انتخاب بهترین روش آموزشی برای یادگیری کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

انتخاب بهترین روش آموزشی برای یادگیری کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

environmental-conservation-garden-children

انتخاب بهترین روش آموزشی برای یادگیری کوچینگ زندگی (لایف کوچینگ)

برای روشن شدن آنچه که در آموزش کوچینگ زندگی به آن نیاز دارید، هر چه بیشتر سؤال بپرسید، از ابهام و انجام اشتباهات پرهزینه مصون خواهید بود. در این مقاله، ۱۰ سؤال به عنوان نقطه شروع عنوان می‌شود و شما می‌توانید در مورد سؤالات دیگری نیز فکر کنید و آنها را در قسمت دیدگاه‌ها در انتهای مقاله اضافه کنید. سپاسگزارم.

 

۱.تا چه حد مدرسین کوچینگ زندگی از صلاحیت لازم برخوردارند؟

آیا مدرسین مدرسه‌ای که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید یک کوچ زندگی واجد صلاحیت، باتجربه و با گواهی‌نامه معتبر از یک انجمن صنفی مستقل کوچینگ هستند؟ اگر چنین است، کدام انجمن؟

در مورد تک تک مدرسین باید این بررسی دقیق صورت بگیرد:

  • چه صلاحیت‌ها، گواهی‌نامه‌ها و تجربه‌هایی دارند؟
  • چه مدت زمانی مشغول تدریس کوچینگ بوده‌اند؟
  • آیا دارای گواهی‌نامه معتبر از یک انجمن صنفی مستقل کوچینگ هستند؟

متأسفانه این حرفه در حال اشغال شدن توسط افرادی است که ادعای (مربیگری) کوچینگ زندگی را دارند، ولی هیچ آموزش خاصی در خصوص کوچینگ نداشته‌اند. در نهایت بپرسید که چه برنامه آموزش داخلی مستمر مدرسین در آن مدرسه کوچینگ وجود دارد و چه کسی مسئول آن است؟ از پرسیدن جزئیات به هیچ وجه ابایی نداشته باشید.

 

۲. آیا دوره مزبور توسط یک انجمن مستقل کوچینگ معتبر تأیید شده است؟

همان طور که بالاتر بیان کردم، به خاطر داشته‌باشید که این دوره خاص کوچینگ زندگی است که اهمیت و اعتبار دارد و نه مدرسه کوچینگ زندگی. یک گواهی‌نامه آموزشی ارائه‌شده ممکن است معتبر باشد و دیگری نه. بنابراین بهتر است که دوره را با یک انجمن مستقل کوچینگ چک نمایید تا متوجه شوید که آیا دوره برای مثال با توجه به معیارهای فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) معتبر است یا نه! برای انجام این کار می‌توانید به سایت فدراسیون بروید و نام دوره‌های معتبر کوچینگ را جستجو کنید؛ اگر نام دوره در آنجا نبود، معتبر نیست. متأسفانه بعضی از افراد از نام انجمن‌های جعلی استفاده می‌کنند. البته بعضی دوره‌های آموزشی خوب هم وجود دارند که فاقد اعتبارنامه هستند، ولی اعتبارنامه تضمینی برای انتخاب شماست.

شما می‌توانید لیستی از انجمن‌های کوچینگ زندگی را در این گزارش (وایت پیپر) ببینید و من به شما به عنوان یک کوچ باتجربه توصیه می‌کنم که پیوستن به یکی از آن‌ها را در نظر داشته‌باشید، چون آن‌ها اغلب منابعی عالی برای پیشرفت در کوچینگ در اختیارتان قرار می‌دهند.

 

۳. آیا مدرسه مورد نظر آموزش کوچینگ زندگی را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد؟

ممکن است برای شما سفر کردن به منظور شرکت در کلاسهای کوچینگ زندگی به صورت حضوری آسان نباشد، بنابراین ببینید آیا مدرسه مورد نظر دوره‌های آموزش از راه دور را ارائه می‌کند. منظورم آموزش آنلاین با استفاده از تلفن، ایمیل، یا تماس‌های کنفرانسی در اسکایپ/زوم است.

اگر گواهی‌نامه کوچینگ به صورت آنلاین ارائه می‌شود، خیلی مراقب باشید و سؤالات زیادی از مشاورین آن دوره بپرسید و حتی اطلاعات لازم را از شاگردان قبلی بگیرید. تعدادی از مدارس عالی کوچینگ وجود دارند که آموزش از راه دور را ارائه می‌دهند. البته خوب جلوه دادن یک مدرسه روی یک وبسایت بسیار آسان است، ولی گواهی‌نامه ارائه شده ممکن است در دنیای حرفه‌ای کوچینگ آنقدرها معتبر نباشد.

 

۴. کدامیک از ابزارهای کوچینگ برای استفاده شما فراهم می‌شود؟

سؤال کنید که این مدرسه کدامیک از ابزارهای کمک آموزشی کوچینگ، مانند واحدهایی که به همراه دوره باید گذرانده‌شوند را ارائه می‌کند. یک نمونه – فرقی نمی‌کند کدام نمونه – را ببینید تا بفهمید که چگونه ارائه می‌شود و آیا محتوای مفیدی دارد.

بهترین گواهی‌نامه‌های آموزش‌های کوچینگ زندگی باید طیف کاملی از مطالب مربوطه از فرآیندهای کوچینگ گرفته تا استراتژی‌ها و الگوهای تجاری مربوط به آن را دربربگیرد.

 

۵. آیا آن‌ها برای آغاز به حرفه کوچینگ زندگی توصیه‌ها و یا کمک‌هایی به شما ارائه می‌کنند؟

اگر این کار را انجام می‌دهند، دقیق‌تر بفهمید که چگونه این کار را می‌کنند. بپرسید که آیا واحد درسی خاصی به این مطلب اختصاص دارد؟

بهترین برنامه‌های آموزشی کوچینگ زندگی، بدون استثناء، شامل واحدهایی است که به شما حداقل در خصوص جنبه تجاری آغاز به حرفه کوچینگ زندگی کمک می‌کند. بنابراین سؤال کنید که آیا حمایت‌هایی برای کمک به کوچ برای آغاز به کار، از جمله الگوهای قرارداد، ارزیابی‌ها، اصول بازاریابی و غیره وجود دارد؟

در حال حاضر نرم‌افزارهایی برای شروع کوچینگ به عنوان کسب و کار وجود دارد، اما قبل از سرمایه‌گذاری در هرکدام، تحقیق کنید که شامل چه مواردی است و آیا در آغاز کار که شما هنوز مراجعین زیادی ندارید، واقعاً نیازی به این سرمایه‌گذاری دارید؟

 

۶. آیا حمایتی پس از اتمام دوره و دریافت گواهی‌نامه وجود دارد؟

علی‌رغم همه شور و هیجانی که دارید و آموزش‌هایی که دریافت نموده‌اید، بازهم آغاز به کار کوچینگ در مراحل اولیه می‌تواند دلهره‌آور باشد. پس سؤال کنید که مدرسه، برای کمک به فارغ‌التحصیلان درزمانی که عملاً کوچینگ را آغاز می‌کنند، چه حمایت‌های تکمیلی را ارائه می‌کند؟

برای مثال، بعضی از مدارس یک برنامه داخلی راهنمایی و نظارت برای تازه فارغ‌التحصیلان دارند که، اگر برای شما مهم است، ضمیمه واقعاً ارزشمندی خواهد بود.

اگر چیزی شبیه به این را ارائه می‌کنند، بپرسید که چطور انجام می‌شود و هزینه آن، اگر هزینه دارد، چقدر است؟ البته شما همیشه می‌توانید یک کوچ راهنما را، اگر از طریق مدرسه تأمین نمی‌شود، به‌طور جداگانه استخدام کنید.

 

۷. آیا دوره مزبور بر نیازهای کوچینگ موردنظر شما متمرکز است؟

بدیهی است که همه دوره‌های کوچینگ یکسان نیستند. بنابراین همیشه خلاصه برنامه آموزشی و مطالبی که شامل می‌شود را ببینید.

مطمئن شوید که دوره از تمرکز بر فلسفه کوچینگ موردنیاز شما برخوردار است و شمارا برای انتخاب زمینه مناسب خود حمایت خواهد کرد و اینکه منابع یا برنامه‌ی دیگری برای بالاتر بردن تخصص شما در آن زمینه دارد. برخی از این برنامه‌ها بر یک زمینه خاص متمرکز هستند. برای مثال، به کدام‌یک از زمینه‌های رشد فردی، کسب‌وکار، سلامت، کوچینگ اجرایی یا سازمانی پرداخته می‌شود؟

 

۸. کل تعهدات مالی چقدر است؟

کل هزینه دوره چقدر است و انتخاب‌های موجود برای پرداخت چیست؟ آیا هزینه‌های جانبی مثلاً برای آزمون آخر دوره یا دریافت گواهی‌نامه وجود دارد؟ آیا شرایط پرداخت ویژه‌ای وجود دارد؟

همچون هر خرید دیگری ممکن است هزینه‌هایی پنهان وجود داشته باشد، بنابراین مطمئن شوید که سؤالات خود را در مورد همه جنبه‌های دوره مطرح کرده‌اید.

 

۹. آیا امکان پس گرفتن شهریه وجود دارد؟

اگر به این نتیجه رسیدید که علیرغم همه تحقیقاتی که نموده بودید، دوره آن چیزی که شما فکر می‌کردید نیست، آیا می‌توانید پول خود را پس بگیرید و در چه محدوده زمانی پس از آغاز دوره این کار امکان‌پذیر است؟

همچنین اگر به علت دلیلی غیرقابل‌پیش‌بینی مثل مشکلات سلامتی یا خانوادگی، نتوانید دوره را تکمیل کنید، مقررات در مورد به تعویق انداختن یا استرداد تمام یا قسمتی از شهریه و یا ادامه دوره در زمان دیگری وجود دارد یا خیر؟

 

۱۰. چه مواردی برای فارغ‌التحصیل شدن لازم است؟

چه مواردی برای فارغ‌التحصیل شدن یا دریافت گواهی‌نامه از مدرسه موردنیاز است؟ اگر گواهی‌نامه کوچینگ تنها به معنای تکمیل دروس بدون هیچ ارزیابی یا آزمون باشد، درواقع ارزش زیادی ندارد. فدراسیون بین‌المللی کوچینگ برنامه‌های آموزشی را معتبر می‌داند که در آن‌ها لازم است عملکرد شما به‌عنوان شاگرد برای حداقل دفعات مشخصی توسط یک منتور مشاهده شود و بعضی مدارس محدود هم وجود دارند که اگر شما حداقلی از مهارت‌های مشخص‌شده در طرح کلی درس را نشان ندهید گواهی‌نامه صادر نمی‌کنند.

به نظر من، برای احراز صلاحیت دریافت گواهی‌نامه آموزش کوچینگ زندگی، باید به‌نوعی مهارت‌های شما قبل از اعطای گواهی‌نامه، چه توسط ارزیابی‌های طول دوره و چه در انتهای دوره ارزشیابی شود. مطمئن شوید که مدرسه ازلحاظ کیفی در این حوزه سرشناس و خوش‌نام است، این مطلب به گواهی‌نامه شما اعتبار بیشتری می‌بخشد.

 

نویسنده: WENDY BUCKINGHAM

www.lifecoachingprofessionally.com/

بازنگری ترجمه: الهام مظاهری

5/5 - (2 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1399٫12٫18

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید