فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF چیست؟

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF چیست؟

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF چیست؟

شکل‌گیری ICF

یکی از سؤالاتی که بسیار می‌شنویم این است که ICF چگونه به وجود آمده؟ برای چه به وجود آمده؟ دارای چه نقشی است؟ برای کوچ‌های حرفه‌ای چه نقشی دارد؟ ICF مخفف International Coaching Federation هست. فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) در آمریکا ثبت‌شده است و حدود ۲۰ سال است که با همین تعریفی که ما می‌دانیم از آن یاد می‌شود. در ابتدا چند نفر کوچ دورهم جمع شدند و یک مجموعه‌ای را بنام ICF ایجاد کردند که بتوانند به یکدیگر کمک کنند و باهم دیگر اطلاعاتشان را در اشتراک بگذارند. این کار در آغاز بسیار موضوع جدیدی بود. الآن پس از گذشت ۲۰ سال، تعداد اعضای این مجموعه به حدود ۳۰ هزار نفر رسیده است. این مرجع که یک مرجع غیرانتفاعی است، بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مرجع کوچ‌های حرفه‌ای در سراسر جهان است و به این دلیل ایجاد شد تا افراد را دورهم جمع کرده و به هم کمک کنند.

نقش نظارتی ICF

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF پس از گذشت مدتی مشاهده کرد که در بازار کوچینگ تحت نظارت نیست. پس خودش تصمیم گرفت تا یک نقش نظارتی را در این بازار بازی کند. نقش این نظارت بسیار سنگین است زیرا اعضایی که به آن وصل می‌شوند، می‌خواهند تحت همان شرایط ذکرشده و استاندارد، باهم در ارتباط باشند و نمی‌خواهند از هم جدا شوند زیرا این اتصال اعتبار زیادی برایشان دارد. اخیراً به این اعتبار چندین لایه اضافه‌شده است که در جهت پیشرفت و رشد دیگران قرار دارد.

تأییده ICF

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF برای تأیید یک کوچ می‌گوید شما باید حداقل ۶۰ ساعت به بالا آموزش ببینید و هم‌چنین بروید و در بازار، کسب‌وکارتان را شروع کنید و یک اثری بگذارید. همه‌ی کارهایی که ‌ICF می‌گوید باید انجام دهید، در یک چهارچوب اصول اخلاقی قرار دارد که آن را خود فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF تعریف کرده است. پس به‌عنوان‌مثال برای من کوچ، یک اعتبار می‌آورد و باعث می‌شود تا من وارد یک محیطی شوم که می‌توانم از آن در جهت رشد خودم، کمک بگیرم.
اگر به هدفمان نگاهی دوباره بیندازیم، می‌بینیم که ما یک نیازی داریم که می‌خواهیم برطرف شود. پس برای رفع نیازمان سراغ کوچی می‌رویم که آموزش‌دیده باشد، تجربه زیادی داشته باشد، تائید شده باشد و هم‌چنین از جایی غیرازآن آموزشگاهی که در آن فعالیت دارد، یک مرجع دیگری هم این فرد را تائید کرده باشد. نتیجه این کار، هم برای مراجع و هم برای خود کوچ نکات مثبتی را به‌دنبال دارد. برای خود کوچ از آن جهت حائز اهمیت است که با داشتن این تأییدیه، می‌تواند ازلحاظ قدرت انتخاب حرفی برای گفتن داشته باشد و نسبت به کسی که اصلاً آموزش ندیده و یا تأییدیه مربوطه را نگرفته، در اولویت باشد.

لایه‌های کسب تأییدیه از ICF

در راستای اخذ این تأییدیه ما سه لایه داریم: لایه اول تأییدیه فردی است که ۱۰۰ ساعت تجربه کسب‌و‌کار دارد و ۶۰ ساعت آموزش گرفته است. لایه دوم که مرحله حرفه‌ای نام‌گذاری شده، آن را Professional Certified Coach) PCC) می‌گویند. این مرحله نشان می‌دهد که این فرد ۱۲۵ ساعت آموزش گرفته و ۵۰۰ ساعت کارکرده است. پس این شخص، هم تجربه و هم ساعات آموزشی‌اش بیشتر است و آن فردی که به لایه ۳ رسیده، یعنی به سطح استاد یا Master رسیده است، نشان می‌دهد که بیش از ۲۵۰۰ ساعت با مراجعین مختلف کارکرده و ۲۰۰ ساعت آموزش گرفته که نشان می‌دهد این فرد در لایه بهترین‌ها قرار دارد
حال منی که می‌خواهم نیازم را برطرف کنم می‌روم به‌جایی که بهترین را انتخاب کنم. جایی که آن  8 صلاحیت کوچینگ به بهترین نحو، لایه‌بندی شده باشد.

حمایت ICF

هم‌چنین فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF برای منی که خود را از سطح ۱ به سطح ۲ و سپس به سطح ۳ رسانده‌ام، این موقعیت را فراهم می‌کند تا انتخاب کنم از کدام تخصصم می‌خواهم در بازار کار استفاده کنم و در جهت آن رشد کنم. پس ICF اینجا آن نقش حمایتی، نظارتی و مرجع بودن را به‌خوبی بازی می‌کند.
به‌عنوان‌مثال، من به‌عنوان یک کوچ، اگر بخواهم دوره‌ای را آموزش بدهم، می‌توانم بروم و تأییدیه این دوره‌ای که تعریف کرده‌ام و می‌خواهم آموزش بدهم را از ICF بگیرم. پس اینجا هم آموزش‌دهنده‌ها و هم محتوای آموزش، تائید می‌شوند که این نشان می‌دهد که من به استاندارد بین‌المللی رسیده‌ام یا نه. پس باکمی دقت متوجه می‌شویم که ICF نقش مهمی را در این فرایند دارد. پس اینجا برد برای آموزشگاه، برد برای کوچ حرفه‌ای، برد برای مراجع و برد برای تمام اعضای ICF.

4.2/5 - (13 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

تیمور میری

تاریخ انتشار

1397٫10٫09

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید