وقتی فرهنگ کوچینگ به یاری می‌آید

وقتی فرهنگ کوچینگ به یاری می‌آید

فرهنگ کوچینگ

زمانه ما، زمانه شتاب و تغییر، هوشمندی و رسیدن به تعاریف جدیدی از انسان و هوشیاری و انطباق است، تغییراتی که آن‌قدر سریع رخ‌داده که حتی فرصتی برای بازبینی باقی نگذاشته است و بااین‌همه به نظر نمی‌رسد که این دگرگونی‌ها را آن‌چنان‌که باید پذیرا باشیم. شاید فرهنگ کوچینگ همان چیزی باشد که این روزها به‌عنوان یک ابزار مؤثر به کار ما بیاید و ما را به جهان تازه‌ای رهنمون شود زیرا کوچینگ ابزاری برای کشف، شهود، یادگیری و خلاقیت است و این همان چیزی است که دنیای جدید بیش از هر زمان به آن احتیاج دارد.

فرهنگ چیست؟

یکی از دشوارترین تلاش‌ها رسیدن به تعریفی واحد از واژه «فرهنگ» است. بااین‌حال اگر کلمه فرهنگ را در دائره‌المعارف‌ها جستجو کنید به ترکیبی از دو واژه می‌رسید که یکی «فر» یا «فره» به معنای پیش و فرا و «هنگ» به معنای کشیدن و راندن است که این ترکیب به معنای فرا راندن یا پیش رفتن معنا می‌شود، فرهنگ همان چیزی است که مانند نیروی محرکه‌ای می‌تواند ما را از دل روزمرگی‌ها، دشواری‌ها و واپس‌گرایی‌ها به‌پیش ببرد، ترکیبی پیچیده از زبان، مذهب، ارزش‌ها، زیبایی‌شناسی و دانش، اهداف و اعمال مشترکی که ما را به یکدیگر پیوند می‌دهد و بااین‌حال احتیاج دارد که دائماً خود را اگرچه کُند و تدریجی اما بازسازی کند و به‌روز نگه دارد.

کوچینگ چیست؟

اگر به جستجوی معنی کوچینگ هم برآیید درنهایت به اینجا می‌رسید که کوچینگ به‌عنوان روشی برای جلو بردن و به سرمنزل مقصود رساندن مراجع اما با روش‌های منحصربه‌فرد اوست؛ اما کوچینگ قبل از هر چیز از ابزاری استفاده می‌کند که بدون آن هیچ‌یک از مهارت‌های دیگر آن قابل‌استفاده نیست و آن در یک عبارت خلاصه می‌شود: «ارتباط مؤثر».

فرهنگ بدون مجموعی از افراد شکل نمی‌گیرد یا به عبارت درست‌تر بدون داشتن ارتباط فرهنگی ایجاد نخواهد شد. فرهنگ‌ها  می‌توانند از سطوح  مختلفی برخوردار باشند، همانطور که ممکن است در زمان جنگ‌ها و جهالت‌ها به نازل‌ترین سطح خود سقوط کنند و به سیستمی برای بقای فردی یا گروهی تقلیل یابند و اینجاست که کوچینگ با در دست داشتن ابزار ارتباط مؤثر می‌تواند به ایجاد فضایی برای رشد و تعامل کمک کند.

 

 

فرهنگ کوچینگ چگونه عمل می‌کند؟

یکی از پایه‌های قدرتمند کوچینگ ارتباط موثر است. ارتباط موثر در زمانه ما که شکاف‌های بسیاری میان نسل‌ها، جنیسیت‌ها و خرده فرهنگ‌ها وجود دارد شاید بیش از هر زمان دیگری از اهمیت برخوردار باشد. در ادامه نکاتی خواهد آمد که از نظر نگارنده می‌توان با بهره گرفتن از ویژگی‌ها و ارزش‌های منحصربه‌فرد کوچینگ در ایجاد ارتباط مؤثر به منظور رویارویی با دنیای جدید چالش‌برانگیز و پیشرفت،  از آن‌ها استفاده کرد:

دیالوگ به‌جای مونولوگ

تمام مزایای و نقاط قوت فرهنگ کوچینگ از دل یک ارتباط دوسویه یا دیالوگ به وجود می‌آید. اگر این گفتگو یک‌طرفه باشد چه از طرف مراجع، چه از طرف کوچ، خروجی‌های مدنظر که رسیدن به آگاهی و ایجاد مسیرهای خلاقانه و تعهد برای برداشتن اقدام عملی از سوی مراجع است به دست نخواهد آمد.

بازخورد به‌جای انتقاد یا تعارف

یکی دیگر از نقاط قوت فرهنگ کوچینگ دادن بازخوردهای صادقانه و همدلانه بدون قضاوت است. بدون اظهارنظرهای کوچی که با تمام جان و دل خود می‌خواهد مراجع را به حرکت وادارد و نقاط کور مراجع را به او یادآوری می‌کند، آگاهی جدیدی برای مراجع اتفاق نخواهد افتاد؛ بازخورد دادن ظرافت ویژه‌ای را می‌طلبد زیرا که در غیر این‌صورت به شمشیری دو لبه بدل خواهد شد که آسیب‌هایش بیشتر از منفعت‌هایش خواهد بود به‌ویژه آنکه اگر شما در فرهنگی رشد کرده باشید که در آن بازخورد درست وجود نداشته باشد و افراد یا با انتقادهای تند و ناسنجیده مسیر رشد را می‌بندند یا به خاطر احتمال آزرده شدن طرف مقابل از گفتن هرگونه بازخوردی طفره می‌روند.

از سوی دیگر گاه تعارف‌ها و ستایش‌های ما هم از نظر شدت و اغراق سر به فلک می‌کشد. دوستی‌ها و روابط تازه تشکیل‌شده و ارتباطات محیط کار به‌خصوص برای افرادی که در رده‌های بالاتر ما قرار دارند معمولاً جایگاه تعارفات بی‌تناسبی می‌شود که حتی به چاپلوسی هم شانه می‌زند و اگر خدای‌نکرده این رابطه از ایدئالی که در نظر داشتیم اندکی پایین‌تر بیاید، معمولاً طرفِ ما از عرش به فرش سقوط می‌کند و به‌جای دادن بازخورد به باد انتقاد گرفته می‌شود یا اگر خطری برای انتقاد رودررو وجود داشته باشد، باب غیبت که همیشه باز است!

گوش شنوا و پرسش به‌جای راهکار دادن

یکی دیگر از موثرترین رویکردهایی که کوچینگ در اختیار ما قرار می‌دهد، شنیدن آگاهانه طرف مقابل و پرسش کردن است. همه ما با این عادت آشنا هستیم که هنوز دهانمان را باز نکرده، سیل پاسخ‌ها، توصیه‌ها، هشدارها و هزار نکته ریزودرشت از سوی دیگران به سمت ما سرازیر می‌شود بدون آنکه هنوز صحبت، خواسته یا درد دلمان به درستی درک شده باشد. گوش شنوا و پرسش‌های قدرتمند دو ابزار قدرتمند کوچینگ هستند که به ما فرصت درک کردن و درک شدن را می‌دهند و این یعنی «ارتباط مؤثر» و اینجا همان‌جایی است که افراد به یکدیگر متصل می‌شوند و می‌توانند برای رؤیاها، اهداف و فردای بهتر خود به یکدیگر بپیوندند و به فرهنگی پویاتر شکل دهند.

اینجا می‌توانید بیشتر درباره گوش دادن موثر بخوانید

مطمئناً قدرت فرهنگ کوچینگ فقط به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود اما همین نکات هم به اندازه کافی از وزنی برخوردار هستند که رعایت هرکدام از آن‌ها بتواند مسیر تازه‌ای را در زندگی ما باز کند. فرهنگ کوچینگ چیزی نیست جز فرهنگی برای شنیدن، شنیده شدن، آگاهی، یادگیری، تعهد و ایمان به استعدادها و توانایی‌هایی که هر فردی را از دیگری متمایز می‌کند.

نوشته: زیبا مغربی

4.4/5 - (11 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

زیبا مغربی

تاریخ انتشار

1397٫02٫26

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

9 پاسخ

  1. با سلام، درود بر شما مثل همیشه عالی هستید. من هر شنبه با ذوق زیاد ایمیل ام را باز می کنم تا مطلب جمعه نامه شما را مطالعه کنم. این مسئله به علاقه مندی های من اضافه شده و جزو مسائلی هست که برایم لذت بخش شده. تشکر از تلاش ها و انرژی مثبت شما عزیزان. و مخصوصا خانم مغربی عزیز

  2. سلام و سپاس از مقاله های بسیار عمیق و دقیق و کاربردی شما ،از تلاش علمی شما بینهایت سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید