف فدراسیون بین‌المللی نوعی شراکت مستمر می‌باشد جهت کمک به مراجع که خلاقیت او را بیدار کرده و او را به تفکر وامی‌دارد که نتیجه آن باعث افزایش رضایت در زندگی شخصی و حرفه‌ای مراجع می‌گردد و در طول این فرایند مراجع آگاهی بیشتری به پتانسیل‌های خود پیدا می‌کند و عملکرد خویش را افزایش می‌دهد. به‌بیان‌دیگر کوچینگ یعنی خودآگاهی و آگاهی؛ اما موضوع مهم آنجاست که همه کیفیت‌های خوب در زندگی ما با همین آگاهی و خودآگاهی شروع می‌شود.

رشد معنوی: کلمه معنوی یا spiritual از ریشه spirt می‌آید که یعنی جوهره. spirt در مورد جوهره و عصاره درونی ما صحبت می‌کند. با زبان شفاف‌تر بخش‌هایی از وجود ما سطحی و بخش‌هایی از وجود عمیق و جوهری هستند. یا یکسری ارزش‌ها هستند که سطحی یا کم‌مایه و یکسری ارزش‌ها، ارزش‌های عمیق و اساسی هستند و رشد معنوی درواقع پیدا کردن و پرورش دادن ارزش‌های بنیادین انسانی است. یا به زبان دیگر کیفیت‌های بنیادین مثل صداقت، همدلی، پذیرش و دهش و خدمت را در خودمان شناسایی کنیم و پرورش دهیم.

۲-ما چه نیازی به رشد معنوی داریم:

رشد معنوی درواقع تلاش برای رسیدن به یکسری کیفیت‌هایی است که کلاً تلاش‌های زندگی‌مان برای رسیدن به آن‌هاست. برای رسیدن به احساس رضایت. رشد معنوی مستقیماً انسان را به سمت این کیفیت‌ها می‌برد؛ و کاری که می‌کند این است که راه و روش را به ما نشان می‌دهد و در این مسیر متوجه می‌شویم که موانع ما برای برداشتن این کیفیت‌ها چه هستند؛ و درنهایت حال خوب برایمان ایجاد می‌کند و درنتیجه کیفیت روابط، خدمات و اثرگذاری ما بر دیگران بیشتر می‌شود و درنهایت رضایت و فراوانی وارد زندگی انسان می‌شود. همه تلاش‌هایی که در زندگی می‌کنیم مانند انجام دادن پروژه کاری، کسب درامد بیشتر، ازدواج و … برای به دست آوردن حال خوب است. درواقع ما واسطه‌های زیادی برای خودمان تعریف می‌کنیم که به آن حال خوب برسیم، اما ما دقیقاً در همین لحظه می‌توانیم به حال خوب دست پیدا کنیم و نکته جالب اینجاست که به‌محض اینکه حالمان به‌صورت بنیادین شروع می‌کند به تغییر کردن آن‌وقت واسطه‌هایی که در جستجویش بودیم بدون تلاش وارد زندگی می‌شوند.

۳- ارتباط کوچینگ و رشد معنوی:

یکسری از صلاحیت‌های کوچینگ مربوط به ساختار کوچینگ می‌شود و یکسری از آن‌ها اصول بنیادین هستند. آن صلاحیت‌هایی که جوهره هستند گوش دادن، حضور در جلسه و سؤال پرسیدن و ایجاد آگاهی می‌باشند. باوری مهم در کوچینگ وجود دارد که می‌گوید در هر انسانی آگاهی و توانایی و قابلیت وجود دارد و پیش‌فرض کوچ این است که من به تو باور دارم که می‌توانی. این باور کوچینگ آن را از بسیاری از حرفه‌ها متمایز می‌کند. در تمام تعالیم اصیل معنوی این وجود دارد که در درون ما سرچشمه همه آگاهی‌ها و خلاقیت‌ها وجود دارد و فقط نیاز هست که از حالت بالقوه به بالفعل دربیاید. مولانا می‌گوید: بیرون ز تو نیست هر آنچه در عالم هست، از خود بطلب هرآنچه خواهی که تویی.

مورد دیگر گوش دادن و حضور است. به دلیل اینکه حضور بدون قضاوت و گوش دادن بدون قضاوت به انسانی دیگر می‌تواند کیفیت آگاهی درونش را بیاورد بالا و آن را بیدار کند. در تعالیم معنوی هم همواره می‌بینیم که به حضور بدون قضاوت بسیار اهمیت داده‌شده است. همه تعالیم معنوی به این موضوع تأکید می‌کنند که بهترین هدیه‌ای که می‌توانی به یک انسان بدهی حضور و توجهتوست. (خوانش و معنای شعر حافظ).

یکی دیگر از مهم‌ترین شباهت‌های کوچینگ با تعاریف معنوی، در سؤال پرسیدن است. کوچ می‌گوید من چیزی نمی‌دانم. آگاهی در درون توست. من سراپا گوشم که تو را بشنوم و سؤال می‌پرسم؛ مانند سقراط که به سؤال پرسیدن معروف بود و با حضور کامل فقط سؤال می‌پرسید. تیم گالوی نویسنده کتاب‌های بازی درونی تنیس و بازی درونی کار که کتاب‌های رفرنس در دنیای کوچینگ هستند، می‌گوید: وجود ما دو بخش است و خود ۱- که ایراد می‌گیرد و انتقاد می‌کند و توصیه می‌کند و خود ۲- که بخش آگاه درون ماست که به‌صورت ذاتی همه‌چیز را بلد است. او می‌گوید کاری که تو می‌توانی انجام دهی این است که فقط به خود ۲- گوش دهی. نهایتاً روش act را بیان می‌کند.

یعنی آگاهی، انتخاب، اعتماد به این معنا که به بخش آگاه درونمان اعتماد کنیم و بر مبنای این آگاهی و اعتماد، انتخاب‌های درستی انجام دهیم.

۴- کوچینگ چگونه بر رشد معنوی تأثیر می‌گذارد:

کوچینگ اساساً یک فعالیت معنوی است. فصل مشترک کوچینگ با معنویت باور به وجود آگاهی است. تعریف دیگر رشد معنوی بسط آگاهی است. مولانا می‌گوید شما قطره‌ای در اقیانوس نیستید، شما اقیانوسی در قطره هستید.

ذهن انسان می‌تواند موانع مختلفی در مسیر آگاهی او ایجاد کند مانند خورشیدی که زیر ابر می‌ماند و خورشید دیده نمی‌شود. پس رشد معنوی پی بردن به خورشید تابان درون است.

کوچینگ هم دقیقاً همین آگاهی را می‌دهد. به توانا بودن و اقیانوس بودن انسان باور دارد و آینه‌ای است در مقابل انسان که بتواند خورشید و مانع درون را ببیند. مولانا می‌گوید کار شما این نیست که در جستجوی عشق باشید، وظیفه شما فقط این است که موانعی را که در برابر عشق ساختید را پیدا کنید. عشق و فراوانی کیفیتی است که برای همه وجود دارد اما اگر در زندگی من نیست به این دلیل است که موانعش در ذهن من است. باوری که در تعالیم معنوی وجود دارد وجود انسان را سه بخش می‌داند: لایه بیرونی؛ بدن، لایه میانی؛ ذهن و لایه درونی؛ جوهره. ما برای اینکه در لایه بیرونی حالمان خوب باشد نیاز داریم که به لایه درونی یا جوهره برویم و برای رسیدن به آن باید از موانع بگذریم و کار کوچینگ هم همین است. انسان را به جوهره، هسته و آگاهی نزدیک می‌کند.

پیاده‌سازی و خلاصه‌نویسی متن: نغمه ناقدی‌نیا | لایف کوچ


هادی زند

کوچ سلامت ذهن و بدن با رویکرد مایندفولنس، مدرس برنامه «آشتی با خود»، تسهیلگر مایندفولنس و EFT.

— دانش آموخته کوچینگ از آکادمی بین‌المللی کوچینگ FCA

— دانش آموخته مایندفولنس زیر نظر استاد دیو پوتر از دانشگاه ماساچوست

— دانش آموخته «مدرسه بیداری #اکهارت_توله »

— دانش آموخته دوره « بیداری به آگاهی برتر »؛ اکهارت توله و دیپاک چوپرا

— دانشجوی دوره «نیروی آگاهی »، اساتید: جک کارنفیلد و تارا براک، دانشگاه کالیفرنیا، مرکز Greater Good Science

حمید حکاکی

حمید حکاکی، مدیر مارکتینگ آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان، برند کوچ و عضو فدراسیون بین‌المللی کوچینگ می‌باشد.

4.8/5 - (23 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1398٫05٫26

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید