کوچینگ فردی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کوچینگ فردی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کوچینگ فردی

کوچینگ فردی اصطلاحی است که معمولاً در زمینه‌های کسب‌وکار، اجرایی، زندگی، حرفه یا ارتباطات به کار گرفته شده تا این نوع از کوچینگ را از سایر انواع کوچینگ همچون کوچینگ ورزشی که شاخه شناخته شده‌ای است، جدا کند. اگرچه کوچینگ ورزش و کوچینگ فردی از یک ریشه واحد نشاءت گرفته‌اند.

کوچینگ فردی رابطه‌ای است که با توافق اولیه میان یک کوچ و یک مراجعه‌کننده طراحی و تعریف می‌شود و بر اساس علایق، اهداف و مقاصد مراجعه‌کننده شکل می‌گیرد.

کوچینگ فردی چیست؟

کوچینگ فردی (Personal Coaching) نوعی فرآیند یادگیری است. یک کوچ فردی ممکن است از پرس‌وجو، بازخورد، درخواست و بحث کردن برای کمک به مراجعه‌کننده خود برای اهداف رشد، کسب‌وکار یا ارتباطات بهره بگیرید، استراتژی‌ها و روابط را توسعه دهد و برنامه اقدامات عملی برای رسیدن به این اهداف را طرح‌ریزی کند. یک کوچ جایگاهی را برای مراجعه‌کننده به وجود می‌آورد که در آن او با تحت نظر گرفتن مراحل پیشرفت مراجعه‌کننده و اقدامات عملی، او را پاسخگو می‌داند. آن‌ها با کمک یکدیگر برنامه‌ای را طراحی و تنظیم می‌کنند که به بهترین وجهی نیازهای مراجعه‌کننده را برطرف کند. یک کوچ فردی مانند آینه‌ای انسانی در برابر مراجع عمل می‌کند و این کار را از طریق به اشتراک گذاشتن چشم‌اندازهای بیرونی و بدون جانب‌داری درباره آنچه در مراجعه‌کننده می‌بیند، انجام می‌دهد. کوچ فردی ممکن است دیدگاه خاصی را آموزش دهد و مهارت‌های خاصی را برای رسیدن به اهداف در اختیار مراجعه‌کننده قرار دهد.

کوچ فردی درنهایت مراجعه‌کننده را تشویق می‌کند تا برای دست‌یافتن به اهداف و نقاط مهم جشن بگیرد.

مراجعان مسئول دستاوردها و موفقیت‌های خود هستند. مراجعه‌کننده دست به عمل می‌زند و ممکن است کوچ به او کمک کند اما این کار به این معنا نیست که کوچ به‌جای مراجعه‌کننده کاری را انجام می‌دهد بنابراین کوچ نه می‌تواند و نه وعده‌ای می‌دهد که مراجعه‌کننده اقدام خاصی انجام دهد یا به اهداف خاصی دست پیدا کند.

کوچینگ فردی، درمان یا مشاوره نیست این موارد تفاوت‌های بارز زیادی با یکدیگر دارند و ممکن است بتوانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند اما مطمئناً با هم مرزهای مشخصی دارند. کوچینگ فردی، محدودیت‌های مراجعه‌کننده را تشخیص می‌دهد و ممکن است او را به سایر خدمات مورد نیاز ارجاع دهد.

کوچینگ فردی چگونه کار می‌کند؟

کوچینگ فردی درباره باز کردن قفل توانایی‌های بالقوه افراد و رساندن آن‌ها به حداکثر بهره‌وری و رسیدن به تغییرات مثبت است. کوچینگ فردی روشی است که در آن کوچ و مراجعه‌کننده گفتگویی را بر پایه اعتماد شکل می‌دهند با این فرض که فرد مراجعه‌کننده همه پاسخ‌ها را در دل خود دارد و کوچ فقط کاری انجام می‌دهد که مراجعه‌کننده بتواند به پاسخ‌های خود دسترسی داشته باشد. کوچینگ فردی از مدل‌ها و تکنیک‌های تغییر معتبری استفاده می‌کند تا به فرد کمک کند نیازهای خود را ارزیابی کند، انگیزه‌های خود بازشناسی و صلاحیت‌ها و مهارت‌های مورد نظر خود را توسعه دهد و از این طریق عملکرد و کارایی خود را ارتقا دهد. در مسیر کوچینگ فردی کوچ‌ها این‌گونه به مراجعه‌کننده کمک می‌کنند:

  • به افراد کمک می‌کنند تا اهداف خود را واضح کنند و سپس به آن‌ها دسترسی پیدا کنند
  • از مراجعان خود می‌خواهند تا بیشتر از خود توقع داشته باشند و سطح انتظارات خود را افزایش دهند
  • بر مراجعان خود تمرکز می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا سریع‌تر به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند
  • ابزارها، ساختارها و حمایت‌هایی را ایجاد کنند که نتایج عملی بیشتری برای آن‌ها به وجود می‌آورد

اصول کوچینگ فردی:

  • کوچینگ فردی یک کاتالیزور به‌حساب می‌آید و افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها را قادر می‌کند تا توانایی‌های بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنند.
  • تمرکز کوچینگ فردی روی فردی است که کوچ می‌شود به‌جای آنکه به دنبال وظیفه‌ای باشد که باید انجام شود.
  • کوچینگ فردی یک فرآیند برای ایجاد تغییر و تحول است.

چه سازمان‌هایی بر کار کوچ‌های فردی نظارت دارند؟

سازمان‌های زیادی وجود دارند که سیستم‌های تأیید و گواهی‌نامه برای کوچ‌های فردی صادر می‌کنند. برخی از این سازمان‌ها همچنین دوره‌های آموزشی تربیت کوچ را نیز در برنامه خود دارند.

کوچ دارای گواهی‌نامه اصطلاحی است که در آمریکایی شما به کار می‌رود و معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که به استانداردهای خاصی دست ‌یافته‌اند و اصطلاح معتبر هم معمولا برای سازمانی در نظر گرفته می‌شود که این دوره‌ها را آموزش می‌دهد و به استاندارهای مشخصی در امر آموزش دست یافته است. البته اصطلاح معتبر معمولاً در اروپا برای افرادی استفاده می‌شود که به سطح مشخصی از مهارت دست یافته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ یا ICF هم برای کوچ‌ها گواهی صادر می‌کند و هم اعتبار آموزشگاه‌های کوچینگ را می‌سنجد. برخی از متخصصان بر این باورند که انجام دادن هر دوی این کارها به صورت هم‌زمان نوعی تداخل منافع به شمار می‌رود بااین‌حال تاکنون ICF چنین تضادی را نپذیرفته است. در اروپا نیز انجمن بین‌المللی کوچ‌ها (IAC) و انجمن کوچینگ AC هر دو به تأیید سیستم‌های آموزشی کوچینگ می‌پردازند.

سازمان‌های زیادی در این زمینه و در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند و تنها موسسه‌ای که این روند را در ایران انجام می‌دهد انجمن کوچینگ فارسی‌زبانان یا FCCI است.

منبع: selfgrowth.com

4.4/5 - (7 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1396٫11٫25

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

8 پاسخ

  1. من مدت ۱۷ سال است نقش کوچ را بازی کرده ام ، من در برنامه انکشاف اجتماعی در افغانستان این مدت را کار کرده ام ، تیم های زیادی از همکارانم را با استفاده از تجربه ها ومهارت های در روند کار انکشاف اجتماعی داشتم اشنا ساختم ، وعملآ درپهلویشان قادربه انجام مهارت های لازمی کرده ام . اکثرا مقالات شما را خوانده ام ، ولی میخواهم با یک اعتبار لازمی به این کار خود ادامه دهم ، چون فعلآ هم درهمین نقش ایفای وظیفه میکنم . شما به من چه کمی کرده میتوانید؟

    1. با سلام
      از اینکه در این زمینه فرد با تجربه ای هستید و مطالب سایت را پیگیری می کنید بسیار خرسندیم. اگر مایل به کسب اعتبار در کوچینگ هستید باید دوره های آموزشی طبق استاندارد های فدراسیون بین المللی کوچینگ را در آکادمی با موفقیت به اتمام برسانید. به این ترتیب بر اساس آموزش هایی که گذراندید می توانید مدرک و اعتبارنامه از فدراسیون دریافت می کنید.

  2. با سلام و درود . در مورد خصوصیات کوچ چیزی نگفتید . ایا مدرک یا مهارت خاصی در مرکز مشخصی باید داشته باشد . اینروزها هر کی ادعای کوچ و … دارد . اگر برنامه مدوتی هست لطفا بفرمایید . سپاس

  3. سلام. ما همواره در کوچ هستیم ولی به آن واقف نیستیم .(کوچ دهنده حقیقی را دریابیم و خود را به دست هر راهزنی نسپاریم.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید