روش‌هایی درست برای بزرگداشت موفقیت‌ها

روش‌هایی درست برای بزرگداشت موفقیت‌ها

ambreen-hasan-E9ANYNkN4Sc-unsplash

ما، جایی در مسیر پیشرفت‌مان، فراموش کرده‌ایم که چطور موفقیت‌هایمان را جشن بگیریم. به محض اینکه به هدفی دست می‌یابیم و یا به نقطه‌عطفی در زندگی‌مان می‌رسیم، به‌عوض اینکه زمانی را به لذت‌بردن از موفقیت‌مان و شادی‌کردن برای آن‌ها اختصاص دهیم، به‌سرعت، حرکت به سوی هدف بعدی را شروع می‌کنیم.

در جامعۀ پرسرعتی که امروزه در آن زندگی می‌کنیم، گیرافتادن در این چرخۀ نادرست آسان است.

اما، اختصاص‌دادن زمانی به بزرگداشت دستاوردهایمان، چه درستاوردهای بزرگ و چه کوچک، مرحله‌ای اجتناب‌ناپذیر از این فرایند است که نباید از آن غفلت کرد. در اینجا چند دلیل، برای نشان‌دادن اهمیت بسیار زیاد بزرگداشت دستاوردهایمان و راه‌هایی چند برای استفادۀ حداکثری از این بزرگداشت‌ها، مطرح شده است.

چرا بزرگداشت دستاوردها مهم است؟

بزرگ‌داشتن دستاوردها، نه‌تنها در لحظه احساس خوبی به ما می‌دهد، بلکه برای موفقیت‌های آتی آماده‌مان می‌کند. اختصاص‌دادن زمانی برای بررسی دقیق دستاوردها امکان شناخت درست آنچه در این راه یاری‌دهنده بوده است را فراهم می‌کند؛ بنابراین، می‌توان از آن برای دستاوردهای آتی بهره گرفت.

افتخارکردن به خود، به خاطر موفقیت‌ها –حتی موفقیت‌های کوچک- با بزرگ‌داشتن آنها، می‌تواند اعتمادبه‌نفس‌مان را نیز افزایش دهد و برای دستیابی به اهداف بیشتر انگیزه‌بخش باشد. در واقع، غرور یکی از احساسات متعددی است که خود موجب موفقیت می‌شوند.

دیوید دستنوی روان‌شناس، در کتاب خود، موفقیت‌های احساسی: قدرتِ حق‌شناسی، شفقت و غرور، تشریح می‌کند که چگونه چنین احساساتی به موفق‌شدن بیشتر فرد در آینده منجر می‌شوند.

پروردن این احساسات حق‌شناسی، شفقت و غرور- در خود، آسان‌تر از پروردن قدرت اختیار و خود-انکاری است که مبنای رویکردهایی سنتی‌ قرار می‌گیرند؛ رویکردهایی چون خویشتن‌داری و سخت‌گرفتن بر خود. قدرت اختیار به‌سرعت از بین می‌رود، اما احساسات جامعه‌پسند، هرچه بیشتر به کار بسته شوند، مستحکم‌تر می‌شوند.

دیوید دستنو پی.اچ.دی

 

اما مسئله اینجا تمام نشده است. احساسات مثبتی که هنگام بزرگداشت موفقیت‌ها به ما دست می‌دهند شدیداً واگیردار هستند. تنها، با بزرگ‌داشتن موفقیت‌های خودتان، امکان این بزرگداشت را به دیگران نیز می‌دهید.

بزرگ‌داشتن در مقابل پاداش‌دادن

بزرگداشت موفقیت‌ همان پاداش‌دادن به خود نیست. پاداش دالّ بر این است که شما به نقطۀ پایانی فرایند مدّ نظرتان رسیده‌اید، به هدفتان دست یافته‌اید و پاداش‌تان را گرفته‌اید، اما بزرگ‌داشتن، یعنی ارزشمندشمردنِ خودِ فرایند.

با وجود اینکه تمایزِ میان پاداش و بزرگداشت باریک‌بینانه و دقیق است، درک تفاوت این دو –و بعد، به‌کاربستن هر دو- به شما مجال بهره‌بردن از هر دو گونۀ این انگیزه‌ها را می‌دهد.

انگیزۀ خارجی هنگامی است که ما، برای به‌انجام‌رسانیدن وظیفه‌ای، احساس اشتیاق می‌کنیم؛ چراکه می‌خواهیم یه پاداشی خارجی دست یابیم؛ پاداشی چون جایزه، مدال روبانی، نشان افتخار یا پول. فرایند تکمیل یک وظیفه بیشتر ناظر بر نتیجۀ نهایی است، تا مربوط به فرایند و تلاشی که برای به‌انجام‌رسانیدنِ آن وظیفه لازم است. وقتی بیش‌ از حد لازم به انگیزه‌ و پاداش خارجی تکیه کنیم، انگیزه‌داشتن برای خودِ آن وظیفه، هنگامی که پاداش خارجی‌ای درکار نباشد، مشکل می‌شود.

از سوی دیگر، انگیزۀ داخلی بیشتر از داخل نشأت می‌گیرد، تا بر نتیجه یا پاداش خارجی متمرکز باشد. چنین انگیزه‌ای بیشتر مربوط به فرایند و تلاش لازم برای وظیفه است، تا پیامدهای آن. وقتی از درون باانگیزه باشیم، به دلیل اشتیاق‌مان برای به‌انجام‌رساندن آن وظیفه است که تلاش می‌کنیم؛ حتی وقتی که هیچ نشان افتخاری در پایان کار منتظرمان نیست.

بزرگ‌داشتن موفقیت‌ها به روشی درست امکان افزایش‌یافتن احساسات مثبت را در زندگی‌مان فراهم می‌کند و، در مرتبۀ بالاتر، منجر به بالارفتن انگیزۀ درونی‌مان می‌شود.

روش درست بزرگ‌داشتن موفقیت‌ها چیست؟

راه‌هایی ساده برای بزرگ‌داشتن موفقیت‌ها و استفاده از آنها وجود دارد؛ راه‌هایی برای افزایش انگیزه، به هدف پیش‌رفتن در مسیر خود به سوی کمال.

مراحل فرایندی را که طی می‌کنید یادداشت کنید تا ببینید که چه مسیر طولانی‌ای را طی کرده‌اید؛ حتی اگر هنوز به هدف نهایی‌تان نرسیده‌اید. این کار کمک‌تان می‌کند که روحیۀ خود را حفظ کنید و، البته، کلید موفقیت‌های مداوم نیز هست.

دیگران را شریک کنید.

فراموش‌کردن دیگرانی که شاید کمکی به ما کرده باشند آسان است؛ کمک‌هایی چه کوچک و چه بزرگ، برای رسیدن به خط‌پایان. موفقیت‌هایتان را با حضور آن افراد جشن بگیرید. به شام دعوتشان کنید و به آنها بگویید که چقدر برایتان ارزشمندند. هرچه دقیق‌تر بتوانید به تأثیر آن فرد در مسیرتان و کمک‌های او اشاره کنید، بهتر است.

افراد دوست دارند صادقانه از ایشان قدردانی شود. وقتی موفقیت‌هایتان را در کنار دیگران جشن می‌گیرید، رابطه‌ای پرمعنا را می‌پرورید که باعث می‌شود همان افراد در آینده نیز تمایل به یاری شما داشته باشند.

برای خودتان وقت بگذارید.

همه نیاز به استراحت دارند. برای استراحت‌کردن، چه زمانی بهتر از وقتی که موفقیتی بزرگ کسب کرده‌ایم؟

برای اینکه روح، جسم و ذهن‌تان تغذیه شود و بهره ببرد، با روش‌های جالب جشن بگیرید؛ روش‌هایی که برایتان پرمعنایند و بیش از هرچیز دیگر موجب لذت شما می‌شوند. مثال‌هایی از بزرگ‌داشتن و جشن‌گرفتن موفقیت‌ها، به‌‌گونه‌ای که موجب رشدمان شوند:

  • مهمانی شام با عزیزان‌تان؛
  • دویدن یا قدم‌زدن در پارک؛
  • تماشای طلوع یا غروب؛
  • ماساژ یا جلسات اسپا؛
  • دورهمی برای بازی‌کردن جمعی با دوستان؛
  • شروع نوشتنِ دفتر خاطرات جدید؛
  • سفررفتن و ماجراجویی کردن؛
  • امتحان‌کردنِ سرگرمی جدید.

این زمانی که با خود می‌گذرانید به شما مجال می‌دهد تا در مورد دستاوردهایتان تأمل کنید.

تأمل کنید

بله، قطعاً رسیدن به هدفِ فروش دلیلی کافی برای جشن‌گرفتن است، اما تأمل‌کردن دربارۀ مسیری که برای رسیدن به این هدف طی کرده‌اید نیز به همان اندازه از اهمیت برخوردار است.

تلاش کنید تا با استفاده از پرسش‌های زیر تأمل کنید:

  • در این مسیر، چه چیز برایم از همه‌چیز لذت‌بخش‌تر بود؟
  • چه کاری را به بهترین نحو به انجام رساندم؟
  • ازچه نقاط قوتی استفاده کردم؟
  • چه مهارت‌هایی کسب کردم؟
  • دربارۀ چه چیز بیشترین احساس اعتمادبه‌نفس را دارم؟
  • در طی مسیر، چگونه بر موانع فائق آمدم؟
  • برای دفعۀ بعد، چه چیزهایی را تغییر می‌دهم؟

پاسخ‌دادن به پرسش‌هایی از این قبیل بصیرتی ارزشمند به شما می‌دهد؛ بصیرتی درباب کیستی خودتان، نقاط قوت‌تان، و چگونگی استفاده از این نقاط قوت برای تضمین‌کردنِ موفقیت‌های آتی.

به قلم: جودی کلارک، ام‌.ای، ال.‌پی‌.سی/ام‌.اچ.‌اس.‌پی.

بازنگری پزشکی به قلم: استیون گنز ام.دی.

روزآمدشده به تاریخ 31 ژانویۀ 2021

3.5/5 - (4 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

دسته بندی

تاریخ انتشار

1400٫06٫22

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

2 پاسخ

  1. ۱/چیزی که ان حادثه وحشتناک را به زیباترین بخش زندگیم تبدیل کرد این بود که انرا مسیری برای رسیدن به رسالتی نگاه کردم.
    ۲/به جای جنگیدن ماهیتش را پذیرفتم
    ۳/باور مثبت به نتیجه ای که منتظرش هستم در واقع اتفاق افتاده فقط زمان دریافتش کمی‌ طول میکشد
    ۴/ با نیروی روح و باور مثبت به هر شکلی که برای خودت معنی دارد میتونی بر سختیها فایق شوی
    ۵/در اینکه در سختترین شرایط خونسردی خودم را حفظ میکنم و به جای بهم ریختگی بدنبال راه حل میگردم
    ۶/برای هر مرحله سختی اسمی خنده دار پیدا میکردم تا زمانیکه مجبورم در موردش حرف بزنم به جای چهره ای عبوث و بهم ریخته لبخندی بر لبان خودم و مخاطبم بیارم ، اتفاقی که میوفتد انرژیهای منفی افراد بدلیل تصور یک حادثه خنده دار به جای یک سانحه دردناک به انرژیه مثبت تبدیل شده و دریافتی من بالا میرود چیزیکه برای تمام ان جمع لازم است
    ۷/ قدردانی از خودم را بیشتر خواهم کرد و بیشتر مینویسم تا با برگشت به نوشته ها لبخندی از پیروزی بر صورتم بیشتر نقش ببندد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید