کوچینگ مدیران و رهبری سازمانی

کوچینگ مدیران و رهبری سازمانی

کوچینگ مدیران و رهبری حمید حکاکی دکتر فاضل

 

در این گپ‌و‌گفت کوچینگی آقای دکتر اصغر محمدی فاضل -مشاور، مدرس و تسهیلگرمدیریت، توسعه و کارآفرینی و حمید حکاکی – برند کوچ در رابطه با در رابطه با کوچینگ مدیران و رهبری سازمانی گفتگو می‌نمایند. (این ویدیو بازپخش لایو اجرا شده در تاریخ ۹ مرداد ۹۸  می‌باشد)

سؤالاتی که در این گفتگوی کوچینگی پاسخ داده می‌شوند:

۱-تعریف کوچینگ از دیدگاه دکتر فاضل:

کوچینگ یک جاده دوطرفه است بین کوچ و مراجع که دراین‌ارتباط درواقع همکاری و همفکری اتفاق میفتد تا مراجع بتواند در بهترین شرایط موجود به اهداف از پیش تعیین‌شده خود برسد.

۲-کوچینگ سازمانی، کوچینگ مدیران و کوچینگ رهبری سازمانی:

در یک نگاه کلی همه این‌ها را می‌توان در قالب کوچینگ سازمانی تعریف کرد؛ اما اگر بخواهیم فارغ از تعاریف آکادمیک یک تصویر کلی بدهیم این‌طور بیان می‌شود که: در مورد کوچینگ سازمانی که می‌تواند یک مجموعه کوچک یا یک سازمان بزرگ چند هزارنفری باشد، سعی می‌شود که از ظرفیت‌های کوچینگ (مهارت‌هایی که ایجاد می‌کند و تسهیل گری که ایجاد می‌کند) در جهت بهبود شرایط و تسهیل دستیابی به اهداف سازمان استفاده شود. کوچینگ سازمانی یک مجموعه را در نظر می‌گیرد و سعی می‌کند این مجموعه را باکمی قبل و بعدش ببیند.
کوچینگ مدیران: وقتی راجع به کوچینگ مدیران صحبت می‌کنیم درواقع راجع به مدیر به‌عنوان کوچ صحبت می‌کنیم، یعنی یک مدیر چگونه می‌تواند مانند یک کوچ عمل کند. به مدیران توصیه می‌شود که در جلسات کوچینگ شرکت کنند، تکنیک‌ها و مهارت‌های کوچینگ را پیدا کنند و در مدیریت خود استفاده نمایند.
کوچینگ رهبری سازمانی: نوعی کوچینگ هست که به‌طور خاص در مورد مقام ارشد یک سازمان اتفاق می‌افتد، درواقع کوچینگ در کنار مقام ارشد سازمان قرار می‌گیرد و تمرکزش بر روی کارایی او می‌باشد.

۳-بیان تجربیات بین‌المللی و مقایسه با فعالیت در داخل:

در مورد مقایسه فرایند کوچینگ در ایران و خارج از ایران باید گفت که خیلی تفاوت معنی‌داری نداریم و تمایزاتی که دیده می‌شود و بعضاً همان ابهامات یا فضای خاکستری که در ایران دیده می‌شود، در همه‌جا دیده می‌شود. (بیان تجربه مکزیک و نروژ)
بدون تردید با همه مشکلات و گیرهایی که در فرایندهای مدیریتی در کشور داریم، در حوزه کوچینگ به بقیه دنیا نزدیک هستیم چون خیلی در این موضوع تکنولوژی خیلی دخالت ندارد و محور افراد هستند، فرهنگ رفتاری، دانش سازمانی و فرهنگ‌سازمانی دخالت دارد.

۴-در مورد آینده کوچینگ و اینکه مدیران و افراد با تخصص‌های مختلف وارد این زمینه شوند و آموزش‌های لازم را ببینند چه پیش‌بینی یا توصیه‌ای دارید؟

این فرایند یک فرایند در حال رشد است و اگر کسی به کوچینگ به‌عنوان کسب‌وکار نگاه می‌کند بدون تردید می‌توان گفت که قابل‌توجه است و اگر نگاه به کوچینگ به‌عنوان تخصص و کاربرد در کنار حرفه اصلی و یا کاربرد در زندگی شخصی باشد بدون تردید تأثیرش دیده می‌شود. قرار گرفتن در فرایند کوچینگ باعث افزایش مهارت‌هایی مانند شنیدن، قضاوت نکردن و همدلی کردن و راهکار ندادن می‌شود.

۵-کوچینگ چه کمکی به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و افراد خویش‌فرما می‌کند؟

در مورد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط کوچینگ کمک می‌کند که نیاز به ظرفیت‌های مدیریتی کاهش یابد. مدیر مهارت‌هایی را می‌آموزد که نیازی به گرفتن این مهارت‌ها و خدمات از بیرون ندارد و این بینش و دقت را پیدا می‌کند چه خدماتی را از بیرون دریافت کند و این مورد باعث می‌شود در هزینه‌هایش صرفه‌جویی شود. در استارتاپ‌ها نیز بسیار مؤثر است و یادگیری مهارت‌های کوچینگ یا قرارگیری یک کوچ در مجموعه بسیار کمک‌کننده است که افراد به دنبال تحمیل نظرات خود به یکدیگر نباشند و شنیدن و بازخورد دادن یاد می‌گیرند و آموزش می‌بینند که تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند. و برای افراد خویش‌فرما نیز بسیار مفید است در ارتباط با مشتری بسیار کمک‌کننده است و بدون تردید کوچینگ برای افراد خویش‌فرما هم معجزه می‌کند.

پیاده‌سازی و خلاصه‌نویسی متن: نغمه ناقدی‌نیا | لایف کوچ


اصغر محمدی فاضل

من اصغر محمدی فاضل هستم. عضو فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF)، دارای سوابق تحصیلی متعدد از كاردانی تا دكتری در دانشگاه های مختلف داخلی و خارجی ازجمله دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه RMIT استرالیا كه با بیش از ۱۵ سال تجربه در ارائه مشاوره های تخصصی و مسئولیت‌‌های اجرایی به طیف وسیعی از سازمان های بخش خصوصی و دولتی ایرانی و بین المللی مشغول به ارائه خدمات بوده ام.

سوابق فعالیت‌های كاری من شامل مشاوره مدیریت راهبردی، کارشناس ارشد توسعه پایدار، ریاست دانشكده محیط زیست، عضوهیات رئیسه IPBES در بن آلمان، عضو شورای راهبردی کالج AIC اتریش، مشاور ارشد مرکز جهانی پایش در کمبریج، انگلستان و نیز تدریس دوره های توانمندسازی برای موسسات بین المللی در پنج قاره جهان بوده است.

تجربه مدیریت حرفه‌ای، تدوین پروژه های بین المللی و یافتن منابع مالی و سرمایه گذار در بسیاری از پروژه های بزرگ موفق برای بخش خصوصی، سازمان های دولتی و آژانس های سازمان ملل متحد، توانایی های من را در تجزیه و تحلیل مسائل پیچیده، توسعه راه‌ حل‌های نوآورانه و ایجاد رویکردهای مبتنی بر توافق طرفین و مذاکرات و معاهدات بین المللی، توسعه داده است.

همچنین مهارت در اجرا و شركت در مناقصه‌ های خارجی، ریاست جلسات بزرگ، مشاوره، آموزش، مربی گری و دستیابی به اهداف بازاریابی، باعث ارتقای توانایی شخصی من در برقراری ارتباط با ذی‌ نفعان یك مذاكره برای رسیدن به بالاترین سطح توافق با استانداردهای یکپارچگی و حرفه ای شده است.

اگرچه با تجربه مدیریت و تدریس در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی، بیشترین تمركز من بر روی كوچینگ جوانان بوده، اما به عنوان یک مربی (Coach) همیشه این دغدغه را داشته ام که ورود حرفه‌ای به عرصه‌های بین المللی را برای علاقه‌ مندان تسهیل کنم. مهارتی که در دانشگاه یا خانواده كمتر به آن پرداخته شده است.

حمید حکاکی

حمید حکاکی، مدیر مارکتینگ آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان، برند کوچ و عضو فدراسیون بین‌المللی کوچینگ می‌باشد.

4.6/5 - (27 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1398٫05٫26

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید