کوچینگ در سازمان‌ها

کوچینگ در سازمان‌ها

سه نکته کلیدی در کوچینگ مدیران تا کوچ‌های بهتری باشند

این روزها استفاده از کوچینگ در سازمان‌ها بسیار رایج شده است و بیش از ۳۰ سال است که مشاوران عملکرد در استفاده از کوچینگ سازمانی پیشرو بوده‌اند، اما کوچینگ سازمانی چه مزایایی دارد ، دقیقاً به چه معنایی است و شامل چه چیزهایی می‌شود؟ فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF) تاکید دارد که شرکت‌ها و سازمان‌ها علاقه‌مند به توسعه کوچینگ سازمانی از طرق زیر هستند:

  • استخدام کوچ‌های درون و بیرون از سازمان
  • مدیران و رهبرانی که از مهارت‌های کوچینگ استفاده می‌کنند.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ در بررسی‌ای که سال ۲۰۱۴ در بیش از ۵۰۰ شرکت بزرگ در آمریکا انجام داد، دریافت که کوچینگ مهارت‌ها و صلاحیت‌های کارکنان را افزایش می‌دهند و تاثیرات بلندمدت و سامانمندی در نگهداری از استعدادها و ثبات مالی سازمان دارد. از همین روست که استخدام کوچ‌های حرفه‌ای یا آموزش کوچ‌های درون سازمانی و همین‌طور آموزش رهبران و مدیران برای انجام کوچینگ به‌شدت در سازمان‌ها باب شده است. سازمان‌ها کوچ‌های درونی یا بیرونی را به کار می‌گیرند تا بااستعدادترین افراد خود را توسعه دهند.

فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF[1] کوچینگ را این‌گونه تعریف می‌کند:

کوچینگ نوعی شراکت مستمر بین کوچ و مراجعین است که کوچ از طریق به فکر فروکشیدن مراجع و بیدار کردن خلاقیت درونی او کمک می‌کند تا به نتایج مطلوب در زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود برسند.

حالا اجازه بدهید برای اینکه بفهمیم کوچینگ سازمانی چه کمکی می‌کند، مفاهیمی که از کوچینگ گفتیم را به محیط کسب‌وکار تعمیم دهیم.

وقتی کوچینگ و کسب‌وکار را با هم وصل کنیم می‌شود کوچینگ کسب‌وکار[2]. انجمن جهانی کوچینگ کسب‌وکار WABC[3] آن را این‌گونه تعریف می‌کند: “کوچینگ کسب‌وکار یک فرایند مشارکتی منظم در قالب مکالمه‌ای ساختاریافته با یک مراجع یا یک تیم است که در یک کسب‌وکار انتفاعی، سازمانی غیرانتفاعی یا دولتی با هدف ارتقاء آگاهی و رفتار مراجع (تیم) برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار برای مراجع و سازمان است. به‌عبارت‌دیگر کوچینگ کسب‌وکار یک گفتگوی آگاهانه و روبه‌جلو برای توانمند کردن یک فرد یا تیم برای دستیابی به اهداف یک سازمان است.”

تخصص‌های مختلف در کوچینگ کسب‌وکار:

کوچه‌ایی که با کسب‌وکارها کار می‌کنند معمولاً تخصص‌های مختلفی را بر اساس تجارب، دانش، علاقه‌مندی‌های خود انتخاب می‌کنند. در اینجا به چند نوع از این تخصص‌ها اشاره می‌کنم:

  • کوچ رهبری (Leadership Coach)
  • کوچ اجرایی (Executive Coach)
  • کوچ سازمانی (Business and Organizational Coach)
  • کوچ کسب‌وکارهای کوچک(SMEs Coach)
  • کوچ کسب‌وکارهای یک‌نفره(Solopreneur Coach)

چیزی که میان این کوچ‌ها متفاوت است افرادی هستند که کوچ با آن‌ها کار می‌کند. کوچ‌های اجرایی با مدیران اجرایی و مدیران ارشد کار می‌کنند.

سازمان‌ها چگونه از کوچینگ سازمانی استفاده می‌کنند؟

روش‌هایی که کوچینگ سازمانی کمک می‌کند کدام است؟ در اینجا می‌خواهم دو روش مرسوم به‌کارگیری کوچینگ در سازمان‌ها را برایتان تشریح کنم:

به‌کارگیری یک کوچ: در این روش سازمان‌ها یک کوچ حرفه‌ای را برای موضوعی مشخص به کار می‌گیرند و با تعریف اهداف این دوره کوچینگ سعی می‌کنند در طول دوره کوچینگ به سمت اهداف از قبل تعیین‌شده حرکت کنند.

پیاده‌سازی فرهنگ کوچینگ: بسیاری از سازمان‌ها نیز با آموزش مهارت‌های کوچینگ به رهبران، مدیران و سرپرستان خود و حتی گاهی هم تربیت کوچه‌ای داخلی سعی بر نهادینه‌سازی فرهنگ کوچینگ سازمانی خود را دارند.

درنهایت می‌توان گفت شما در کسب‌وکارتان (چه خودتان صاحب آن باشید چه کارمند آن کسب‌وکار) با کمک یک کوچ، چشم‌انداز جدید و اعتمادبه‌نفس در برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های اجرایی خودتان را به دست خواهید آورد. یک کوچ حرفه‌ای می‌تواند با مهارت‌هایی که دارد به شما کمک کند تا آگاهی‌های جدیدی نسبت به خودتان، کارتان، همکارانتان و توانمندی‌هایتان پیدا کنید و آن را به کار بگیرید تا به آنچه مطلوب شما است برسید.

[1] International Coach Federation

[2] Business coaching

[3] Worldwide Association of Business Coaches

4.9/5 - (15 امتیاز)

شناسنامه مقاله

ناشر

عزیز میردار

تاریخ انتشار

1398٫03٫05

اشتراک گذاری :

عضویت در جمعه نامه

Please wait...

عضویت شما در جمعه نامه ثبت شد

2 پاسخ

  1. سلام سلام پس انگار کوچینگ سازمانی مثل کوچینگ فردی است و تفاوتش در این است که در سازمان یک عده برای یک هدف مشخص می‌خواهند توانمندتر بشوند و از موانع عبور کنن
    مرسی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنل مورد نظر را انتخاب کنید