کوچینگ رهبری به چه معناست؟

کوچینگ رهبری به چه معناست؟

کوچینگ رهبری

نقل‌قول زیر درباره روش متداول جهان امروز کسب‌وکار صحبت می‌کند: «کوچینگ رهبری». شرکت‌های بزرگ آمریکایی سالانه نزدیک به ۱۴ میلیارد دلار صرف هزینه‌های مربوط به کوچینگ می‌کنند و این روش در سراسر دنیا در حال گسترش است. به‌این‌ترتیب شاید بد نباشد به معنای کوچینگ رهبری (leadership coaching) نگاهی دقیق‌تر بیندازیم. این روش چه مزایایی برای افراد و سازمان‌ها در کل دارد.
همچنین ما به دنبال بررسی این هستیم که این روش چگونه موجب شکوفایی و توسعه حرفه‌ای می‌شود و آیا شما می‌توانید با استفاده از این برنامه‌ها حرفه خود را پیشرفت بدهید.

«مردم بدون کوچ هرگز به حداکثر توانایی‌های بالقوه خود دسترسی پیدا نمی‌کنند.»

باب ناردلی

 

کوچینگ رهبری چیست؟

برای درک هرچه بهتر کوچینگ رهبری بهتر است ابتدا دو بخش جداگانه مفاهیم کوچینگ و رهبری را به بررسی بگذاریم.

تعریف کوچینگ

معنی کوچینگ چیست؟ اصطلاح کوچینگ این روزها بسیار استفاده می‌شود و معنای آن در بسیاری موارد وابسته به موقعیتی است که در آن مورداستفاده قرار می‌گیرد. در فرهنگ اصطلاحات آکسفورد از آن به‌این‌ترتیب یاد شده است:

• آموزش یا تعلیم دادن (به تیم یا بازیکن)
• دادن آموزش‌های مازاد به فردی
• آموزش دادن (یک موضوع یا ورزش) به‌عنوان یک کوچ یا مربی
• دادن دستورالعمل در رفتار یا گفتار در مواقع خاص
• دادن توصیه‌های کارشناسانه درباره چگونگی رسیدن به اهداف

این فرآیند درباره فردی است که به دیگری برای بهبود، توسعه، دستیابی و یادگیری چیزی کمک می‌کند؛ حتی می‌تواند درباره به دست آوردن یک مهارت جدید یا ارتقای کیفیات موجود نیز باشد. تمرکز معمولاً روی نگرش‌ها، رفتارها و دانش است کوچینگ حتی می‌تواند درباره توسعه بدنی یا معنوی نیز باشد.
کوچینگ می‌تواند در طیفی از موقعیت‌ها، شامل سازمان‌های دولتی، مؤسسات خصوصی یا در زندگی خصوصی یا عمومی به کار گرفته شود. کوچینگ می‌تواند قالب رسمی، غیررسمی داشته باشد و ساختارهای متفاوتی را به خود بگیرد. تکنیک‌ها و روش‌ها بر اساس فرد، مکان و موضوع می‌تواند متفاوت باشد.

تعریف رهبری

رهبری چه معنایی دارد؟ ما با عنوان کردن بحث رهبری به چه موضوعاتی ارجاع می‌دهیم؟ اگر شما تعریف رهبری را در گوگل جستجو کنید، نزدیک به ۱۱۷ میلیون نتیجه را خواهید دید که در هر وب‌سایتی هر فردی عقیده خود را به شکلی متمایز در آن ارائه کرده است. این کلمه در ذات خود به توانایی رهبری گروهی از افراد به‌سوی هدف یا بینش خاصی اشاره دارد. این کلمه همچنین می‌تواند به توانایی انگیزه دادن، برانگیختن و توسعه اهداف فرعی در مسیر فرآیند کسب اهداف مشترک اشاره داشته باشد.
واگرایی‌های ظریفی که در تعریف سبک‌های مختلف رهبری مانند استراتژی‌ها و سبک‌ها قرار دارد ناشی از آن است که رهبران برای الهام‌بخشی، انگیزه دادن و توسعه از سبک‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

تعریف کوچینگ رهبری

بنابراین تعاریف کوچینگ رهبری به شکلی درمی‌آید؟ کوچینگ رهبری که برخی مواقع از آن به کوچینگ اجرایی (در اینجا می‌توانید مقاله ده پرسش و پاسخ درباره کوچ اجرایی را بخوانید) یا کسب‌وکار هم یاد می‌شود، اساساً درباره رهبری است؛ درباره ارتقا دادن توانایی‌ها و مهارت‌های فرد به‌منظور کمک به سازمان و رسیدن به اهداف عملی است. کوچینگ رهبری درباره رشد دادن توانایی فرد برای اجرا گذاشتن و رسیدن به چشم‌انداز است.

درحالی‌که رهبری بر پایه ارزش‌ها و مهارت‌های نرم همچون هوش هیجانی بنا شده است اما کوچینگ رهبری فقط به دنبال رشد فردی نیست. توسعه فردی هم بخشی از این فرآیند است اما کوچینگ نگاهی عمیق‌تر به مساله نیازهای مشخص سازمانی دارد. در این روند ایده اصلی این است که شخص درک بهتری از چیزهایی داشته باشد که می‌تواند برای او یک چشم‌انداز و اهداف واقع‌بینانه و مانند آن را ایجاد کند.
کوچینگ رهبری بر پایه استراتژی‌های کوچینگی مختلفی بنا شده است. کوچینگ رهبری می‌تواند درباره تعاملات یک‌به‌یک یا یدرباره ک عنصر گروهی،  به‌عنوان بخشی از استراتژی باشد و برنامه‌های مختلف کوچینگ رهبری از روش‌های گوناگونی همچون کمک‌های تکنیکی تا مشاوره استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که به افراد کمک شود تا تغییرات رفتاری ثابتی را ایجاد کنند و با تغییر زندگی شخصی خود، زندگی اجتماعی و فردی بهتری را برای خود رقم بزند.

اکنون که درکی از معنای کوچینگ رهبری ایجاد شده زمان بررسی آن در عمل فرارسیده است. کوچینگ رهبری ذاتاً فرآیندی فردی است که در آن توانایی رهبر برای دستیابی به توسعه سازمانی و فردی ارتقا یافته است.
درحالی‌که کوچینگ تمایل به ارتباطی فردی دارد و بین فرد و کوچ به وقوع می‌پیوندد، کوچینگ گروهی رهبری، راه‌حل موردعلاقه بسیاری از سازمان‌هاست. در تحقیقی که سال ۲۰۱۴ از سوی دانشکده کسب‌وکار هنلی و شرکت بررسی یادگیری (Corporate Learning Survey) انجام شد، ۵۵ درصد از پاسخگویان از کوچینگ گروهی به‌عنوان یک ابزار مهم آموزش و توسعه (L&D) یاد کردند که با در نظر گرفتن کوچینگ فردی، این رقم به ۸۳ درصد می‌رسید.

همان‌طور که در بالا هم آمد، هدف کوچینگ رهبری ارتقای توانایی رهبر برای رسیدن به اهداف مشخص سازمانی است. بنابراین، کوچینگ رهبری همانند کوچینگ زندگی نیست اگرچه رهبری خوب اغلب با ارزش‌های فردی و ویژگی‌های شخصیتی ارتباط خوبی برقرار می‌کند اما هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت که اهداف شخصی افراد در دفتر آن‌ها قرار داشته باشد و همواره باید سطحی از توازن میان این دو وجود داشته باشد.

منبع: Cleverism

5/5 - (4 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

دسته بندی

تاریخ انتشار

1397٫01٫18

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید