تعیین و دستیابی به اهداف تحول‌آفرین

تعیین و دستیابی به اهداف تحول‌آفرین

goals1

تعیین و دستیابی به اهداف تحولآفرین1 

 

مشاهده لینک منبع: Coachingfederation.org 

نویسنده: آلیسون نیوبی2. 

برگردان: سمانه کاظمی .ACC 

تعیین هدف در زندگی مهم است. جزو مهمی از بسیاری از رویکردهای کوچینگ هم هست. اما باید بپذیریم که همه هدف‌گذاریها مؤثر نیستند. بعضی روش‌های اندیشیدن درباره اهداف و هدف‌گذاری بیشتر از بقیه روش‌ها برای تحقق و پیشرفت مراجع، مفید هستند. 

«هرم اهداف3» جان ویتمور4 رابطه بین اهداف رویایی5، اهداف نهایی6، اهداف عملکردی7 و اهداف فرآیندی8 را بررسی میکند. درک تفاوت بین این اهداف به ما کمک می‌نماید تفکر مراجع در قبال هدف‌گذاری را شکل دهیم تا به‌جای ایجاد مانع، در مسیر دستیابی به رویاها کمکش کند. 

 

تعیین اهداف تحول‌آفرین 

دستیابی به اهداف، موانع بیرونی و درونی دارد. ما در جایگاه کوچ، بر شناسایی راه‌هایی برای حذف هر دو نوع موانع تمرکز، و مراجعین را تشویق می‌کنیم تمرکزشان را از ترس و عدم‌تمایل به‌سوی خواست قلبی آنچیزی که مطلوب است، تغییر دهند. در این فرآیند، مراجعین را در کاوش عمیق در مسیر شناسایی اهدافی همراهی می‌کنیم که برای آنها معنادار هستند. 

اگر شخص دیگری اهداف را مشخص کند، یا اگر اهداف با آنچه مراجعین آرزوی دستیابی به آن را دارند هم‌سو نباشند، مراجعین از انتخاب گزینه‌های متعدد، محروم میشوند. در نتیجه خودانگیختگی و مسئولیت‌پذیری برای دستیابی به اهداف به حداقل می‌رسند و احتمال موفقیت، دور از دسترس می‌شود. 

هدف‌گذاری تحول‌آفرین با عمیقترین خواسته‌های مراجعین پیوند می‌خورد و در انگیزههای اصلی، رویاها و بالاترین خواسته‌هایشان کاوش می‌کند. اگر مراجعین چشم‌اندازی نداشته باشند که تخیل، احساسات و قدرت اراده‌شان را کاملاً درگیر کنند، بعید بهنظر میرسد تلاش‌شان را برای به‌سرانجام‌رساندن حتی بهترین برنامه‌ها هم به کار بگیرند. 

بیایید به «هرم اهداف» نگاهی بیندازیم. 

 

۱. هدف رویایی 

هدف رویایی به مراجع الهام می‌بخشد، این هدف همان آینده مطلوب است، چشم‌اندازیست که به برخاستن از رختخواب، معنا می‌دهد. مانند ستاره‌ای قطبیست که مسیر مراجع را مشخص میکند، چیزی که فکرکردن به آن، به تلاش‌ها ارزش می‌دهد. 

 

۲. هدف نهایی 

هدف نهایی، چیزیست که مراجعین می‌خواهند به آن دست یابند، همان چیزی که در واقعیت سه‌بعدی به هدف رویایی تعبیر می‌شود. هدف نهایی، دست‌یافتنی و در عینحال چالش‌برانگیز است و چه‌بسا دستیابی به آن کاملاً در کنترل مراجع نباشد. اگر این هدف شغل خاصی باشد، ممکن است شخص دیگر برای تصدی‌اش انتخاب شود. اگر جایزه‌ای در میان است، شاید به شخص دیگری تعلق بگیرد. 

 

۳. هدف عملکردی 

هدف عملکردی سطحی از عملکرد است که مراجعین عقیده دارند (در شرایط مساوی) برای دستیابی به اهداف نهایی‌شان، ضروریست. مهمتر از همه اینکه هدف عملکردی کاملاً در اختیار مراجع است. او مسئولیت ورودیهای لازم برای دستیابی به چنین اهدافی را به‌تنهایی برعهده دارد. تعیین اهداف میانی به‌عنوان معیار، مراجعین را کم‌کم به سطح لازم برای دستیابی به این هدف نزدیک می‌کند که برای دستیابی به هدف نهایی هم لازم است. شاید عوامل خارج از کنترل مراجع به نرسیدن به هدف نهایی منجر شوند، اما دیگر به سطح عملکردی لازم برای دستیابی به آن رسیده است. 

 

۴. اهداف فرآیندی یا کاری 

اینجاست که با واقعیت روبه‌رو می‌شویم. مراجعین جدا از رویاها و شعارهایشان، چقدر تمایل دارند در فرآیند دستیابی به اهداف عملکردی، از خودشان مایه بگذارند؟ در اینجا بصیرت و صداقت لازم است، چون هیچ هدفی بدون تعهد به تلاش، دست‌یافتنی نیست. مراجعین باید به‌طور عمیقی تأمل کنند. اگر تعهد کافی نباشد، باید نگاهی دوباره به انگیزه‌ها داشت. 

 

هماهنگی اهداف 

درک تفاوت‌های مذکور به ما کمک میکنند تا مراجعین را از شکست دور کنیم. هماهنگی ماهرانه اهداف باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس، برنامه‌ای عملی و شانسی بسیار بالا برای رسیدن به موفقیت نهایی می‌شود. 

هدف رویایی، الهام‌بخش عزم و اراده برای ادامه مسیر است. هدف نهایی و قابل‌اجرا، اشتیاق به تلاش بیشتر را حفظ میکند. اهداف عملکردی هماهنگ، ما را به سطح لازم برای دستیابی به هدف نهایی میرسانند و اهداف فرآیندی یا کاری باعث می‌شوند همه کارهای لازم را انجام دهیم. 

اگر اهداف عملکردی، اهداف رویایی و اهداف نهایی را باهم اشتباه بگیریم، احتمالاً خودمان را به‌خاطر شکست‌های ناشی از عوامل غیرقابل‌کنترل سرزنش می‌کنیم. این مسیر، سرخوردگی و شکست است. همراستایی دقیق اهداف عملکردی با اهداف نهایی تضمین میکنند که حتی اگر تصمیمات در نهایت اشتباه باشند، بازهم به سطح لازم برای تلاش مجدد برسیم. میدانیم که تلاش کرده‌ایم و به آنچه در توانمان است دست یافته‌ایم. 

 

کلام آخر 

درک و هماهنگی با «هرم اهداف» برای هر کوچی ضروریست. این هرم طرحی برای ایجاد قدرت، صلابت، عزم مراجع و همین‌طور اعتمادبه‌نفس، باور و مسئولیتپذیری اوست. چنین هدف‌گذاری‌ای تحول‌آفرین است و پایه‌های رسیدن به رویاها را شکل می‌دهد؛ رویاهایی که نباید همیشه فراتر از دسترس ما باشند و همین‌طور اهدافی که اطمینان داریم می‌توانیم به آنها برسیم. 

Rate this post

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

تاریخ انتشار

1403٫01٫17

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید