کوچینگ سازمانی چه مزایایی دارد؟

کوچینگ سازمانی چه مزایایی دارد؟

کوچینگ سازمانی چه مزایایی دارد

این روزها استفاده از کلمه کوچینگ در سازمان‌ها بسیار مد شده است و بیش از ۳۰ سال است که مشاوران عملکرد در استفاده از کوچینگ در سازمان‌ها پیشرو بوده‌اند، اما کوچینگ سازمانی چه مزایایی دارد ، دقیقاً به چه معنایی است و شامل چه چیزهایی می‌شود؟ فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) تاکید دارد که شرکت‌ها و سازمان‌ها علاقه‌مند به توسعه کوچینگ سازمانی از طرق زیر هستند:

  • استخدام کوچ‌های درون و بیرون از سازمان
  • مدیران و رهبرانی که از مهارت‌های کوچینگ استفاده می‌کنند.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ در بررسی‌ای که سال ۲۰۱۴ در بیش از ۵۰۰ شرکت بزرگ در آمریکا انجام داد، دریافت که کوچینگ مهارت‌ها و صلاحیت‌های کارکنان را افزایش می‌دهند و تاثیرات بلندمدت و سامانمندی در نگهداری از استعدادها و ثبات مالی سازمان دارد. از همین روست که استخدام کوچ‌های حرفه‌ای یا آموزش کوچ‌های درون سازمانی و همین‌طور آموزش رهبران و مدیران برای انجام کوچینگ به‌شدت در سازمان‌ها باب شده است. سازمان‌ها کوچ‌های درونی یا بیرونی را به کار می‌گیرند تا بااستعدادترین افراد خود را توسعه دهند.

کوچینگ سازمانی چه مزایایی دارد؟

کوچینگ سازمانی می‌تواند مزایای بیشماری برای سازمان‌ها در ابعاد مختلف داشته باشد به‌ویژه درباره کسب‌وکارهای کوچک. زمانی که کوچینگ سازمانی به روشی مفید و مؤثر به کار گرفته شود می‌تواند کارکنان را به یکدیگر مرتبط و رشد و یادگیری درونی سازمان را ممکن سازد.

انطباق

کوچینگ سازمانی افراد باتجربه و حرفه‌ای را با کارکنان تازه‌وارد در کنار هم قرار می‌دهد و این کار باعث می‌شود تا افراد بهتر و سریع‌تر با محیط و فرهنگ سازمانی انطباق پیدا کنند. کوچینگ زمانی وارد بازی می‌شود که یک کارمند جدید یا کارمند کنونی سازمان می‌تواند از مزایای راهنمایی گرفتن در باب وظایف، فرآیند یا مسئولیت‌های شغلی مشخصی بهره ببرد. کسب‌وکارهای کوچک همچنین می‌توانند از کوچ‌ها و منتورها برای کمک به توسعه و رشد کارکنان در یک مسیر مشخص حرفه‌ای همچون مدیریت استفاده کنند.

نگهداری

کوچینگ در سطح سازمانی می‌تواند دربردارنده مجموعه‌ای از مزایا باشد. این کار می‌تواند میزان وفاداری سازمانی را افزایش دهد. وقتی که افراد متخصص و حرفه‌ای به تحکیم ساختار حرفه‌ای یک کارمند کمک می‌کنند، حس ارتباط و تعهد این افراد با سازمان بیشتر می‌شود. کوچینگ به یک کارمند کمک می‌کند تا با مدیریت احساس راحتی بیشتری کند و موجب به وجود آمدن فضاهای باز بیشتری شود که این امر به‌نوبه خود می‌تواند یک تجربه مثبت از فضای کاری را به وجود آورد. این کار به شرکت کمک می‌کند تا در هزینه‌های زیادی که صرف استخدام مداوم و آموزش کارکنان جایگزین می‌شود، صرفه‌جویی کند.

رشد و توسعه فردی

بهره‌گیری از تخصص و دانش کارکنان و متخصصان باتجربه می‌تواند به انطباق کارکنان جوان یا کم تجربه سرعت دهد. نتایج زمانی شدت خود را بیشتر نشان می‌دهد که پای کارکنان تازه‌کار در میان باشد. کوچینگ سازمانی می‌تواند راهنمایی برای یک کارمند در طی مسیر حرفه‌ای‌اش باشد که از این طریق می‌تواند به کارمند خود و انتظارات او از شرکت سمت‌وسوی خوبی ببخشد. کوچینگ به‌ویژه به افراد اجازه می‌دهد تا مسائل و دغدغه‌های خود را در محدوده رابطه‌ای محرمانه و مورد اعتماد حل‌وفصل کنند. این کار می‌تواند موجب کاهش ناامیدی در سطح شخصی شود و رضایت شغلی افراد را افزایش دهد و از این طریق سازمان نیز رشد کند.

 بهره‌وری تیم

کوچینگ در راستای توسعه کارکنان می‌تواند عملکرد تیم، بخش‌ها و کل سازمان را نیز بهبود ببخشد. کوچینگ به مدیران اجازه می‌دهد تا نقاط ضعف و قوت هر کارمند را شناسایی کند و سازمان از این طریق بر منابعی که در دست دارد سرمایه‌گذاری کند و کل تیم را به شکلی هماهنگ به جلو هدایت کند به خصوص زمانی که کارمندان در مرخصی هستند یا با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که کوچینگ سازمانی چه مزایایی دارد:

  • کاهش گردش مالی و حفظ عملکرد بالای کارکنان
  • ارتقای عملکرد فردی و سازمانی
  • بهبود قدرت سازمانی
  • برداشتی از مدیریت که به کارکنان و رشد و موفقیت آن‌ها متعهد است
  • بهبود روحیه کارکنان، وفادار ساختن بیشتر آن‌ها و درنتیجه بهره‌وری بیشتر
  • حفظ و جذب استعدادهای بالقوه
  • روابط بهتر با مشتری
  • محیط کاری مثبت و بنابراین بهره‌وری بیشتر
  • مدیران به‌منظور بهبود روابط و بهره‌وری، تکنیک‌های کوچینگی قابل اجرا در تیم‌هایشان را می‌آموزند و پیشرفت کارکنان را افزایش می‌دهند.
  • تاثیرات مثبت بر فرهنگ سازمانی
  • برنامه‌ریزی برای مدیران آینده و رشد مدیران کلیدی
  • اعتبار سرمایه‌گذاری کردن روی مدیران از طریق توسعه
  • افزایش اعتبار درون سازمانی
  • توانایی به خدمت گرفتن استعدادهای ضروری برای سازمان
  • آمادگی داشتن برای رشد و موفقیت‌های پی‌درپی

امروزه سازمان‌ها، محققان و رهبران کوچینگ را به‌عنوان صلاحیتی حیاتی در رهبری و مدیریت تشخیص داده‌اند و کارکنان نیز بیش از پیش متقاضی استفاده از کوچینگ هستند. کوچینگ حقیقی موانع توانایی‌های بالقوه را برای رسیدن به بهترین عملکرد را از سر راه برمی‌دارد و به‌جای آموزش به افراد کمک می‌کند تا خود یاد بگیرند. کارکنان نیز معتقدند که کوچینگ برای آن‌ها موهبت‌های زیادی به ارمغان داشته زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا تمرکز کنند، وظایف را به بخش‌های کوچک تقسیم و ارزش‌هایشان را شناسایی کنند.

4.9/5 - (7 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫12٫09

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

2 پاسخ

  1. ممنون از مقاله خوبتون. آیا کوچینگ شامل جذب نیرو در سازمان هم میشود؟ مثلا کمک کنید چطور نیروی مناسب استخدام کنیم؟

    1. یکی از مهمترین قسمت استخدام مصاحبه است و اینجا دانش و مهارت و تجربه مصاحبه با آمادگی کامل از قبل در مورد نوع و محیط کار و ارزش های سازمان و….کمک بزرگی خواهد کرد.

      دوره آموزشی آکادمی کوچینگ فارسی زبانان طبق ۱۱ صلاحیت فدراسیون بین الملی کوچینگ طراحی شده که در چهار بخش تقصیم شدند:

      ۱. تعیین اصول بنیادین (آماده سازی قبل از مصاحبه و توافق های شفاف اولیه)
      ۲. ایجاد رابطه مشترک (ایجاد یک محیط امن برای گفتگو و درک کامل نیرو احتمالی جدید)
      ۳. برقراری ارتباط موثر (شنیدن چیزهایی که نگفته و سئوالاتی که ریسک انتخاب را کم کند)
      ۴. تسهیل کسب نتیجه و یادگیری (درک نحوه فکر کردن و رفتار احتمالی فرد در محیط کار و آگاهی از نقاط قوت و ضعف و درصد شانس موفقیت فرد با تمرکز ویژه بر ارزش ها، تفکر، تجربه و… فرد در طول جلسه)

      بنظرم تمام این ۴ پایه در روند مصاحبه موفق لازم است.

      مهارت های کوچینگ در سازمان ها برای مدیران و سرپرستان (در تمام واحد ها) در حال رشد است و تجربه نشان میده واحد HR یکی از اولین واحد های سازمانی که خریدار کوچینگ شدند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید