آیا قلب من برای این کسب‌وکار می‌تپد؟!

آیا قلب من برای این کسب‌وکار می‌تپد؟!

istock_000011763101small-cropped-1

زمانی را که کسب‌وکار خود را با عشق و علاقه شروع کردید به یاد آورید. چه حسی داشتید؟!

شب و روز معنایی نداشت. همه‌ ذهن شما بر روی کسب‌وکار خود و اینکه چگونه می‌توانید این کودک را رشد دهید، متمرکز بود. برای رشد کسب‌وکار، همه‌ انرژی مالی، معنوی و زمانی خود را قرار می‌دادید. خلاقیت و استعدادهای خود را در راستای رشد این کسب‌وکار به‌کار گرفتید. در این مقاله با این فرض صحبت می‌کنیم که در حال حاضر، صاحب کسب‌وکاری هستید که رشد کرده است و شما به دنبال جانشین‌هایی هستید که نگهداری از فرزند شما را ادامه دهند. بخوانید: “ کوچینگ در محیط کسب‌وکار

باید این کسب‌وکار را برای خود و خانواده رشد دهی …

با این نوع تفکر شاید برای شما جالب باشد که بدانید بنا به تحقیقات صورت‌گرفته در سال 2021، کسب‌وکارهای خانوادگی در دوران کرونا انعطاف‌پذیری بسیار بالایی از خود نشان داده‌اند و آماده این هستند که بعد از دوران پاندمی با قدرت به جلو حرکت کنند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از این شرکت‌ها با تمرکز بر نیروی انسانی خود و ایجاد امکان دورکاری برای 80 درصد از نیروهای خود و 25 درصد با تمرکز بر ایجاد محصولات مناسب برای دوران پاندمی، توانستند کسب‌وکار خود را پایدار و موفق نگه دارند و 86 درصد این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که تا سال 2022 به ظرفیت رشد قبل از دوران پاندمی باز خواهند گشت.

جانشین‌پروری:

جانشین‌پروری، مسئله‌ای بسیار حساس در کسب‌وکارهای خانوادگی‌ست و طبق تحقیقات به نظر می‌رسد دوران پاندمی، حساسیت این مسئله را هم بالاتر برده است. افراد بیشتری برنامه‌ای مشخص، برای این مسئله ریخته‌اند. آمار نشان می‌دهد که 30 درصد از کسب‌وکارهای خانوادگی هم اکنون برنامه مدونی برای جانشین‌پروری خود دارند که این آمار از سال 2018، ۱۵٪ افزایش داشته است.

مطمئنم، بعضی از شما که در حال خواندن این مقاله هستید از فرزند خودتان از روزی که از سن کودکی گذشته و یا حتی زودتر، انتظار داشته‌اید و دارید که کسب‌وکاری که شما با علاقه شروع کرده‌اید را ادامه دهند. با کمک این کسب‌وکار از بقیه خانواده حمایت کنند و قلبشان مانند شما برای این کسب‌وکار بتپد.

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که این اتفاق برایتان افتاده و جانشینان، مانند شما علاقه‌مند به ادامه‌ کسب‌وکار هستند به شما تبریک می‌گویم

بسیاری از مواقع، این اتفاق به شکلی که ما می‌خواهیم رخ نمی‌دهد. فرزند ما در کسب‌وکار است و اعلام علاقه می‌کند که کسب‌وکار را ادامه دهد، ولی علائمی که ما از او می‌گیریم نشان‌دهنده‌ آن است که حس‌تعلق پایینی دارد. علائمی مانند:

  • عدم خلاقیت و یا پیگیری در کار.
  • به دنبال حل مسائل نیست و بیشتر به مشکلات نگاه می‌کند.
  • چشم‌انداز روشنی از آینده‌ کسب‌وکار ندارد.
  • عدم علاقه به یادگیری و آگاهی بیشتر در مورد بخش‌های متفاوت.
  • دیرتر از همه به محل کار آمده و زودتر از همه خارج می‌شود.

و علائم بسیار دیگر که اگر به آن فکر کنید به ذهنتان خواهد رسید و این شما را به این فکر می‌برد که آیا همان‌گونه که می‌گوید علاقه‌مند به ادامه‌ این کسب‌وکار است یا خیر؟!

عکس‌العمل شما به این شرایط چیست؟

بسیاری از رهبران کسب‌وکار‌های خانوادگی، بیشترین زمان و الویت خود را برای حل مسائل و چالش‌های کسب‌وکار خود گذاشته و زمان بسیار کمتری را صرف مسائل و چالش‌های خانوادگی می‌کنند. بیشتر مواقع آنها فکر می‌کنند که مشکلی وجود ندارد یا لزومی برای باز‌کردن زمان برای حل این چالش‌ها نمی‌بینند. اما اگر زمانی را برای این مسائل اختصاص ندهید یا اگر تنها وقتی این کار را انجام دهید که مشکل به‌وجود آمده است و یا حتی در حال بزرگ‌شدن است، زمان‌گذاشتن برای حل آن می‌تواند بسیار دیر باشد.

جانشین پروری

چاره ای نیست …

شاید بسیاری از مواقع حس می‌کنیم که چاره‌ای نداریم و باید با این شرایط جلو رویم تا روزی که آنها آماده باشند که مسئولیت کسب‌وکار را برعهده بگیرند. تا آن زمان، تنها باید ادامه داد، زمان بیشتری کار کرد و یا برای اینکه آنها مسئولیت خود را برعهده گیرند، فشار بیشتر آورد و یا بحث‌های بیشتری نمود.

اما آیا این اتفاق خواهد افتاد؟! مطمئنم که نگرانی با شما ادامه خواهد داشت و بحث‌های روزانه، همه‌ شما رو خسته خواهد کرد و احتمالاً، اثرات منفی در رفتار بیشتر و بیشتر هم خواهد شد. در حدی که احتمالاً فرزندان، با دیدن این اتفاقات حتی با وجود علاقه‌ زیاد، ممکن است از ورود به کسب‌وکار خودداری کنند.

بند بر پا نیست بر جان و دل است.

خبر خوب این است که شما تنها نیستید. چالش حس‌تعلق در همه‌ شرکت‌ها وجود دارد. با این تفاوت که در کسب‌وکار خانوادگی، چاشنی علاقه به بقای کسب‌وکار در خانواده و آینده فرزند، نیاز به بالابردن حس‌تعلق و نگرانی نبود آن را برای صاحب کسب‌وکار بیشتر خواهد کرد.

از نظر شرکت گلوپ محل‌هایی که افراد در دنیا، علاقه‌مند به کارکردن در آن هستند، مکانی است که:

  • اعتماد وجود دارد

خبر خوب این است که در این نوع کسب‌وکارها معمولا اعتماد بالایی وجود دارد. من می‌خواهم توجه شما را به نوع خاصی از اعتماد، جلب کنم.

چقدر به فرزندان خود اعتماد دارید که کار را به شیوه‌ خود انجام دهند؟! حتی اگر همان‌گونه که شما بارها شکست خورده‌اید و این شکست باعث رشد و تجربه شما شد، شکست بخورند! این نوع از اعتماد گاهاً چالشی بزرگ برای صاحبان کسب‌وکار است، چون نمی‌خواهند فرزندانشان همان اشتباهی را بکنند که آنها داشته‌اند و یا فکر می‌کنند راهی که بلد هستند و تجربه کرده‌اند تنها راه و یا بهترین راه است.

  • حس افتخار

فرزندان و نسل‌های بعد از شما چقدر به این کسب‌وکار افتخار می‌کنند؟ آیا تاکنون در مورد احساس آنها در مورد این کسب‌وکار پرسیده‌اید؟!

  • علاقه

با فرض اینکه به این کسب‌وکار افتخار می‌کنند، آیا علاقه‌مند به این کسب‌وکار هستند؟ اگر بله، به چه بخشی؟! در کدام بخش دوست دارند فعالیت کنند؟!

سخن آخر

شما را تشویق می‌کنم که مکالمات بیشتری با فرزندان و نسل‌های بعد داشته باشید که درک کنید. گاهی نیاز داریم پیش از اینکه درک شویم، درک نماییم.

قبل از اینکه بخواهیم آنها بدانند که چرا باید این کسب‌وکار را ادامه بدهند و شما را درک کنند، برای درک‌کردن علایق و استعدادهای آنها زمان بگذارید. همان‌طور که این کسب‌وکار را رشد داده‌اید و هر بار از شیوه متفاوت، نیازهای آن را درک کرده‌اید و برای برطرف‌کردن آن تلاش نموده‌اید، از همان الگو برای فرزندانتان استفاده کنید و نتیجه‌ آن را مشاهده نمایید.

کریستین کسپر مدیرعامل شرکت مک‌کینزی‌ اند کمپانی، در مقاله‌ای می‌گوید تقریباً همه شرکت‌ها در ابتدا از یک کسب‌وکار خانوادگی شروع می‌شوند.

شرکت‌هایی پایدار می‌مانند که باور دارند با وجود همه چالش‌های متفاوت، این کسب‌وکار ارزش ادامه برای خانواده، شرکت و جامعه را دارد و در نتیجه، نسلی پس از نسل دیگر چالش‌ها را کنار زده و کسب‌وکار را ادامه می‌دهند.

.

.

تالیف: نازنین ملک‌بیکلو، کوچ PCC

4.5/5 - (2 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

آکادمی‌کوچینگ‌ FCA انگلستان

تاریخ انتشار

1400٫11٫16

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید