کوچینگ زندگی چیست و چه مزایایی دارد

کوچینگ زندگی چیست و چه مزایایی دارد

کوچینگ زندگی

آیا شما هم درباره کوچینگ زندگی چیزهایی شنیده‌اید ولی دقیقا نمی‌دانید چیست و اینکه آیا می‌تواند برای شما هم سودمند باشد؟ اگر چنین سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده پس حتما این مطلب را مطالعه کنید.

کوچینگ زندگی چیست؟

کوچینگ زندگی قصد دارد با جهت‌دهی صحیح به افراد کمک کند تا به اهداف خود در زندگی شخصی و یا کسب‌وکار خود برسند، شبیه همان کاری که کوچ ورزشی با ورزشکار انجام می‌دهد  اگرچه روش‌های مورد استفاده کوچ‌های زندگی و فردی تفاوت‌هایی دارد.

ممکن است به نظر برسد که مفهوم رجوع به کوچ غیرورزشی موضوعی است که بسیاری از مردم اطلاعات چندانی درباره آن ندارند اما هرچه بیشتر در مورد آن فکر کنید، بیشتر متوجه می‌شوید که افراد سال‌ها است برای کمک و راهنمایی به دوستان و خانواده مراجعه می‌کنند. کوچینگ زندگی تنها توسعه این روش قدیمی است.

بیشتر ما هنگامی‌که با شرایط خاصی مانند تصمیم‌گیری‌های کلیدی یا مشکلات مواجه می‌شویم به دوستی مراجعه می‌کنیم که ازنظر ما فردی عاقل است؛ اما ممکن است دوستان ما همیشه جوابی برای ارائه نداشته باشند یا شاید جواب کافی برای ارائه مشاوره مناسب درباره آن شرایط نداشته باشند. اینجا، جایی است که کوچینگ زندگی نقش مهمی ایفا می‌کند، به افراد کمک می‌کند تا بتوانند زندگی خود را از دیدگاه‌های مختلف ببینند و برای حرکت به جلو اعتمادبه‌نفس بیشتری کسب کنند.

کوچینگ زندگی نوعی مشاوره است که به افراد در حل مشکلات و دستیابی به آرزوهای خود کمک می‌کند.

کوچینگ زندگی نوعی مشاوره است که از مجموعه‌ای از جلسات فردی بعضی اوقات از طریق تلفن یا حتی از طریق پست الکترونیکی و همچنین جلسات رودررو استفاده می‌کند تا به افراد در حل مشکلات و دستیابی به آرزوهای خود کمک ‌کند.

کوچینگ زندگی این کار را از طریق تعدادی از رشته‌ها شامل جامعه‌شناسی، روانشناسی و اشکال مختلف مشاوره انجام می‌دهد.

درحالی‌که کوچینگ زندگی اغلب با دنیای کسب‌وکار ارتباط پیدا می‌کند، کوچ‌هایی نیز هستند که با افراد و زندگی شخصی آن‌ها سروکار دارند تا به آن‌ها برای کشف علل اساسی مشکلاتشان و همچنین دست یافتن به راه‌های موفقیت‌شان کمک ‌کنند. در اغلب موارد، فعالیت در این نوع شخصی از کوچینگ زندگی به شکل رودرور صورت می‌پذیرد.

هدف کوچینگ زندگی، کمک به افراد در شکستن الگوهای باور منفی خود، اقدام قاطعانه و تعیین اهداف مشخصی برای دستیابی به آنچه چیزی است که آن‌ها از زندگی می‌خواهند. بیشتر کوچ‌ها کارشناسان آموزش دیده‌ای‌ هستند و  بسیاری نیز در زمینه‌هایی مانند روابط، استرس، رشد شخصی، کسب‌وکار، مشاغل، انگیزه، امور مالی، خلاقیت و خانواده  و بسیاری موارد دیگر تخصص دارند.

آیا کوچینگ زندگی مفید است؟

باوجوداینکه برخی از افراد ممکن است در مورد رجوع به کوچ برای کمک به خود در مسائل زندگی کمی تردید داشته باشند، اما واقعیت این است که تعداد افراد رجوع کننده به کوچ‌های زندگی در حال افزایش است  که این امر نشانه خوبی است که می‌گوید آن‌ها حتما در مسیر خدمت به یک هدف مفید در حرکت هستند.

اغلب موفقیت یا عدم موفقیت کوچینگ به گزینش کوچ زندگی مناسب افراد بستگی دارد، اینکه چه کسی برای شروع یک مسیر شغلی جدید می‌تواند کمک کند و چه فرد دیگری می‌تواند بیشتر در مسائل شخصی به کمک افراد بیاید.

کوچ می‌تواند به مردم کمک کند تا اولویت‌های خود را سازمان‌دهی و مسیر خود را انتخاب کنند. فرد در جلسات با کوچ خود در مورد استراتژی کمک به حل مشکلات خود به توافق می‌رسد و به‌این‌ترتیب دیدش نسبت به آنچه از زندگی می‌خواهد بسیار واضح می‌شود. کوچ زندگی به نحو موثری همچون یک شریک پروسه طوفان فکری (brain storming) عمل می‌کند.

هر فرد در برخورد با کوچ باید به ایده‌های جدید و روش‌های جدید انجام کارها بپردازد و به انجام این فرایند متعهد باشد.

بااین‌حال، کوچینگ زندگی درمانی معجزه‌آسا برای مشکلات مردم نیست  به‌ویژه اگر فرد به امکان حذف شکاف بین آنچه هست و می‌خواهد باشد، نپردازد.

همچنین کوچینگ زندگی راه‌حلی برای افرادی با مشکلات عمیق و ریشه‌‌ای مانند افسردگی نیست، زیرا این افراد نیازمند کمک و درمان تخصصی هستند.

آیا می‌توانم از رفتن پیش کوچ زندگی سودی ببرم؟

هر کس می‌تواند از کار با کوچ بهره‌مند شود. کسانی که گرفتار یک عادت مخرب هستند می‌توانند در مورد دستیابی به اهداف جدید دید روشن‌تری پیدا کنند و کسانی که در حال حاضر موفق هستند هم ممکن است حتی به موفقیت‌های بیشتری دست یابند.

حداقل کار با کوچ این است که شما می‌توانید اهداف بهتری را تعریف و  در مقایسه با حالتی که خودتان می‌خواستید عمل کنید، سریع‌تر به اهدافتان دست یابید.

درنهایت، درواقع شما فقط می‌توانید موفقیت کوچینگ زندگی را از میزان موفقیتی که کسب می‌کنید یا میزان لذتی که درک می‌کنید، بفهمید  و این امر به تعهد شما به این فرایند و اقدام به آن بستگی دارد.

اگر علاقمند هستید اطلاعات و آمارهای بیشتری درباره کوچینگ زندگی به دست بیاورید می‌توانید از مقاله از کوچینگ زندگی چه می‌دانید هم بازدید کنید.

منبع: realbuzz

4.7/5 - (6 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

دسته بندی

تاریخ انتشار

1397٫02٫05

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

8 پاسخ

  1. درود بر بزرگواران
    کوچینگ در زمینه اهداف شغلی و ورزشی و حرفه ای بیشتر آشنا است. آیا کوچ زندگی یک مشاور یا مربی فردی است؟ یا فقط مثل کوچ حرفه ای راه را نشان می دهد و کمک می کند فرد مسائل را شناسایی کند و مدل 7 مرحله ای انرژی و … ابزارهای مانند مال تونی رابینز را نشون آدم می دهد؟
    و آیا ممکن است نگرش فرد را نسبت به مسائل مختلف تغییر دهد و یا فقط دید انسان را باز می کند؟

  2. شایسته است در مورد هر نظری با توجه به دیدگاه افراد نظرات متفاوتی متصور است لذا گوچینگ زندگی راهکاری برای حل مساله ای می باشد که برخی افراد به آن دست و پنجه نرم میکنند پس بایستی محتاطانه در مورد نقاط قوت و فرصت های آن سخن به میان آورد سئوال بنده این است که مفهوم زندگی چیست آیا کار و کسب است یا …زندگی سنتی است یا زندگی صنعتی ،زندگی پیشرفته یا ساده است و نظر نویسنده در مورد زندگی را اگر دقیق جویا نشوم متن و محتوی خوبی را تصور و معنا نخواهم توانست پس ابتدا نظر گوینده در مورد زندگی و مفهوم و معنای آن باید مطلع شویم سپس به ارائه نظرمان . با تشکر

  3. “کوچینگ زندگی قصد دارد با جهت‌دهی صحیح به افراد کمک کند تا به اهداف خود در زندگی شخصی و یا کسب‌وکار خود برسند”. کوچینگ و کوچ به شخص تا آنجا که من می دانم جهت نمی دهد و من این جمله را قبول ندارم.

    1. درود سارای عزیز
      ممنون از پیامتون و بازخوردتون.

      شاید اگر این جهت دهی با عبارت بهتری به کار می‌رفت، این ابهام را به وجود نمی‌آورد.
      اما کوچ‌ها می‌توانند جهت دهنده باشند فقط زمانی که دیدگاه های ما نسبت به موضوعات مختلف را می‌سنجند و بررسی می‌کنند که آیا دیدگاه ما دیدگاهی قدرت‌بخش است یا تضعیف کننده.
      به عنوان نمونه اگر فردی بر این باور است که شرایط زندگی‌اش نمی‌گذارد که او به اهدافش برسد، کوچ به مراجع بازخورد می‌دهد که ما در جلسات کوچینگ برای مسئولیت‌پذیری آماده هستیم و به دنبال راهی
      هستیم که موانع را پشت سر بگذاریم و به اهدافمان برسیم و نه درد و دل کردن درباره موانع و دشواری‌‌ها. کوچ‌ها هنگام روبه‌رو شدن با دیدگاه‌های تضعیف‌کننده می‌توانند هشدار دهند و مسیر حرکت را یادآوری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید