۶ راهی که یک کوچ اجرایی باعث موفقیت بیشتر ما می‌شود

۶ راهی که یک کوچ اجرایی باعث موفقیت بیشتر ما می‌شود

۶ راهی که یک کوچ اجرایی باعث موفقیت بیشتر ما می‌شود

طی سال گذشته مفهوم کوچ اجرایی (Executive Coach) از ناشناخته بودن به شناخته شدن تغییر وضعیت داده است. اغلب افراد شاغل در شرکت‌ها تصور می‌کنند کار کردن با یک کوچ فرصت و نکتهٔ مثبتی است. شناخت عمومی حال حاضر در خصوص کوچینگ باعث شده است به‌ندرت در مورد مزایای کوچینگ اجرایی توضیحی ارائه شود.

مردم معمولاً از قبل در مورد مزایای کار با یک کوچ مطلع هستند، آن‌ها انتظارات و تصورات شفافی از کار با یک کوچ دارند. ازاین‌رو وقتی یک مراجع احتمالی اخیراً سؤالی در مورد مزایای کار با یک کوچ اجرایی پرسید فرصتی دست داد تا در خصوص نتایج مثبتی که به دنبال دارد بیشتر توضیح بدهم، به نظرم رسید این سؤال می‌تواند سؤال سایر افرادی باشد که از پرسیدن آن خودداری می‌کنند. کوچینگ در برخی شرکت‌ها جایگاه خود را به دست آورده است و در برخی دیگر از الزامات محسوب می‌شود. در اینجا نکات کلیدی و مثبت نتایج بهره‌گیری از یک کوچ اجرایی که در سه دهه اخیر مشاهده‌شده قیدشده است. اگر شما به‌عنوان یک مراجع با ذهنیت باز و از روی میل بخواهید با یک کوچ کارکنید می‌توانید انتظاری منطقی از مزایای آن داشته باشید.

۱- خودتان را خوب بشناسید

ساده به نظر می‌رسد اما درواقع خیلی مهم است. تحقیقات نشان داده است که ما خودمان را اغلب شفاف نمی‌بینیم و این مهم است. خودآگاهی در رهبران با اثربخشی و سودآوری سازمانی در ارتباط است و کارکنان ترجیح می‌دهند از رهبرانی که آن‌ها را بهتر می‌بیند و می‌شناسند اطاعت کنند. وقتی شما با یک کوچ کار می‌کنید عمدتاً وی در ابتدای ارتباط، اطلاعاتی در خصوص نحوهٔ شناخت دیگران از شما جمع‌آوری می‌کند و آن اطلاعات را با شما در میان می‌گذارد. همین‌طور کوچ طی روند کوچینگ اطلاعات به‌دست‌آمده در خصوص نحوه تعامل شما با دیگران را در اختیارتان قرار می‌دهد. از همه مهم‌تر این است که اگر کوچ شما اثربخش و ماهر باشد می‌تواند مهارت خودشناسی را در شما ایجاد و تقویت نماید. بیاموزید چطور خودتان را منصفانه‌تر ببینید و در مورد نقاط قوت و نیازهای آموزشی‌تان کنجکاو باشید.

۲- دیگران را بیشتر بشناسید

با گذشت سال‌ها اغلب شاهد بوده‌ایم که رهبران به علت ارزیابی نادرست افراد پیرامون خود دچار مشکلاتی شده‌اند. به دلیل عدم شناخت از قابلیت‌های کارمندان و حمایت از آنان، رهبران ممکن است کارمندان خوبشان را از دست بدهند و یا ممکن است کارمندان ضعیف را به علت تصور بهتر بودن ازآنچه هستند به مدت طولانی نگه‌داشته‌اند. یک کوچ خوب و با بصیرت معمولاً درک درستی از وقایع پیرامون شما داشته و شمارا نسبت به آن‌ها آگاه می‌کند. کوچ‌ها روی استقلال مراجعین خود برای رسیدن به اهداف کار می‌کنند و کمک می‌کنند تا شما مهارت‌های خود شناختی را بیاموزید و ارزیابی دقیق‌تری از خود داشته باشید.

۳- روش‌های جدید پاسخگویی را بیاموزید

مارشال گاد اسمیت از بهترین کوچ‌های اجرایی در کتابی به‌عنوان آنچه اینجا به دست می‌آورید، آنجا به دست نمی‌آورید، بیان کرده است که همهٔ ما مجموعه‌ای قابلیت‌ها و مسئولیت‌ها داریم که در نقش کارمند متوسط کارگشا بوده اما در نقش رهبر ارشد قابل‌استفاده نیست. به‌عنوان‌مثال دو سال پیش کوچ  اجرایی یک مدیر در یک شرکت رسانه‌ای بودم. او بسیار غرق در کار و سرش به کارش بود. او نیاموخته بود که تیمش را جمع کند و از کار کردن همکارانش در جهت رسیدن به اهداف شرکت مطمئن نبود. من می‌توانستم به او کمک کنم که موفقیت او نه‌تنها به کیفیت کار خودش بلکه به توانایی و هدایت همکارانش نیز بستگی دارد. با او کارکردم تا مهارت‌های لازم را بیاموزد و نحوهٔ فکر کردنش را تغییر بدهد در حال حاضر او ابزار جدیدی در جعبه‌ابزار رهبری‌اش دارد.

۴- نقاط قوت فعلی‌تان را تقویت کنید

با داشتن یک کوچ حامی و اثربخش برای شناخت نقاط قوت، می‌توانید نقاط قوت خود را که قبلاً دست‌کم گرفته بودید، پررنگ‌تر ببینید. سال‌ها قبل کوچ یک مدیرعامل بودم که استعداد خوبی در شگفت‌انگیز نمودن محصولات و خدمات جذاب برای مشتریان در آینده داشت. او به‌نوعی فکر کرد که این کار بزرگی نیست من به او کمک کردم تا منحصربه‌فرد بودن و ارزش توانایی خود را ببیند و یاد بگیرد که چگونه از طریق این قابلیت بتواند به نفع تیم و سازمانش استفاده کند.

۵- روابط سازنده‌تری برقرار کنید

رهبران به طرز چشم‌گیری قادرند کارایی خود را با برقراری رابطه‌ای قوی با گروه خاصی از افراد محدود نمایند؛ و منظور از گروه خاص افرادی مانند خودشان – از پیش‌زمینه، نژاد، جنسیت، اعتقادات یا سبک‌کار می‌باشد. یک کوچ اجرایی خوب کمک می‌کند تا علاوه بر بهتر شناختن گرایش‌های خود، فرض‌های محدودکننده در مورد گرایش‌های سایر افرادی که مثل شما نیستند را دیده و در مورد آن‌ها پرسشگری نمایید؛ و با ارائه ابزارها و حمایت از شما در درک و ایجاد روابط کاری قوی با طیف گسترده‌تری از مردم کمکتان نماید. (در اینجا یکی از مدل‌های موردعلاقه ما وجود دارد- معمولاً از آن در بسیاری از فرایندهای کوچینگ و تیم سازی استفاده می‌کنیم).

۶- به آنچه می‌خواهید برسید

این پایان خط یک تعامل کوچینگی است. یک مربی خوب می‌تواند به شما کمک کند تا در اهداف و رؤیاهایتان و آنچه توانایی به دست آوردنش را دارید شفاف‌تر شوید. او همچنین می‌تواند یک سیستم پشتیبانی قدرتمند در سفر شما باشد: کسی که شمارا خیلی خوب می‌شناسد و بهترین‌ها را برای شما می‌خواهد اما او شخص سوم است. برخلاف خانواده یا کارمندانتان، کوچ شما برای موفقیت خود به شما وابسته نیست. او می‌تواند در مورد آنچه انجام می‌دهید با شما صادق باشد و به شما یادآوری می‌کند در مورد آنچه می‌خواستید انجام بدهید چه گفته‌اید و به شما نشان می‌دهد که چه‌کاری انجام می‌دهید و آیا این کار از اهداف شما پشتیبانی می‌کند و در مسیر نگهتان می‌دارد. سرانجام و مهم‌تر از همه، کوچ شما می‌تواند روش‌های جدید تفکر و عملکرد را به شما آموزش بدهد او می‌تواند مهارت‌های جدیدی که به شما اجازه می‌دهد بهتر به اهدافتان برسید و مسیر شغلی موردنظرتان را بسازید آموزش دهد. من دیده‌ام که صدها مدیر درنتیجه کار با یک کوچ اجرایی ماهر از این طریق رشد کرده‌اند؛ اما دو آگاهی لازم است یکی اینکه کوچتان خوب باشد و دوم اینکه شما کوچ پذیر باشید. ازآنجاکه کوچینگ طی چند دهه گذشته بسیار محبوب شده است بسیاری از افراد تحت عنوان کوچ مشغول به فعالیت هستند که واقعاً قادر به حمایت و نگه‌داشتن شما در مسیر اهدافتان نیستند. آن‌ها اغلب در فرایند کوچینگ به دسته‌بندی آنچه خوب است و آنچه خوب نیست اقدام می‌کنند. آنچه مهم است خود شما هستید وقتی شما علاقه‌ای به رفتن در ترس‌ها، ناامیدی‌ها و ناشناخته‌هایی که باید برای رشدتان به آنها آگاه شده و با آن‌ها رویارو شوید ندارید؛ داشتن این نوع کوچ‌ها به شما کمکی نمی‌کند. مهم نیست چند سال دارید و در حرفهٔ خود کجای کار هستید اگر قصد بهره بردن بیشتر از کوچینگ را دارید باید در برخی موقعیت‌ها تازه کار باشید و ظرف ذهنی‌تان را خالی کنید. برای حمایت و بالا نگه‌داشتن تمایل، ممکن است شما علاقه‌مند به خواندن این مقاله یا تماشای این فیلم کوتاه باشید. هر دو در مورد هنر و تمرین خوب بودن در چیزهای جدید است؛ مانند هر تلاش جدید، کار با کوچ می‌تواند چالش‌برانگیز و حتی کمی ترسناک باشد؛ اما اگر شجاع، متعهد و کنجکاو باشید، درمی‌یابید که رابطه کوچینگ شما می‌تواند یک عامل مؤثر در تبدیل‌شدن به فردی باشد که شما انتظارش را دارید.

نویسنده: اریکا اندرسون
برگردان: داود شهبازی احمدی

 

4.5/5 - (64 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1398٫10٫09

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید