کوچینگ گروهی، بایدها و نبایدها

کوچینگ گروهی، بایدها و نبایدها

کوچینگ گروهی

کوچینگ گروهی به شکل‌های مختلف در حال ریشه دواندن است.

از فرایندهای کوچینگ گروهی که بخشی از طرح گسترش رهبری هستند تا گروه‌های عمومی که افرادی با تمرکز مشترک را گرد هم می‌آورند؛ کوچینگ گروهی نوعی «فضای مکالمه صمیمی» به شمار می‌رود.

در دنیای امروز، کوچینگ گروهی فضای مهمی برای صحبت، گفتگو و تأمل گروه‌های کوچک‌تر را فراهم می‌کند.

نقطه قوت تجربه کوچینگ گروهی، تجربه حضور در فرایند مشترک یادگیری است که بر اساس اهداف فردی و در صورت امکان، اهداف جمعی پایه‌ریزی شده است.

این مقاله به پنج مهارت اصلی می‌پردازد که هرکوچینگ گروهی به آن نیاز دارد. بسیاری از این مهارت‌ها می‌تواند اعضای گروه را تشویق به بهبود مهارت‌هایشان کند. این پنج مهارت کلیدی عبارت‌اند از:

 

۱. ایجاد تمرکز و انتظارات مشترک

ایجاد یک دستورالعمل و نیز انتظارات مشترک، پایه و اساسی است که هر کوچینگ گروهی باید در نظر داشته باشد

مواردی که می‌بایست ایجاد شوند عبارت‌اند از:

زمینه مشترکی که گروه را به هم متصل می‌کند چیست؟

تمرکز چیست؟

اعضای گروه، چه فردی و چه جمعی در چه قسمت‌هایی می‌خواهند بر نحوه کوچینگ تمرکز کنند؟

ایجاد انتظارات مشترک در یک گروه یا تیم کوچینگ، مهم‌ترین نکته در این زمینه است.

اعضای گروه با نقاط قوت و ضعف و دیدگاه‌های مختلف، مهم است که این سؤال را از خود بپرسند «چه می‌خواهیم؟» در کنار موضوعاتی مانند:

  • افراد چه انتظاراتی از فرایند کوچینگ می‌توانند داشته باشند
  • انتظارات اعضای گروه از یکدیگر چیست
  • شناسایی موضوعات اصلی که شما علاقه‌مند به کشف و شهود در آن هستید
  • ایجاد توافقنامه‌های گروهی با یکدیگر
  • و این‌که چگونه باهم کار خواهیم کرد

 

سوالاتی که باید مدنظر داشته باشید:

آیا شما می‌خواهید که اعضای گروه با یکدیگر گفتگو کنند تا تمرکز و انتظارات مشترک را ایجاد کنند؟

چه فعالیت‌هایی مشوق این ساختار هستند؟

 

۲.مشخص کردن هدف

اهداف، پایه و اساس هر فرایند کوچینگ را تشکیل می‌دهند. در محیط کوچینگ گروهی، افراد بر روی اهداف تعیین‌شده خویش کار خواهند کرد و حتی ممکن است چندین هدف مشترک وجود داشته باشد.

من سال‌ها کوچ گروهی صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بودم. هر مدیر برای همکاری با ما اهداف خاص خود را داشت مثل رشد دادن کسب‌وکار یا مثلاً معرفی جدیدترین نحوه کسب درآمد.

اهداف کلیدی اغلب هنگامی‌که اندازه گروه کوچک است به‌خوبی نمایان می‌شوند، مثلاً: تمام شش مدیر ممکن است مایل به گسترش استراتژی بازاریابی اجتماعی خود باشند.

در بخش همکاری، ایجاد یک حمایت مشترک برای تمرکز روی هدف، دستاورد و تجلیل، از قسمت‌های کلیدی و انگیزشی در فرایند کوچینگ گروهی است.

 

سوالی که اینجا باید مدنظر داشت این است:

برای تمرکز بر روی اهداف در کل فرایند کوچینگ چه کارهایی انجام می‌دهید؟

 

۳.ایجاد حس مسئولیت

پیشرفت در کنار یکدیگر به‌سوی هدف، ایجاد تمرکز بر حس مسئولیت را به همراه دارد. این یک تمایز کلیدی بین کوچینگ گروهی و دیگر رشته‌های مرتبط مثل آموزش و تسهیل‌گری است. بخش مهمی از فرایند کوچینگ این است که اعضا عملکردی را که می‌خواهند در قبال آن مسئول و پاسخگو باشند را جلسه به جلسه شناسایی کنند.

کوچینگ گروهی، یک گروه با گفتگو و ارتباط پایدار است و ما باید در کنار هم در رابطه با اقدامات بعدی کار کنیم. این موضوع در گفتگوهای یک جلسه‌ای هم صدق می‌کند. علاوه بر این، کوچ‌ گروهی می‌تواند از امکاناتی مانند ابزارهای روزنامه‌نگاری آنلاین یا سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی امن، برای اتصال اعضا در فاصله بین جلسات استفاده کند.

در طول فرایند کوچینگ هر یک از اعضا ممکن است تعهدات فردی خویش را ایجاد کنند. تعهدات جمعی نیز ممکن است ظاهر شود مثل تعهد جمعی مدیران برای انجام یک استراتژی بازاریابی. در هر گفتگو بسیار مهم است که هر شخص زمان کافی برای در میان گذاشتن تعهدات خویش در بازه زمانی پیش رو را داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که دیگر اعضای گروه با شنیدن ایده‌های بقیه اعضای گروه در ذهنشان جرقه‌هایی زده خواهد شد. سوالاتی که اینجا مطرح است این‌هاست: شما برای حمایت از این گفتگوها و تمرکز بر حس مسئولیت چه خواهید کرد؟ اعضای گروه چگونه می‌توانند موفقیت و بینش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؟

 

۴.ارتباط مختصر و مفید

تمرکز، سخن گفتن موثر و مرور سرفصل‌ها، ابزارهایی کلیدی برای مطمئن شدن از شنیده شدن تمام صداهای دور میز، پشت تلفن یا وب هستند. ارتباطات می‌توانند شکل‌های مختلفی مانند کلامی، نوشتاری و بصری داشته باشند. دعوت از شرکت‌کنندگان برای مشارکت، برای آن‌ها بسیار باارزش است. مثلاً افراد گروه با روش‌های بسیاری می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که «معنای موفقیت چیست؟». موفقیت می‌تواند برای بعضی‌ها یک کلاژ ، برای عده‌ای یک نقاشی و برای بعضی دیگر همانند یک داستان باشد.

یکی از مهارت‌هایی که من در شروع هر فرایند کوچینگ به اشتراک می‌گذارم، مهارت گرفتن نکته کلیدی یا bottom lining است. این یک مشوق برای هر یک از ماست تا به هسته‌ اصلی داستان‌هایی که می‌خواهیم به آن‌ها دست‌یابیم، برسیم.

درست مثل تجارت‌های امروزی که ارتباط مختصر  ومفید هنر به حساب می‌آید. در فرایند کوچینگ گروهی، این امکان برای هر کس وجود دارد که توسط بقیه شنیده شود و همچنین این امکان فراهم می‌شود که خارج از فضای مکالمه باهم ارتباط داشته باشند.

سوالاتی که اینجا مطرح است این است:

به‌عنوان کوچ گروهی، ارتباط مختصر و مفید برای شما چه مفهومی دارد؟

برای اعضای تیم شما چه مفهومی دارد؟ چگونه می‌توان ارتباطات فراتر از جلسات را پشتیبانی کرد؟ از طریق ایمیل؟ فیس‌بوک؟ مجلات آنلاین یا موارد دیگر؟!

 

۵.پشتیبانی از فرایند گروه

درنهایت کوچ‌ گروه، استادانه درک و شناخت خود از مسائل فرایند گروه را عمیق‌تر می‌سازد. به‌محض اینکه حوزه کوچینگ فردی را ترک کنیم و به حوزه کوچینگ گروهی برویم،  فهمیدن آنچه باعث پویایی گروه می‌شود بسیار مهم است.

سوالاتی که اینجا مطرح است به این‌گونه است:

در حال حاضر در گروه شما چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است؟ چه چیزی به‌خوبی کار می‌کند؟ چه چیزهایی احتیاج دارید، چه سوالاتی برای تقویت یادگیری و آگاهی در راستای پویایی گروه مهم است؟

خلاصه

در پایان، مهم است که همیشه به یاد داشته باشید که کوچینگ گروهی یک زیرشاخه از حرفه کوچینگ است. در این جا می‌توانید یک نمونه از کوچینگ گروهی را ببینید. به همین ترتیب ما می‌خواهیم با مهارت‌های اصلی کوچینگ مثل تعیین هدف، مسئولیت‌پذیری، ارتباطات و درعین‌حال درک عمیق از مسائل گروه، همچنان پیشتاز باشیم.

منبع: thecoachingtoolscompany

4.1/5 - (8 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1397٫02٫01

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

5 پاسخ

  1. سلام ممنونم از مطلب خوبی که گذاشتین .بسیار درست بود .این موارد رو در کوچینگ های گروهی خودم تجربه کردم .به نظرم کوچینگ گروهی فوق العاده س و انرژی عجیبی جاری میشه .گاهی شبیه یک معجزه عمل میکنه .پراز آگاهی و شوق و انگیزه و مشارکت و لذته.ممنونگ از FCAکه این مهارت رو به من آموخت .

  2. نوشته های شما بسیار ارزشمند هستند . ممنونم بخاطر تلاشی که برای بهبود روند تعاملی افراد ایجاد میکنید.

  3. کار گروهی می تونه تو تحرک وشناخت بیشتر خود نقش اساسی داشته باش بخصوص اینکه می تون انگیزه زیادی برای رفع موانع جهت رسیدن به خواسته ها ایجاد کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید