سطوح متفاوت آموزش کوچینگ و دلیل اهمیت هر سطح

سطوح متفاوت آموزش کوچینگ و دلیل اهمیت هر سطح

سطوح متفاوت آموزش کوچینگ و دلیل اهمیت هر سطح

شروع سفر کوچینگ

من به‌عنوان یک کوچ حرفه‌ای به این دلیل سفر کوچینگ را شروع کردم زیرا می‌خواستم مهارت‌های آموزش کوچینگ را یاد بگیرم تا کیفیت زندگی شخصی و کارم را بالا ببرم؛ علاقه زیاد من و هم‌چنین مشاهده نتیجه و خروجی این کار، باعث شد ترغیب بشوم تا به دیگران هم کمک کنم تا آن‌ها هم کیفیت زندگی و کارشان را بالا ببرند. در این مرحله ممکن است شما بخواهید درآمدی هم داشته باشید و کسب‌وکار کوچینگ خودتان را راه بیندازید و کنار کسانی که به آن‌ها کمک می‌کنید، به رشد خود هم کمک کنید؟

شرایط و سطوح آموزش کوچینگ

دیدگاه ما در رابطه با انتخاب آموزشگاه این است که مهارت‌هایی که قرار است در آنجا یاد بگیرد، در یک سطح استاندارد و بین‌المللی باشد. فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) در اینجا ۳ نوع یا سطح کوچ‌های آموزش‌دیده و باتجربه را تعریف کرده است.
اولین سطح کوچ های تأییدشده از فدراسیون مدرک Associate Certified Coach)ACC) به معنی “کوچ همراه” دریافت می‌کنند. برای گرفتن این مدرک چه مراحلی را باید با موفقیت طی کنند؟ اولین مرحله ۶۰ ساعت آموزش مهارت‌های کوچینگ در یک آموزشگاه تأییدشده است. آکادمی کوچینگ (FCA) اولین آموزشگاه تأییدشده به زبان فارسی است و تا ۶۰ ساعت با نظارت فدراسیون برای هر دانشجو، هم‌زمان با یادگیری مهارت های تمرین‌های کوچینگ، اجرا می‌کند و همه دانشجویان حداقل ۴۸ ساعت به‌عنوان کوچ با دو مراجع مختلف دوره ۳ ماهه را تجربه می‌کنند و بازخورد می‌گیرند.
دومین مرحله ۱۰۰ ساعت تجریه کاری است که ۷۵ ساعتش را باید حداقل با ۸ نفر مختلف کارکنید. این کار در حقیقت شمارا به سطح دیگری می‌رساند که در اینجا شما علاوه بر یادگیری مهارت‌ها، کسب درآمد هم می‌کنید.
سومین مرحله ۱۰ ساعت منتورینگ با کوچ تأییدشده می‌باشد که شمارا آماده کند برای ارسال یک فایل صوتی از جلسه کوچینگ با مراجع خود که به این سطح کوچ همراه رسیده باشد. فدراسیون با در نظر گرفتن حداقل معیارهای 8 صلاحیت‌های کوچینگ، شمارا ارزیابی می‌کند و اگر نرسیده بودید، می‌توانید این فرایند را با هزینه اضافه تکرار کنید. در مرحله آخر فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)، برای اطمینان کامل از اینکه شما استاندارد‌ها، اصول اخلاقی و معنی کوچینگ را به‌خوبی درک کرده‌اید، یک آزمون اینترنتی هم تعریف کرده است که شما می‌بایست حداقل به ۷۰% درصد آن پاسخ صحیح دهید. این مراحل به مخاطب شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که با نظارت فدراسیون شما به حداقل سطح دانش و مهارت و تجربه به‌عنوان کوچ همراه رسیده‌اید.
اگر شما عشق به کسب‌وکار کوچینگ و کمک بیشتر به مراجع دلخواه خود داشته باشید، به سراغ پیشرفت بیشتر می‌روید؛ یعنی همان ۱۱ صلاحیت را عمیق‌تر و در سطح بالاتری یاد می‌گرید. به‌عنوان‌‌مثال شما می‌توانید با تقویت گوش شنوایتان، قادر باشید چیزهایی را بشنوید که در گذشته آن‌ها را نمی‌شنیدید و به مراجع خود بهتر و بیشتر و حتی در زمان کمتر کمک کنید. این کار باعث می‌شود شما بازهم یک پله دیگر پیشرفت کنید و به سطح Professional Certified Coach)PCC) یا «”کوچ حرفه‌ای»حرفه‌ای” برسید. برای دریافت این مدرک از فدراسیون مستلزم گذراندن ۱۲۵ ساعت دوره در آموزشگاه تأییدشده هستید و ۵۰۰ ساعت تجربه کاری با کسب درامد و با حداقل ۲۵ نفر مراجع مختلف مورد‌نیاز می‌باشد.
در اینجا شما کیفیت زندگی و کارتان بالاتر می‌رود و  قادر خواهید بود اثرات بیشتری در کارتان بگذارید پس طبیعی است که درآمدتان هم افزایش پیدا می‌کند.
اگر شما بخواهید مثل من بازهم به این راه ادامه دهید و پیشرفت کنید، به بالاترین سطح تعریف‌شده فدراسیون یعنی MCC)Master Certified Coach) یا «”کوچ استاد»” می‌رسید که مستلزم ۲۰۰ آموزش کوچینگ و ۲۵۰۰ ساعت تجربه و کار کوچینگ با افراد بسیاری است.

جامعه آماری

طبق آمار فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) از ۳۰.۰۰۰ نفر اعضا در سراسر دنیا، نزدیک به ۷۰% آن‌ها یعنی بالای ۲۰.۰۰۰ نفر، یکی از این ۳ نوع مدرک کوچ تأییدشده را دریافت کرده‌اند‌ و فقط ۴ درصد این افراد در حال حاضر در سطح MCC هستند.
من خوشبختانه می‌توانم بگویم یکی از این ۴% هستم و این سفر را طی کردم و کوچ‌های دیگر را هم به رفتن به این سفر دعوت می‌کنم چون تأثیرات آن را در تمام قسمت‌های زندگی‌شان خواهند دید. هر مرحله آموزش کوچینگ و یادگرفتن صلاحیت‌ها در عمق بیشتر مستلزم به رشد درونی و تغییر نگرش و در ادامه رفتار و نوع گفتگو کوچ در تمام ارتباطات زندگی حرفه‌ای و شخصی خود منجر خواهد شد.
فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) آموزشگاه‌ها و دوره‌های تأییدشده مثل آکادمی کوچینگ فارسی‌زبانان (FCA) را نظارت می‌کند و برای مدرسین و مسئول دوره‌ها یک سری شرایطی را هم تعریف کرده است. به‌طور مثال اگر بخواهید مسئول دوره‌های ACTP باشید (نوع دوره‌های تأییدشده را در ویدیوهای دیگر توضیح دادیم – دوره ACTP معتبرترین و کامل‌ترین نوع می‌باشد و یکی از دلایل این است که ارزیابی دانشجوها را آموزشگاه از طرف فدراسیون انجام می‌دهد) و کوچ‌های سطح حرفه‌ای یا PCC را آموزش دهید، باید خودتان مدرک MCC داشته باشید.

4.7/5 - (6 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

تاریخ انتشار

1397٫07٫04

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید