کوچینگ رهبری چگونه عمل می‌کند؟

کوچینگ رهبری چگونه عمل می‌کند؟

کوچینگ رهبری

کوچینگ رهبری، بهبود توانایی رهبر برای راهنمایی و رسیدن به اهداف مشخص سازمانی است. با کوچینگ رهبری می‌توان به حل مشکلات شخصی و حل هر مشکل دیگری که مانع از رسیدن فرد به موفقیت‌های شغلی می‌شود، پرداخت. این فرآیند برای افراد، رشد شخصی و نیز بهبود توانایی برقراری ارتباط با دیگران را فراهم می‌آورد.

اما چگونه می‌توان با کوچینگ به هدف ذکر شده رسید؟ کوچینگ رهبری در نهایت در قالب شراکت عمل می‌کند به همین خاطر، هم کوچ و رهبر می‌توانند درس‌های باارزشی برای هم فراهم کنند و به هم کمک کنند درک بهتری از وضعیت داشته باشند. نقش رهبر دخیل کردن کوچ در مسائل سازمانی و شیوه اداره سازمان است و در همان حال کوچ به رهبر کمک می‌کند بر روی این مهارت‌ها کار کند. کوچینگ برای این کار از روش‌های متعددی استفاده می‌کند. روش‌هایی که معمولاً برای توسعه و افزایش دانش و مهارت‌های رهبر استفاده می‌شود، عبارتند از:

  • تهیه داده و نظرسنجی‌ها که هدف از آن شناسایی رفتارهای خاص در سازمان یا افراد است که بر روی نتیجه کسب‌وکار اثر گذار است.
  • جلسات دوبه‌دو که در طی آن کوچ به مشکلات رهبر گوش فرا می‌دهد و به وی بازخورد می‌دهد و راهنمایی می‌کند و مشکلاتش را حل کند.
  • ارائه راهنمایی و کمک، چه به لحاظ رشد سازمانی و چه توسعه فردی، در اولویت هستند.
  • حمایت از رهبر طی بروز بحران‌ها و کمک به وی جهت یافتن فرآیندها و ابزارهای مناسب برای حل مشکلات عملیاتی و در برخی مواقع مشکلات فردی.
  • در اختیار قرار دادن منابع و ابزار به رهبر برای تعیین هدف و برنامه‌ریزی از دیگر اقدامات مفید هستند. این منابع می‌توان هم کتاب باشند هم فناوری، نظیر نرم‌افزاری خاص جهت طراحی نقشه‌های ذهنی.
  • هدایت رهبر به سمت منابع جدید یادگیری. این نیز می‌تواند کلاس‌های ویژه رهبری یا مهارت‌آموزی، دستورالعمل‌های خودیاری یا سایر مواد باشد.
  • پیاده‌سازی مأموریت‌ها، به رهبر در تحلیل رفتار یا مهارتش و نیز درک عمیق‌تر کوچ از فردی که به وی کمک می‌کند، می‌انجامد. مأموریت‌ها می‌توانند طیفی از فعالیت‌های روزانه، همچون تمرکز بر روی برقراری ارتباط تا نوشتن فهرستی از مسائل، همچون زمان پاسخ، باشند.

به شکل خلاصه، فرآیند کوچینگ در مورد بازخورد و تحلیل عمیق‌تر رفتارها و مهارت‌هاست. کوچ رهبری برای کمک به رهبر جهت تمرکز بر روی مهم‌ترین مسائل و بهبود نقاط قوت و ضعف وی حضور دارد.

مسئله این نیست که باید به شکل واضح به رهبر گفت چرا برخی کارها نباید انجام بگیرد، بلکه مسئله حمایت از او در درک این مساله است که چرا برخی کارها بهتر جواب می‌دهد. این فرآیند از طریق روش‌های متنوع و حمایت از روند حرکت رهبر در مسیر درک بهتر از خودش، درباره افزایش خودآگاهی عمل می‌کند.

  1. کوچ مدیریت اجرایی و استراتژیست تنوع، دکتر چری کولیر، چهار مرحله مهم را خاطر نشان می‌سازد که باید طی فرآیند کوچینگ موفقیت‌آمیزِ رهبری اجرا شود. طبق گفته او، این فرآیند عبارت است از:
  2. گردآوری داده‌هایی راجع به رهبر کوچ باید داده‌هایی در مورد «رفتار، سبک رهبری و اثربخشی کلی» فرد بیابد. این کار با انجام مصاحبه، بررسی سوابق پرسنل و ارزیابی‌ها ممکن است.
  3. ارائه بازخورد راجع به داده‌های گردآوری شده (زمانیکه کوچ داده‌ها را تحلیل کرد، باید رهبر را در جریان نتیجه قرار دهد). کولیر بر روی اهمیت تمرکز بر روی جنبه‌های مثبت و حوزه‌هایی که قابلیت تغییر دارند، اما نه لزوماً بر منفی‌ترین رفتار رهبر، پافشاری می‌کند. وی می‌نویسد فرآیند بازخورد «باید بر روی نه تنها امکان، بلکه امکان حتمی تغییر پافشاری کند».
  4. کوچینگ در جهت ایجاد تغییر (بازخوردها) به کوچینگ رهبری در تعیین اهداف کمک می‌کند و گام بعدی تمرکز کردن روی چنین رفتارهایی است.

 

ارزیابی پیشرفت، آخرین گام راجع به بررسی نحوه عملکرد این فرآیند است و نیز آیا کوچینگ رهبری تغییرات لازم را ایجاد کرده است یا خیر. می‌توان این ارزیابی را بعد از اتمام هر جلسه کوچینگ یا پس از اتمام کل این فرآیند انجام داد.

معمولاً برنامه‌ریزی کوچینگ رهبری از سوی سازمان صورت می‌گیرد. همان‌طور که در مقالات گذشته «مزایای کوچینگ رهبری چیست» آمد، این مسئله شدیداً ریشه در مزایای سازمانی کوچینگ رهبری دارد؛ اما در حقیقت، هر زمان در طول فعالیت کاری‌تان می‌توانید یک کوچ استخدام کنید. افزون بر این، کوچینگ رهبری را می‌توان بر اساس مدت‌زمان ثابت ترتیب داد که بین چند هفته تا چند ماه می‌تواند متغیر باشد؛ اما همان‌طور که هر رهبری به آن اذعان دارد، رهبری فرآیند توسعه‌ای است که در طول زندگی ادامه دارد.

منبع: CELEVERISM

5/5 - (3 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1397٫01٫29

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید